Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Streamer pe Twitch, pasiunea devenită meserie pentru creatorii de conținut și vis de îmbogățire pentru tineri

De profesie streamer. Adică o persoană care creează conținut original, de multe ori echivalentul unei producții în toată firea, chiar și de acasă, din sufragerie, pe canalul propriu, pe platforme precum Twitch. Cam așa ar suna o definiție relativ superficială a unei meserii de viitor pe care mulți tineri români ar plasa-o, cu siguranță, în topul preferințelor.

Comunitatea din țara noastră este în creștere. Am stat de vorbă cu cei mai populari streameri din țară  - Silviu Faiăr, Alexandru Zlăvog ori Sorin Radu – despre cât de realist este acest vis al unei rețete de îmbogățire rapidă.  Cât se câștigă și, mai ales, cât se poate trăi din streaming pe Twitch în acest moment?

Popularitatea Twitch în România

Silviu Istrate, cunoscut în online-ul autohton drept Faiăr, un băiat care face live din sufragerie. Silviu a renunțat la o carieră în publicitate, când a descoperit că YouTube-ul începe să prindă și la români. Inspirat de streamerii din străinătate, s-a apucat în anul 2020 de Twitch.

Aici activează cu preponderență și în prezent. Discută despre diverse evenimente din media, abordează subiecte serioase sau se joacă. În prezent, este cel mai popular de pe această platformă, în România, cu peste 110 mii de urmăritori. Faiăr adună în medie cinci mii de persoane concomitent la un singur live.

Silviu Faiăr, creator de conținut: ”S-a simțit ca o aventură pentru că era o chestie extrem de nouă și în care trebuia să înveți oamenii cum funcționează, pentru că nefiind o lume a live streaming-ului în România și mai ales acum doi - trei ani, când am început noi, trebuia să explici.”

De ce a prins platforma Twitch în România? Ne ajută să înțelegem amicul lui, Alexandru Zlăvog, care a urmat aceeași cale: streaming via publicitate. Zlăvog are peste 40 de mii de urmăritori pe Twitch, iar în medie 1.000 pe live concomitent. Conținutul său este similar cu cel al lui Faiăr, așa că nu o dată îi auzi invitându-se unul în sufrageria celuilalt.

Alex Zlăvog, creator de conținut: ”Chestia asta de streaming e ceva ce avusesem în cap de multă vreme, de când apăruse chestia asta că contul meu de pe Twitch e din 2012-2013. Întotdeauna am păstrat-o în spatele capului, ca o posibilitate și după aia când s-a întâmplat a apărut foarte de nicăieri Mă uitam ce era pe Twitch la vremea respectivă, toată lumea avea 20-30 de persoane pe live, dar era așa de mică comunitatea asta încât a fost foarte surprinzător. Intram live pe la început și aveam 300-400 de oameni, adică era wild.”

Preferința pentru conținut personalizat

Un raid are loc atunci când un streamer, înainte de a închide live-ul, își trimite publicul pe canalul altei persoane. Poate fi o modalitate pentru streamerii faimoși să pună în lumina reflectorului alți creatori, mai puțin cunoscuți. Așa a cunoscut popularitatea și Sorin Radu – Sorinsky, pe internet - căruia îi place să își bea ”cafeluța” dimineața, alături de urmăritorii săi, și ocazional să comenteze cursele de Formula 1. În acest moment, comunitatea sa de pe Twitch numără puțin peste 10 mii de urmăritori. 

Sorinsky, creator de conținut: ”Eu am avut un foarte mare noroc pentru că de la doi oameni m-am trezit cu 2.400 de oameni la momentul respectiv și a fost copleșitor. Următoarele două luni m-am lovit de această creștere în numere.”

Sociologii spun că popularitatea acestor platforme are la bază o tranziție dinspre media tradițională către ideea de comunitate care primește conținut personalizat.

Alex Dincovici, sociolog: ”Încearcă toată lumea să își găsească o nișă unde să urmărească conținut strict din domenii care îi interesează. Și evident că nu o să poți să faci asta la o televiziune sau pe un canal cu o audiență foarte mare, dar apar astfel de micro-comunități în care oamenii se duc pentru că acolo sunt alții ca ei care vorbesc despre lucruri relativ punctuale, dar exact din domeniul lor de interes.”

Euronews: De ce vin oamenii constant la tine pe stream?

Silviu Faiăr, creator de conținut: ”Cred că este o adunătură de lucruri care s-au potrivit, și momentul în care am început eu să fac live streaming și cu personalitatea mea și poate valorile mai progresiste, nu prea mai existau oameni în spațiul acesta de online românesc și care să fie atât de deschiși la a discuta idei care nu sunt doar politică românească. Cred că a ajutat și faptul că eram dispus să comentez toată zona asta de media românească, care exista, dar nu exista în modul în care o fac eu.”

Sorinsky, creator de conținut: ”Îmi place să cred că am creat o comunitate strânsă și că am creat acest spațiu sigur pentru oamenii care fac parte din comunitatea noastră. Oamenii au găsit un loc unde au început să interacționeze, în primul rând cu mine, și în al doilea rând ei între ei și cred că s-a legat o legătură între noi toți.”

Cât câștigă Faiăr lunar din activitatea de pe Twicth?

Twitch le oferă streamerilor posibilitatea de a monetiza conținutul pe care îl produc, fie că este vorba de abonamente sau de donații directe prin PayPal. I-am întrebat pe băieți cât câștigă lunar în urma muncii depuse pe platformă.

Silviu Faiăr, creator de conținut: ”E un calcul care este destul de public, sub 3.000 de euro, exclusiv din Twitch. Sună că este salariu bun în București, lucru care este adevărat, dar în același timp eu de exemplu am mai mulți editori care mă ajută, am o cârcă de chestii administrative, adică din banii ăștia, exclusiv din Twitch, nu îmi ajung să acopăr chestiile administrative din existența mea online.”

Alex Zlăvog, creator de conținut: ”Variază pentru că sunt trei piloni: abonamentele, donațiile prin PayPall și bits, care sunt o monedă din platformă. Donațiile prin PayPall și bits variază, dar subscription-urile sunt comunitatea ta cea mai dedicată care rămâne acolo multă vreme, e pilonul pe care te poți baza. La mine nu sunt așa de mulți, dar sunt mulți în comparație cu restul Twitch-ului, sunt vreo 6-700, ei dau patru dolari, și eu cumva plătesc taxe, să zic 5-6.000 de lei sunt numai din subscription.”

Euronews: Poate reprezenta Twitch-ul o sursă stabilă de venit în România?

Silviu Faiăr, creator de conținut: ”Pentru sub 10 oameni de pe Twitch din România. E drept că nici nu este atât de popular precum e partea de YouTube live, dar în România nu cred că sunt 10 oameni despre care poți să zici că se întrețin 100% din chestia asta. Răspunsul e că este foarte greu.”

Euronews: Este Twitch-ul pentru tine un job full time?

Alex Zlăvog, creator de conținut: ”Devine ușor, ușor. Eu am lucrat în producție de film și reclame și au fost opt - nouă ani din viața mea în care am muncit foarte mult și multă vreme credeam că asta este suprema virtute și suprema valoare în viață. Am avut niște bani strânși și am avut primul an de Twitch în care și lucram. Făceam Twitch și lucram la patron și după aceea am zis să îmi dau demisia. Poate să fie un full time, cu siguranță, pentru că sunt infinit de multe lucruri pe care poți să le faci folosindu-ți creativitatea, în același timp poate să nu fie neapărat full time. Pentru mine a fost mai part-time anul trecut și anul acesta sper să fie mai full-time.”

Venituri din mai multe platforme de socializare

Sorinsky a renunțat la jobul pe care-l avea în industria auto, pentru a se concentra pe Twitch. A decis că nu le poate face pe amândouă simultan.

Sorinsky, creator de conținut: ”Am rămas doar cu streamul chiar în noiembrie anul trecut, riscând bineînțeles. Este ca un job full time. Sunt luni mai bune, luni mai proaste, totul depinde de ce faci și de comunitate. Nu e neapărat o sursă sigură de venit pentru că fluctuează întotdeauna și când zic asta înseamnă că poate fi mai bine, dar poate fi și mai rău în egală măsură. Câștig în jur de 4.000 de lei. Este practic un salariu mediu. Adică și eu la locul de muncă, cu toate studiile și cu toate diplomele, tot în jurul acestui număr mă situam.”

Este adevărat, acestea sunt doar câștigurile din Twitch. Streamerii încearcă să acopere cât mai multe platforme, inclusiv YouTube, unde veniturile sunt similare. Secretul, potrivit lor, stă în colaborarea cu branduri.

Alex Zlăvog, creator de conținut: ”Cred că sunt destul de asemănătoare, aș zice. Și la YouTube depinde, anul trecut a fost un an mai mult sabatic și erau perioade când postam des, când nu postam așa de des, în lunile cele mai nasoale făceam 6-700 de euro doar din YouTube și în lunile mai bune, cred că am avut și 2.000 la un moment dat.”

Silviu Faiăr, creator de conținut: ”Pe YouTube e drept că din zona de ads poți să faci mai mulți bani dacă pompezi cât mai mult content, dar eu am privilegiul fantastic de a vorbi cu oameni care sunt poate mai educați, lucru care avantajează algoritmul care servește reclame, să prioritizeze reclamele care au bugete mai mari, astfel venind puțin mai mulți bani la mine. Dacă e să vorbim în medie, dacă e să includem toți youtuberii, la fel, e o minoritate extrem de mică care chiar poți să zici că se susține.”

De ce donează oamenii streamerilor?

În funcție de conținut, apar și donațiile făcute de către abonații care apreciază direcția și implicarea creatorilor. Sociologii văd acest proces drept o componentă afectivă a relației dintre cel care produce content și public.

Alex Dincovici, sociolog: ”Lumea dă bani pentru că tu vezi să reușești să contribui prin suma acea pe care o dai la ceva extrem de palpabil și de concret și creezi o relație directă cu persoana din fața ta. Nu susții jurnalismul nu știu de care, îl susții pe individul x care are anumite abilități, omul știe să se joace sau știe să facă anumite lucruri sau pune pe tapet niște probleme sociale dintr-o perspectivă cu care tu ești de acord sau cineva din comunitatea de care simți că aparții, că se creează și acolo comunități de practică și donezi pentru asta.”

Euronews: Ce crezi că îi motivează pe oameni să doneze sau să se aboneze?

Alex Zlăvog, creator de conținut: ”Susținerea creatorilor de conținut și cumva asta am simțit înainte să ne apucăm de Twitch. Nu exista în internetul românesc niciun fel de personalități progresiste, nu exista nimic de genul ăsta și cred că ce îi motivează cel mai tare pe oameni la noi doi cel puțin (n.red. Faiăr și Zlăvog), să se aboneze, e chestia asta că susțin creatorii de conținut care sunt în coerență cu propriile tale idei și nu vezi asta nicăieri altundeva.”

Silviu Faiăr, creator de conținut: ”Cred că e ideea de a fi parte dintr-o comunitate și faptul că vor să mă susțină. La fel, dacă vrei să compar, sunt o minoritate oprimată oamenii care simt nevoia să contribuie, Din 200.000 de oameni care mă urmăresc, cât de des pot, să zici că le intră mereu video-urile mele în feed, sunt undeva la 2%, dacă sunt oameni care simt nevoia să contribuie lunar către bunăstarea mea. E o sumă infimă asta de subscription, e patru dolari la noi, din care mie îmi rămân 1,8 dolari. Jumătate este luat de Twitch, de Amazon, mai ai și un 10% o taxă tot de la americani și mai ai încă 10% taxa din România.”

Încasările din conținutul postat pe social media

Câștigurile pe care le obțin românii din Twitch nu se compara cu sumele din străinătate. Deși platforma nu publică date privind încasările serviciilor de streaming, o scurgere de informații din 2021, prezentată de BBC, a dezvăluit că cel mai bine plătit canal de pe Twitch ar fi câștigat în perioada 2019 - 2021 aproximativ 10 milioane de dolari de la compania deținută de Amazon.

Chiar dacă sunt venituri obținute din conținut publicat pe diferite rețele de socializare, acestea nu sunt scutite de taxe. Din încasări, creatorii de conținut au obligația de a plăti un impozit anual de 10%. În funcție de venituri, creatorii de conținut trebuie să plătească și contribuții sociale. Atât Faiăr, cât și Zlăvog colaborează cu contabili pentru a se asigura că plata taxelor este realizată corect.

Reprezintă joburile mai puțin tradiționale viitorul?

Streamingul este departe de ideea de job tradițional. Deși pare simplu, necesită timp și pregătire, precum și o atenție deosebită la detalii.

Alex Zlăvog, creator de conținut: ”Cel mai probabil mai mulți oameni o să se apuce de joburi neconvenționale. Cu streaming-ul, nu prea exista neapărat o cerere, nu zicea lumea că își doresc să apară niște oameni pe Twitch. Mai mulți oameni o să se gândească care sunt nișele încă neexploatate în lumea asta și o să le exploateze.”

Sorinsky, creator de conținut: ”Cred că m-ar durea să mă opresc de tot. Mi-ar plăcea să am măcar o oră-două în fiecare seară sau o dată la două zile să vorbesc cu oamenii cu care am petrecut atâta timp împreună de fapt. Să văd ce mai fac și ei, să mai schimbăm o vorbă practic, să mă asigur că toată lumea e okay și că lucrurile au mers într-o direcție bună pentru toată lumea din comunitate.”

Internetul rămâne imprevizibil, dar e la mintea cocoșului că generații actuale și următoare se vor arunca în ceea ce-și imaginează că va fi aventura vieții lor -  bineînțeles, în goana după câștiguri mari și rapide. Ține foarte mult și de cei pe care îi admiră să îi modeleze. De aceea, totul trebuie făcut cu mare responsabilitate.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE