Anul acesta ar urma să fie dați în folosință 100 de km de cale ferată reabilitați pe care se va putea circula și cu 160 km la oră susțin reprezentanții Pro Infrastructura. Căile ferate din România au ajuns să fie atât de distruse în timp încât a scăzut și viteza medie de circulație a trenurilor. Acum un tren de pasageri circulă în medie cu 40-50 de kilometri pe oră.
După ani de așteptare, la sfârșitul lui 2023 așteptăm primele trenuri de la Alstom, pe care operatorii să le folosească pe Căile Ferate din România. Vor fi trenuri complet electrice.
Sursă foto: Alstom
Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară a vorbit la Euronews România despre investițiile și reformele de la Căile Ferate Române.
„În acest moment Autoritatea are primele 37 de trenuri electrice care vor intra în circulație în acest an. Este vorba de vehicule cu 350 de locuri în fiecare tren. Ramele seamănă cu cele de metrou, pentru cei familiarizați. Sunt rame cu două posturi de conducere la cele două capete. Acces pe o serie întreagă de uși pe fiecare vagon și trenuri echipate pentru a răspunde inclusiv cerințelor persoanelor cu dizabilități, deci accesibilitate motrică și pe partea vizuală. Toate țin cont de standardele în acest domeniu. Trenurile au toalete speciale ca trenurile din Occident. Totodată vor avea un anumit spațiu de catering. Sunt trenuri care vor circula pe distanțe lungi. Cel mai lung lung traseu cva fi relația București – Craiova – Timișoara – Arad.
Linia este electrificată. Majoritatea tronsoanelor sunt electrificate și se modernizează și acea electrificare. Sunt tronsoane care acum se electrifică, de exemplu, Cluj – Oradea. Astfel de trenuri vor putea să ajungă până aproape de granița maghiară.”, a spus Ștefan Roșeanu.
Cu ce viteză vor circula trenurile
Ștefan Roșeanu a spus că testele vor începe în vară, iar trenurile vor circula cu o viteză de maxim 160 km/h.
„În vară, în iunie, începem testele pentru primirea a trenurilor pe rețeaua din România. În iulie – septembrie se fac teste și mici corecturi ale proiectului. Compania cu care avem contractul, Alstom, este în faza de pregătire a producției.
Trenurile vor circula cu maxim 160 km/h. Ceea ce înseamnă că pe tronsoane unde se permite această viteză, București – Constanța de exemplu, spre Brașov până la Predeal, pentru că linia este modernizată până acolo.
Pe celeleate se va circula cu viteza care este admisă pe calea ferată. În general magistralele au fost construite pentru 120 km/h. Acolo unde nu sunt restrictii sau limitari se va circula cu 120 km/h. Unde sunt restrictii se circula... pe portiuni. Tronsoane de 150m. Franeaza pt a circula cu 30 la ora peste punctul respectiv, apoi accelereaza. Aici este deosebirea fata de masina mica. Pana nu trece intreaga garnitura el nu are voie sa reacccelereze”, a precizat Ștefan Roșeanu.
Cât vor costa trenurile
Ștefan Roșeanu a spus că un tren costă peste 9 milioane de euro, iar investiția totală se ridică la 350 de milioane de euro.
„Trenul este destul de scump, undeva la peste 9 milioane de euro - 350 de milioane de euro este aceasta investitie, la care se adăuga în timp costurile cu întreținerea acestor trenuri.
Aceste trenuri nu vor fi date toate de CFR Călători, ci vor fi împărțite tuturor operatorilor, inclusiv privați din România. Regula e ca aceste trenuri să fie alocate în contracte care sunt scoase la licitație. O altă premieră în România este legată de faptul că aceste contracte să nu mai fie atribuite exclusiv prin atribuire directă. Orice operator are o șansă”, a mai punctat Ștefan Roșeanu.