Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Trenuri noi, în testare de peste jumătate de an. Autoritățile din România au semnat un contract pentru achiziția a 37 de rame noi

Am pierdut deja șirul anilor care au trecut de când autoritățile de la noi au cumpărat ultimele garnituri pentru calea ferată. Și totuși, există și trenuri noi, doar că de luni întregi sunt în teste. România a cumpărat aproape 40 de trenuri noi, însă deocamdată doar două sunt testate la Făurei pentru a fi omologate și, astfel, să poată intra în sistemul de transport călători. Am fost acolo și am văzut diferențele față de garniturile cu care se circulă acum pe șinele din România. Urmăriți un nou episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Și iată minunea! O găsim chiar aici la Făurei. Nu un tren, ci două trenuri noi. Trenurile marilor speranțe. Sunt de multă vreme în faza de testare. Cel din dreapta mea a venit tocmai din Cehia. A fost testat acolo și acum este testat în continuare în România. Iar acesta este cel pe care l-am văzut în Gara de Nord, care își continuă seria de teste și Dumnezeu știe când l-om vedea, în sfârșit, la treabă! Hai să vedem cum este și înăuntru”.

Unul dintre cele două trenuri este chiar cel care, la finalul anului 2023, abia ajuns în țară, făcea un scurtcircuit și, în loc să intre la testare, a ajuns la reparații. Câteva luni mai târziu, în sfârșit poate fi testat în vederea punerii în funcțiune.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Totul este atipic deocamdată, deși pare a fi tren de persoane, găsim tot felul de senzori pentru că în momentul de față responsabilii îl testează cu privire la nivelul de zgomot, pentru a vedea dacă vorbim de un nivel de zgomot care să fie acceptat și pe piața din România. Și ce nu se vede... Aici se lucrează intens. Trenul urmează să intre în mișcare și toți ochii vor fi pe senzorii care sunt dispuși pe fiecare compartiment, în fiecare zonă, în așa fel încât rezultatele să fie cât mai relevante”.

Cele două trenuri sunt testate în același timp, iar la fiecare dintre ele se verifică pe rând aspecte diferite, tocmai pentru a urgenta procedurile. Au sisteme moderne, așa că, spre deosebire de garniturile care circulă acum pe calea ferată din România, în trenurile noi sistemul de climatizare ar permite o călătorie decentă, fără ca oamenii să aibă nevoie să deschidă geamurile sau ușile pentru a aerisi.  

Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Ce vedem sus este ceva cu siguranță nou pentru trenurile din România. Este un tren care are și aer condiționat, în așa fel încât temperatura să fie reglată pentru confortul călătorilor. Știm foarte bine că, de multe ori, mai ales pe timpul verii, plimbarea cu trenul în România înseamnă și un duș pe care îl faci involuntar din cauza căldurii”.

Obișnuiți cu trenuri cu mai mulți ani de funcționare decât au ei de viață, mecanicii se simt ca la școală în locomotivele moderne.

Discuție reporter – specialiști feroviari:

”Sus, Sus! Frână!

Da.

Lasă-l să gândească!

V-au tăiat apele!

Vom pune trenul în mișcare acum!”.

Mecanicii de locomotivă fac cursuri speciale pentru a învăța să lucreze cu trenurile noi

De altfel, zeci de mecanici de locomotivă fac cursuri speciale pentru a învăța cum se manevrează o locomotivă de acest tip. Primele interacțiuni cu noile trenuri nu sunt chiar dintre cele mai line.

Discuție reporter – specialiști feroviari:

”A frânat? Ce?

De ce a frânat?

Mi-a golit conducta!

Păi, dacă ai scos ăla...

Ce? N-am scos nimic. A tras semnal de alarmă”.

Noul tren va fi compus din șase vagoane și va putea transporta peste 350 de persoane.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”La nivel de mod în care este aranjat putem să vedem că este destul de spațios, nu există probleme din punctul acesta de vedere. Dacă ne așezăm pe scaun, senzația este cu totul și cu totul alta față de orice canapea, orice scaun din trenurile de până acum. Materialul este plăcut la atingere, vedem că avem și cotiere în așa fel încât fiecare călător să meargă în condiții de confort. Există și o masă și interesant, aici este coșul de gunoi”.

Iar dacă în toaletele din trenurile clasice ți-e și frică să intri, în cele noi scapi de această spaimă. Cel puțin acum, înainte de a intra propriu-zis pe traseu.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Nu este foarte mare, dar în momentul de față vom vedea că este suficient de spațioasă, îți asigură toate cele necesare în situația unui drum lung. Aici vedem că există chiuveta, aici tactil există mai multe indicații cu privire la ceea ce vrei să faci. Ai uscătorul de mâini, ai apă și, bineînțeles, ai și săpun”.

Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura: ”Diferența este ca de la o Dacie 1310 sau 1300 la ceva cu servodirecție, cu climă, de aia automată, nu mai stai cu ventilatorul. Fonic e ca și când ești afară, cum e acum gălăgie, și intri și se aude parcă așa, în surdină ceva. Iar ținuta de drum a trenului ... nu ai termen de comparație”.

Autoritățile din România au semnat un contract pentru achiziția a 37 de rame noi

Despre cele 37 de rame noi cumpărate de la compania franceză Alstom autoritățile de la noi spuneau că ar fi trebuit să intre în sistem chiar de la finalul anului trecut. Nu s-a întâmplat asta.

Ștefan Roșeanu - președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: ”În perioada august - septembrie se vor încheia, conform programării Alstom, se va încheia grosul testelor. Încă îmi păstrez optimismul că pentru noiembrie- decembrie vom putea să preluăm trenul și să-l avem încă de anul acesta în circulație. Cu totul va fi o întârziere de aproximativ un an de zile. Trebuia ca trenurile să fie livrate cu totul decembrie 2023 - noiembrie - decembrie 2024. Conform calendarului actualizat vorbim de decembrie 2024, spre sfârșitul anului 2025”.

Întârzierile în livrare ar putea însemna însă și penalizări serioase pentru compania franceză.

Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: ”Pentru întârzieri avem emise notificări către Alstom. Se calculează conform prevederilor contractuale, penalizările sunt aproximativ la 600 de mii de lei pe zi. La început în fiecare lună se emit aceste notificări. Și în momentul în care vor începe să facă facturile din partea Alstom, se vr face practic printr-o compensare. Undeva la fiecare 90 de zile, cam la trei luni de zile, e echivalentul unui tren”.

De cealaltă parte, reprezentanții societății civile spun că sunt mai mulți responsabili pentru lipsa trenurilor noi de pe calea ferată din România.

Mihai Alexandru Crăciun, fondatorul Asociației ”Construim România”: ”Vina României că tot vrea să fie originală când nu este cazul. Noi am acceptat în această licitație un tren neomologat. Dacă luam un tren omologat, el era deja în circulație. Nefiind omologat, fiind un model absolut nou el trebuie să treacă prin toate testele. La final va fi un tren foarte bun, minunat și vom avea acele trenuri, dar trecem prin aceste dureri ale facerii, ale omologării. Noi avem nevoie urgentă de trenuri bune, și sunt o grămadă, care să circule. Greșeală de management”.

Noi, frumoase și rapide, trenurile ar urma să intre, cel puțin la început, pe liniile care au fost deja modernizate, pe distanțe relativ scurte, unde sunt mai puține restricții și se poate circula cu viteză.

Discuție reporter – mecanic de tren:

”Maxim 160 la oră. Va face Constanța, București, Brașov. Pentru început.

Permite zona asta.

Avem secția cea mai bună.

Pe Constanța avem 160.

Și pe restul?

Pe restul 140. Altfel, cu 100, cu 80, 70... Și mai avem pe magistrala asta pe Sighișoara - Deva, și pe acolo deja începe să se circule cu 150-160, pe coridorul IV”.

Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructura: ”Trenurile astea, ramele astea 37, o să poată să fie pe ceea ce noi, în România, numim mediu-parcurs, adică două-trei ore, adică București - Brașov, București - Constanța. Ele sunt perfecte pentru genul ăsta, pentru două-trei ore sunt foarte bune”.

Ceferiștii spun că există riscuri mari ca noile trenuri să aibă nevoie de reparații mai repede decât ar fi normal dacă vor circula pe infrastructura învechită.

Mecanic de tren: ”Ai două mașini noi: cu una mergi zi de zi pe un drum pietruit și cu cealaltă pe asfalt. Normal că pe aia cade tabla după un an, iar astalaltă e tot nouă. Dar nici nu poți să defavorizezi călătorii ăia că infrastructura e mai proastă și nu s-a investit acolo. Toată lumea are aceleași drepturi. De aia și mergem mai încet! Ca să ajungem sigur la destinație”.

Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructură: ”În momentul ăsta, fără mentenanță, o să fie trase la gard în termen de un an - doi ani maxim”.

Cele 37 de trenuri noi, o investiție de aproximativ 350 de milioane de euro, sunt complet electrice și ar urma să circule cu viteze de cel mult 160 de kilometri la oră.

Reporter: Cristian Popa

Imagine: Adrian Goloiu

Editor montaj: Cosmin Buță

Editor: Amalia Dascălu

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE