Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

România pierde trenul - Calea ferată, lăsată în urmă de autostradă

În teorie mai eficient și mai puțin poluant decât mașinile, trenul e încă mult în urmă când vine vorba de infrastructură nouă comparativ cu autostrăzile. Sunt zeci de șantiere pe calea ferată din toată țara, însă în mare parte e vorba de modernizări, de lucrări mici, nicidecum de crearea de noi linii. De cealaltă parte, deși e mult mai costisitor să construiești un kilometru de drum de mare viteză decât să faci un kilometru de cale ferată, tot pe șosele se mișcă lucrurile mult mai repede. De ce a rămas încremenit în timp sistemul feroviar vedeți luni, în următorul episod din campania ”România pierde trenul”.

Zeci de șantiere sunt deschise pe calea ferată în toată țara. Chiar și așa, la capitolul investiții, sistemul feroviar e încă mult în urma celui rutier.

Felix Ardelean, director în cadrul Ministerului Transporturilor: Dacă ar fi să fac comparația cu autostrăzile, suntem, pe partea feroviară, în spate față de autostrăzi cam cu trei-patru ani. Acum, cam la nivelul lui 2019, în perioada aia, 2020, CNAIR a finalizat foarte multe studii de fezabilitate, și-a crescut capacitatea administrativă, între timp a venit noul cadru financiar europeran, plus PNRR și a fost gata să investească bani în proiecte mature.

Deși e un proces mult mai costisitor, construcția autostrăzilor pare să meargă ceva mai bine decât cea a liniilor noi de cale ferată.

Cristian Pistol, director general CNAIR: ”Un kilometru de autostradă, ținând cont de toate împrejurările cu care România s-a confruntat în ultima perioadă, și mă refer la pandemia Covid, după aceea războiul din Ucraina, toate prețurile la principalele materiale de construcție au explodat. În momentul de față un kilometru de autostradă la șes este undeva în jurul valorii de 20-25 de milioane de euro, per kilometru”.

Mihai Crăciun, fondatorul Asociației „Construim România”: ”În contextul de astăzi, categoric, ca politician câștigi mult mai multe voturi dacă inaugurezi autostrăzi decât dacă inaugurezi căi ferate, este o realitate a societății românești”.

Care sunt planurile Ministerului Transporturilor pentru a reduce decalajul dintre calea ferată și autostrăzi în privința investițiilor, vedeți în următorul episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE