Sunt deja câteva săptămâni de când Valea Oltului a devenit Valea Plângerii pentru cei care au de circulat în zonă. Ca să se poată face lucrări de defrișare pentru viitoarea autostradă, traficul rutier a fost închis pe DN7 în timpul zilei.
O decizie care, la momentul respectiv, a părut a fi luată de pe-o zi pe alta, fără să fie oferite prea multe alternative pentru călători. Iar dacă una din variantele de rezerve e trenul, nici acolo situația nu e chiar cea mai bună.
Au fost introduse mai multe garnituri, însă din cauza restricțiilor se circulă cu viteze foarte mici, astfel că un traseu de 60 de kilometri e parcurs în două ore. Un nou material din campania Euronews ”România pierde trenul”.
Drum către vacanță, închis în mijlocul vacanței
8 iulie 2024. DN 7, unul dintre cele mai aglomerate drumuri din țară, mai ales vara, e închis pe timpul zilei. Decizia fusese făcută publică abia cu cinci zile înainte, așa că pentru destui șoferi, oprirea circulației pe Valea Oltului a fost o surpriză. Una deloc plăcută.
Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructura: ”Nu e normal ca în plin sezon estival, cu 5 zile înainte să o faci, mișelește așa, pe sub mână, mai mult sau mai puțin obligat de presă, de fapt, să ieși tu, ministrul Transporturilor, și să spui că “îmi asum”! Adică, ce îți asumi?! Cum vine?! Asumarea, dacă mă întrebați pe mine, înseamnă că există niște consecințe ale faptului că tu nu ai făcut ceva”.
Restricționarea traficului pe Valea Oltului a fost cauzată de lucrările la drumurile tehnice și de defrișările necesare pentru viitoarea autostradă Sibiu-Pitești. Deși admit că aceste lucrări sunt extrem de importante, specialiștii din zona de infrastructură de transport spun că pregătirea s-a făcut pe genunchi.
Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructura: ”Operatorii privați care aveau acolo garnituri puteau fi mutați aici. Puteai să faci un protocol de colaborare, ceva, să vorbești! Dar asta nu de pe o zi pe alta! Evident că de pe o zi pe alta, cel mai ușor și, de fapt, poate singura soluție de pe o zi pe alta, este să închizi! Logic. Iese domnul Grindeanu și ne spune că își asumă închiderea și că este singura soluție. Păi, cum, șefu, e singura soluție? Este singura soluție? Nici vorbă de așa ceva! Hai să ne uităm ce fac alții. Devieri temporare, există poduri temporare pe care le poți face”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Nu are rost să mai vorbim de necazurile pricinuite șoferilor în momentul în care autoritățile au luat decizia de a închide Valea Oltului. Și totuși, ar fi putut fi o variantă, undeva peste drum, peste râul Olt, este calea ferată. Este o cale ferată care este neelectrificată, dar care ar fi putut să preia mulți dintre oamenii care cel puțin tranzitează în această zonă și care, în momentul de față, se află într-un mare impas pentru că nu mai poți să mergi cu mașina cel puțin până pe 8 august, spun autoritățile, pe Valea Otului”.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: ”A fost absolut obligatoriu să luăm această decizie necesară”
Oficialii din ministerul Transporturilor recunosc că au fost niște probleme ... de comunicare.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”În ceea ce privește partea de comunicare, trebuie să creștem nivelul de comunicare și de transparență. Trebuie să anunțăm de la nivel de intenție, pentru că deciziile în astfel de cazuri de închidere sunt luate cu mai multe instituții ale statului, nu numai compania de drumuri sau ministerul ia decizia”.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: ”Ca să fie toate lucrurile în siguranţă, siguranţa celor care se află în trafic, și a nu le pune în pericol viața, a fost absolut obligatoriu să luăm această decizie necesară, pentru realizarea mult doritei autostrăzi Sibiu- Piteşti. Poate că era mai simplu să fie luat decizii de alt tip, să facem amânări, așa cum s-au tot făcut în acești ani, dar pierdeam un an, mai spun o dată ce am spus în urmă cu două săptămâni. Se pierdea un an, pentru că următoarea perioadă de oportunitate în care se putem face lucrări de acest tip era mai-iunie anul viitor şi mai mult decât atât, eram buni de plată de vreo 80 şi ceva de milioane, dincolo de 10 luni de întârziere”.
În lipsa șoselei, mulți dintre cei care foloseau constant mașina în zonă s-au văzut nevoiți să se urce în tren. Doar că nici calea ferată dintre Lotru și Sibiu, parte din porțiunea restricționată rutier, nu a fost pregătită de la început pentru a prelua surplusul de călători.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Am reușit, în sfârșit, să ne urcăm în tren din zona Lotru către Sibiu și, după cum se poate vedea, trenul este plin de călători, în condițiile în care pe Valea Oltului de pe 8 iulie nu se mai circulă absolut deloc, cel puțin până pe 8 august”.
Până și compania CFR a părut surprinsă de închiderea DN 7. A anunțat suplimentarea trenurilor în zonă abia cu două zile înainte de începerea lucrărilor pe șosea.
Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR Călători: ”Sunt patru trenuri în plus pe ruta Sibiu -Râmnicu Vâlcea. Și aceste patru trenuri în plus opresc la absolut toate stațiile. Pe lângă aceste patru trenuri în plus, repet, mai există și cele patru trenuri de navetiști, care oricum aveau traseu pe aceste rute Sibiu-Lotru-Râmnicu Vâlcea și retur. Ele au fost suplimentate cu vagoane”.
Petiții pentru mai multe trenuri în Valea Oltului
Iar oamenii deja fac petiții ca aceste trenuri să rămână pe traseu și după ce se redeschide Valea Oltului.
Discuție reporter – șef de tren:
”Ce aveți aici?
Doleanțele călătorilor de a rămâne trenurile suplimentate.
Semnăm și noi?
Dacă doriți...
Sigur că da.
Adică să rămână și să fie bine pentru toată lumea”.
Discuție reporter – călător:
”Trebuie să ajung la Sibiu și Valea Oltului este închisă.
Altfel ai fi mers cu mașina?
Da. Cu mașina sau autobuzul”.
Discuție reporter – șef de tren:
”Cu cât estimați că a crescut numărul de călători de când au închis Valea Oltului?
Acum circulă 100%!
Și până acum?
70% uneori și 50%. Dacă era sâmbătă, vinerea seară e mai aglomerat”.
Două ore pentru un traseu de 60 de kilometri
Trenul se mișcă fix ca un melc pe aici, însă oamenii n-au altă variantă, așa că suportă o călătorie de peste două ore pentru un traseu de aproximativ 60 de kilometri.
Discuție reporter – șef de tren:
”Din păcate infrastructura nu ne permite. Acum și căldura, și toate. Se vor da limitări de viteză, 50-70, în funcție de temperatura de afară.
Mă uitam că de la Lotru până la Sibiu, 60 de km și ceva faci două ore și ceva.
E restricție, nu permite linia. Nu e vina noastră, este vorba despre infrastructură.
Și acum mergem cu cât? Avem 20 km la oră?
Nu, are 30 km pe oră! Asta e infrastructura, pe asta mergem, nu avem alte posibilități”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”După 2 ore și 6 minute am ajuns în cele din urmă în Sibiu, nu am avut întârziere, dar este clar că vorbim de puțin peste 60 de km, pe care i-am străbătut în două ore, adică o viteză medie de puțin peste 30 km pe oră pe o rută care ar putea să fie, cu siguranță, extrem de interesantă”.
Până și ceferiștii se uită peste gard, în țările civilizate, ca să laude trenurile care chiar se mișcă pe calea ferată.
Rodrigo Maxim, președinte Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România: ”Am mers cu un tren între Roma și Napoli, pe o distanță de 350 de km, într-o oră și 10 de minute. Adică trenul respectiv a mers cu 300 de km la oră. Vă dați seama ce s-ar întâmpla dacă pe calea ferată s-ar merge cu 300 la oră? Am ajunge dintr-un capăt în altul al țării în cel mult o oră și jumătate și tot transportul, vă spun eu, s-ar muta rapid pe calea ferată. Toți călătorii ar veni, pentru că vă dați seama ce avantaje ar fi.
După exemplul din Italia cum vedeți timpul ăsta petrecut în tren de peste 2 ore pentru 60 de km pe Valea Oltului?
Infernal, mai ales că nu sunt condiții pe caniculă, și la trenuri, vreau să zic, nu face față aerul condiționat la temperaturi mai mari de 32-35 de grade și vedeți că sunt temperaturi de peste 40 de grade, caniculă în vagoane și automat să stai 2 ore este insuportabil și inuman”.
Între timp, pe Valea Oltului, lucrările se desfășoară conform planului. Cel puțin asta spun responsabilii.
Discuție reporter - Bogdan Alexandru, reprezentant constructor:
”Aici se lucrează? Și calea ferată?
Calea ferată e pe partea cealaltă a Oltului.
Nu se vede de copaci practic, dar ea este imediat după Olt.
Da. N-am făcut un studiu în acest sens, dar probabil navetiștii și cei care merg la Râmnicu, în Sibiu s-au reorientat spre calea ferată, în funcție de orar și capacități.
E destul de complicat, aveam și noi programul ROLA, cel în care urcai tirul în vagon, îl treceai. Cum ar fi fost asta?
Da. Nu știu cât de practic este pentru șoferii de tir să vină să încarce, să se deplaseze, după aia să descarce”.
Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructura: ”Că nu ai făcut la timp o deviere normală, că nu ai lucrat la timp cu partea de feroviar ca să dai, măcar pentru localnici, pentru navetiști, să dai niște soluții pe feroviar. Ok, poate că e greu să faci trenul ROLA, să pui vehicule mai mari, mai mici pe tren și să le duci. Sigur, toate soluțiile astea ar fi însemnat cap, bani, efort birocratic din timp pe rutier, pe feroviar”.
O variantă despre care oficialii spun că nu ar fi avut succes, așa că nici măcar nu au luat-o în calcul.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Era ca alternativă, dar având în vedere nivelul de câteva zeci de mii de mașini pe Valea Oltului, faptul că circula un tren sau două cu câteva camioane, nu cred că ar fi compensat semnificativ. Variante alternative sunt cele pe care le poate oferi România astăzi. Nu se pot crea variante alternative la Valea Oltului pentru că e una singura în această zonă, iar toate variantele care puteau fi folosite sunt folosite”.
În ultima vizită pe șantier, ministrul Transporturilor a anunțat că lucrările sunt gata în proporție de peste 50%. Termenul limită pentru redeschiderea circulației rutiere pe Valea Oltului este 9 august, termen despre care conducerea ministerului spune că va fi respectat.
reporter: Cristian Popa
imagine: Paul Melinte
editor montaj: Cosmin Buță
editor: Amalia Dascălu