Accidentul feroviar din gara Basarab aduce în discuție, din nou, calitatea îndoielnică a vagoanelor și locomotivelor care circulă pe șinele din țara noastră. Discuția revine după accidentul feroviar de vineri seară, în care locomotiva unui operator privat s-a izbit de vagoanele pe care urma să le cupleze.
Inspectoratul pentru Situații de Urgență a declanșat pentru 20 de minute planul roșu. Zeci de ambulanțe, mașini de stingere sau descarcerare, inclusiv un spital mobil au fost trimise către locul accidentului.
Specialiștii din cadrul Agenției de Investigare Feroviară Română spun că au început deja o anchetă după accidentul feroviar din gara Basarab.
Autoritățile au luat locomotiva, dar și vagoanele. Ele au fost duse pentru a fi expertizate. Vorbim de o operațiune extrem de importantă în întreaga anchetă, în așa fel încât la final responsabilii să afle dacă a fost vorba de o defecțiune la sistemul de frânare sau a fost o eroare umană.
În urma accidentului, 15 persoane cu răni ușoare au avut nevoie de evaluare medicală, iar 8 dintre ele au cerut transportul la spital. Sâmbătă, aceștia, printre care și mecanicul trenului au fost externați. Garnitura implicată în accidentul feroviar are o vechime de aproape 50 de ani.
Doru Cireașă – jurnalist Club Feroviar: Sunt garnituri din anii 60-70 care au fost scoase din uz din țările Vestice. Aceste garnituri le-am întâlnit des pe ruta Brașov – Zărnești, operate de Regio Călători.
Deși accidentele sau incidentele feroviare au devenit extrem de dese, este de așteptat ca rezultatul anchetei să nu fie gata prea curând.
Ionuț Ciurea, co-fondator si director executiv al asociației Pro Infrastructura: Accidentul de ieri ne aduce aminte, nu știm acum dacă e ceva similar, de o defecțiune la locomotiva de manevră care a dus la un deces la Galați. Durează ancheta, poate să dureze și trei ani. AGIFER, organismul de investigație al statului român, este ocupat până peste cap. Au rapoarte înfiorătoare - De la starea infrastructurii, care este praf, până la starea materialului rulant, vechituri care nu merg la muzee, ci la casat până la factorul uman.
Urmăriți campania Euronews “România pierde trenul”
De altfel problema stării Căilor ferate române este și subiectul campaniei Euronews “România pierde trenul”. Problemele de infrastructură, lipsa investițiilor, locomotivele și vagoanele vechi de zeci de ani au devenit o problemă extrem de serioasă.
Rodrigo Maxim - Este foarte grav, pentru că este doar un început la ce se întâmplă pe calea ferată, vedem că sunt tot mai multe. După revoluție și până în prezent, sistemul feroviar nu a fost finanțat.
Din păcate, incidentele sau accidentele pe calea ferată au devenit un eveniment întâlnit tot mai des.
Ionuț Ciurea, co-fondator si director executiv al asociației Pro Infrastructura: Nu ne-a trecut glonțul pe lângă ureche doar aseară, ne jucăm cu focul. În fiecare săptămână avem câte un incident sau accident feroviar, din varii motive. Sâmbăta trecută am avut internaționalul de Viena, un tren fanion al țării, un fanion veștejit, între Racoș și Rupea, pe coloana feroviară a țării a rupt la propriu un podeț care era copt la propriu de lipsa de mentenanță, de caniculă. Doar o minune, sincer, am început să cred în minuni, parcă ne ține Dumnezeu în brațe, nu-mi dau seama. Deja statistica este înfiorătoare, un noroc chior a făcut ca atunci sau ieri, cu 15 răniți ușor, să nu avem niște accidente înfiorătoare cu zeci de răniți sau morți pe calea ferată.
Doru Cireașă – jurnalist Club Feroviar: O locomotivă identică, într-o dată recentă, chiar a luat foc, a existat un incendiu la o astfel de locomotivă. Nu înțeleg cum pur și simplu aceste locomotive pot fi găsite pe Căile Ferate.
Conform legislației, fiecare operator pe căile ferate române beneficiază de o subvenție primită de la statul român. Totuși, specialiștii din domeniu spun că încasările nu se văd în calitatea materialului rulant.
Doru Cireașă – jurnalist Club Feroviar: O companie care încasează bani de la statul român, compensația acordată e în jur de 30 de lei per km. Compania încasează bani de la stat pentru a răni poate chiar pentru a ucide, doamne ferește, românii, cu un astfel de material rulant. Și este ciudat că nu avem nicio reacție până în acest moment de la instituțiile care ar trebui să verifice starea tehnică, autorizarea.
Ionuț Ciurea, co-fondator si director executiv al asociației Pro Infrastructura: Și la privat, toată lumea înjură operatorul de stat, dar și operatorul privat e la fel de praf și sunt mai mulți. Aici este o locomotiva a unui privat, care în loc să investească în material mai nou aduc ultimele vechituri. E mai rău ca pe rutier. Ne contrariem că aducem mașini de 10 ani - 15 ani din Germania sau de unde le aducem. Păi aici aducem material rulant de 30 de ani, de 40 de ani. Ce casează alții, aducem noi pe șinele noastre.
Până la această oră, reprezentanții companiei private care operau transportul feroviar nu au venit cu vreo reacție.