Cine nu vrea să piardă timp căutând loc de parcare pe litoral are la dispoziție trenurile soarelui. CFR a suplimentat, pe perioada verii, numărul de vagoane pentru cei care vor să ajungă la malul mării. Doar că de la anunțul pompos al asigurării rutelor spre litoral până la realitatea trenurilor în care nu poți respira drumul a fost extrem de scurt.
Am mers cu o astfel de garnitură la mijlocul lunii iunie, când a început programul ”Trenurile Soarelui”. Ne-am întors în tren și câteva săptămâni mai târziu, când deja nu se mai plimbau miniștrii cu trenul. Urmăriți un nou episod din campania ”România pierde trenul”.
Era mijlocul lunii iunie, în plin sezon de vacanțe la mare, când CFR anunța că încep să circule Trenurile Soarelui. Practic, timp de trei luni, sunt mai multe garnituri directe spre litoral, cu mai multe vagoane decât în restul anului. Cu unul dintre aceste trenuri s-a plimbat însuși ministrul Transporturilor.
”Vă dau biletele imediat! Trei, și soția, și copilul. Deci nu mergeți cu nașul!
Când am fost student, recunosc! Și era acea, hai să zic, haiducie de început de ani 90, în care nici nu știam foarte bine, nici eu, nici colegii mei, dacă există casă de bilete. Lucrurile s-au schimbat și asta e foarte bine.
Doar că atunci când plătești e normal să ai și cerințe. Iar cerințele sunt de condiții, de viteză”, spune Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Călătorie de puțin peste două ore, aer condiționat, curățenie, viteză și confort. De asta a avut parte ministrul.
”Suntem într-o situație fericită, se merge pe o linie modernizată și cu un tren modernizat. Mi-aș dori să se poată acest lucru peste tot în România, e ca o picătură într-un ocean ceea ce se întâmplă astăzi, dar măcar e un început”, a adăugat Grindeanu
Aglomerație și saună în trenurile spre litoral
O lună mai târziu, starea trenurilor spre litoral nu mai pare atât de roz.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Suntem la vagonul 4. Să mergem. Intrăm la toaletă prima dată. Se presupune că trenul este curățat. Nici nu am plecat din București. Este mizerie pe jos. Ai un săpun și o hârtie îmbibată în apă. Astea sunt condițiile de la plecare. Ooo! Avem aer condiționat!”.
Dincolo de faptul că aerul condiționat ar trebui să existe în toate trenurile și să nu fie motiv de surpriză plăcută, nici nu reușim să ne bucurăm prea mult de el.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Nu am apucat să plecăm de șapte minute și văd că ne-am oprit subit. Nici nu-mi dau seama care este motivul. Dar suntem undeva tot în București. Vedem cât vom aștepta și, mai ales, dacă vom avea întârzieri”.
Călătoria deja nu mai seamănă deloc cu cea în care a fost ministrul.
Nu suntem singurii ghinioniști în trenuri întârziate. Alții bifează deja a doua călătorie cu probleme a zilei.
Discuție reporter – călător:
Reporter: ”Ce s-a întâmplat?”
Călător: ”Întârziere, două ore! Trebuia să prind trenul la 9.30 și l-am prins pe ăsta.”
Reporter: ”Și de ce a întârziat, v-au explicat?”
Călător: ”Nu au explicat nimic, absolut nimic și ăsta mă ia că nu am bilet. Dar de la bilete mi s-a spus că pot să urc în primul tren. Că nu din cauza mea s-a pierdut trenul, din cauza lor s-a pierdut trenul!”
Reporter: ”Condiții? Cum au fost?”
Călător: ”Mizerabile! Mizerabile! Funcționa o toaletă la un vagon de cușete, cu patru cușete pe cabină. Era o toaletă închisă, nespălat, piși, un miros... muște!”.
”Acum, aproape fără excepție, mergi la ghici. Nu știi dacă ajungi, dacă pleci, în primul rând nu știi dacă pleci la timp, dar să spunem că pleci la timp, nu știi dacă ajungi la timp, nu știi în ce condiții și în ce fel ajungi la destinație, dacă o să ai aer condiționat decent sau nu, dacă o să ai o toaletă decentă sau nu, aproape sigur nu”, a adăugat Ionuț Ciurea, președinte Asociația Pro Infrastructura.
Călătorii se descurcă fiecare după posibilități. Afară sunt peste 35 de grade, iar înăuntru chiar mai multe.
La temperaturi mari, sistemul de climatizare din trenuri se blochează
Încearcă și controlorii să mai butoneze la sistemul de climatizare, doar-doar s-o mai mișca puțin aerul rece. Sfârșim cu toții prin a ne mulțumi cu ce se poate.
Reporter: Ce are aerul?
Șef de tren: Îl resetez!
Reporter: Că era aer.
Șef de tren: Da, mai pică
Dacă aer nu prea avem, la viteză totuși stăm bine. Calea ferată de la București spre Constanța e una dintre puținele pe care se poate circula cu o viteză decentă.
”Uitați-vă spre Constanța, dacă trenul e să meargă cu 160 de km la oră, și așa merge, și limita de viteză pe autostradă este de 130, aritmetic nu ai cum să ajungi mai repede”, Doru Cireașă, jurnalist clubferoviar.ro.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Deja trenul a prins ceva viteză, semn că probabil și-a mai revenit, măcar puțin. Ai cumva o stare de satisfacție când vezi mașinile pe care le depășești, semn că se circulă cu viteză, cum era și de așteptat. Pentru asta cred că vine lumea cu trenul, în special pe ruta asta spre Constanța, pentru a beneficia de condiții și pentru a ajunge la timp și a merge cu viteză”.
Dar tot cu probleme. După ce operațiunea de resetare a sistemului de ventilație în vagoane a eșuat, controlorii apelează la varianta de rezervă.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Au și început mișcările de trupe după ce controlorul a început să deschidă geamul. Aerul condiționat nu mai face față și oamenii acum se plimbă prin locurile pe unde este câte un geam deschis”.
Cei care au cumpărat bilete la clasa I, sperând că acolo va fi totul bine și frumos, suferă acum mai rău decât cei de la clasa a doua.
După trei opriri neprogramate pe traseu, ajungem cu 20 de minute întârziere în gara din Constanța. În condițiile în care toată vara unele trenuri au avut și sute de minute întârziere, fie din cauza caniculei, fie din cauza infrastructurii, 20 de minute deja nu ni se mai pare atât de mult.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”În sfârșit, am ajuns la Constanța. Este ora 14.13 de minute. Întârziere mică. Interesant este că CFR spune că a pus la dispoziție cele mai bune vagone pe această rută. Este și cea mai bună linie din țară și totuși faci un duș cu apă rece în momentul în care mergi cu acest tren până pe litoral.”
Pe calea ferată se poate merge până în Mangalia, în perioada verii fiind 14 trenuri directe, 7 la dus, 7 la întors. Doar că haosul din trenuri se prelungește și-n gări. În stația CFR din Costinești, spre exemplu, una dintre cele mai aglomerate stațiuni de pe litoralul românesc, oamenii stau sub cerul liber ca să aștepte trenul.
La mijlocul lunii mai, CFR anunța că au fost semnate contractele pentru modernizarea clădirilor de călători din haltele Costinești Tabără și Neptun, o investiție de peste 30 de milioane de lei. Proiectul ar urma să fie finalizat până în luna iunie a anului viitor.
Reporter: Cristian Popa
Imagine: Adrian Goloiu
Editor montaj: Cosmin Buță
Editor: Amalia Dascălu