Mergem astăzi în Vestul țării și urcăm în trenul care circulă pe cea mai veche linie ferată montană din România. Traseul feroviar, al doilea din Europa ca vechime, unește Anina de Oravița și are parte de un peisaj spectaculos.
Oamenii locului se tem că va intra în uitare, în condițiile în care, de-a lungul anilor, s-a vorbit foarte des despre desființarea liniei construite cândva ca să transporte cărbunele scos din minele din zonă.
La Oravița este și cea mai veche gară din țară, construită special pentru linia cărbunelui. Urmăriți un nou episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.
Anul 1790 este anul care avea să schimbe complet destinul întregii zone. Mathias Hammer avea să descopere cărbune.
Suntem pe traseul Semmeringului Bănățean, unul dintre cele mai frumoase locuri din România. Linia ferată Oravița-Anina are 34 de kilometri și a fost dată în exploatare la sfârșitul anului 1863.
Pentru un traseu construit înainte de inventarea dinamitei, cifrele sunt impresionante. Există 10 viaducte cu o lungime totală de 843 de metri, 14 tuneluri cu lungime totală de 2084 de metri şi străpungeri de munte de 21.171 de metri, adică mai bine de două treimi din traseu.
În 1863 calea ferată era gata
Cărbunele descoperit aici, la Anina, avea să îi surprindă și pe cercetătorii vremii, care și-au dat seama că vorbim despre un cărbune de calitate superioară, așa că, la scurt timp după ce au reușit să extragă cantități din ce în ce mai mari, și au dat seama că nu mai pot transporta doar cu o căruță și cu animalele aurul negru către Dunăre. În 1863 era deja gata calea ferată și trecea primul tren.
Investiția era cu atât mai importantă în condițiile în care zăcămintele de cărbune de aici erau extrem de căutate la acea vreme.
Cărbunele de Anina, huila de Anina, a fost cel mai bun pe plan european, vorbim de Europa continentală, pentru că erau două mine în Anglia care aveau cărbune ceva mai bun, o huilă mai bună. Până la inaugurarea căii ferate, acesta era transportat cu căruțele, pe drumuri care numai drumuri nu se puteau numi. Imaginați-vă convoaie nesfârșite trase de boi.
Au fost vremurile de aur ale regiunii. Declinul a început însă în 2006, când mina de la Anina, cea mai veche mină de cărbune de pe teritoriul actual al României, a fost închisă după o explozie în care și-au pierdut viața șapte mineri. De atunci s-a tot vorbit inclusiv de închiderea liniei ferate montane. O porțiune din vechiul drum de la mină până la Dunăre, între Oravița și Baziaș, este deja inaccesibilă. Închiderea completă ar fi o tragedie, spun ceferiștii pentru care linia e mai mult decât o cale de transport.
De la București, din birouri, linia nu mai pare rentabilă. În lipsa mineritului, linia Oravița - Anina a devenit circuit turistic și nu sunt puțini cei care-și doresc să parcurgă vechiul drum al cărbunelui cu trenul, mai ales vara.
Linia montană a fost gata în doi ani
În ciuda condițiilor dificile de la acea vreme, linia montană a fost gata în doi ani. Iar vagoanele de acum păstrează aerul de altădată.
În fiecare vagon găsim o astfel de rezervă de lemne, dar și de cărbune pentru că angajații CFR au grijă de cei care călătoresc cu trenul, iar căldura este făcută cu ajutorul acestei sobe. Punem și noi un lemn aici, este locul în care se adunau în urmă cu aproape o sută de ani toți cei care călătoreau, în special oamenii care munceau în mină.
Lăsăm muntele în spate și ajungem în cea mai veche gară de pe teritoriul actual al României. Aici este și locomotiva cu abur, parte din istoria liniei montane de cale ferată.
Este singura stație CFR din țară prevăzută cu lift de acces pentru călători la peron. Gara a rămas aproape o umbră a ceea ce a fost cândva.
Dincolo de voința oamenilor locului, marile decizii se iau în altă parte.
De cealaltă parte, din birourile CFR, situația se vede mai pragmatic. Oficialii de la București se plâng de lipsa implicării autorităților locale când vine vorba de păstrarea în circulație a unor rute turistice.
”Noi am încercat de-a lungul timpului parteneriate atât cu autoritățile locale care să vină să ne susțină în acest demers. Adică puțin de la noi, puțin de la tine, puțin de luna asta și să menținem în continuare viabilă, viabilă în funcție această secție. Din păcate, toate demersurile noastre nu s-au soldat cu un happy-end pentru noi.”, a declarat Robert Niță, director operațional CFR Călători.
Dacă spre Anina încă se mai circulă, nu la fel de norocos e tronsonul Oravița - Baziaș, prima linie feroviară din țară. Inaugurat în august 1854 pentru marfă și în noiembrie 1856 pentru călători, tronsonul Oravița-Baziaș, cu lungime totală de 62,5 kilometri, a fost închis definitiv în 2015. Ambele rute fac parte din situl Calea Ferată Baziaș - Oravița - Anina, clasat ca monument istoric.
Reporter: Cristian Popa
Imagine: Daniel Stan
Editor montaj: Cosmin Buță
Editor: Amalia Dascălu