Aproximativ 56 de milioane de oameni sunt transportați anual de CFR Călători în diverse zone ale țării. Cifre cu care oficialii instituției se laudă. Numărul călătorilor crește de la an la an. Însă condițiile din trenuri și din gări nu prea se schimbă. Mizerie, toalete care stau să cadă, improvizate până în punctul în care devin un pericol pentru cei care le utilizează, mirosuri care pur și simplu te împiedică să respiri. Circulația pe calea ferată pare sport extrem uneori. Urmăriți un nou episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.
Când CFR îți taie respirația. Mizerie, toalete improvizate, mirosuri insuportabile și multă nepăsare, în trenurile și gările din România
Călătorii: Noi numim vagoanele „WC-uri pe roți”
Suntem în stația CFR Titu. Am luat bilet la tren și, în bezna începutului de zi, ne facem curaj să căutăm o toaletă înainte de a urca. Nu prea avem noroc, cea din interiorul stației este defectă, așa că angajații ne îndrumă spre o clădire aflată lângă peron.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Și cum ai intrat în toaleta din gara Titu, îți dai seama că ești într-un soi de grajd, miroase urât. Aici ar trebui să fie apă, să te speli pe mâini, dar nu mai este robinet, nu mai este nimic. Peretele stă să cadă”.
Orice urgență fiziologică ai avea, îți trece brusc când vezi așa ceva în jurul tău.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Cât despre toaletele în sine... este o mizerie de nedescris. Este îngrozitor cum poate arăta o toaletă într-o stație CFR în 2024. Nici nu poți să respiri. Din fericire, lucrul ăsta nu se poate da pe cameră”.
Plecăm de acolo cât de repede putem și ne punem încrederea în spațiile din trenul care ne duce spre Capitală. Ne lămuresc imediat călătorii despre cum e situația și aici.
Călător: „Toți de aici mirosim a toaletă!”
Reporter: În tot compartimentul?
Călători: „În tot compartimentul miroase!”
Reporter: E mirosul de dimineață...
Călător: „Noi le numim pe aceste vagoane WC-uri pe roți!”
Reporter: WC-uri pe roți...
Călător: „Da! Așa le spunem noi”.
Reporter: Este vina călătorilor că nu sunt civilizați sau e vina CFR-ului că nu investește absolut deloc?
Călător: „Este o politică în țara asta în care nu se vrea ca CFR-ul să fie altfel”.
„Ce, domnule! Ia, uitați-vă aici!”
Reporter: Ia să vedem.
„Uitați-vă cât de vechi...”
„Uite mizerie... Vedeți și în partea cealaltă! Mergeți peste tot să vedeți că așa sunt peste tot”.
Reporter: Ce este aici?
Călătoare: „Ia, uitați-vă! Este OK toaleta?”
Reporter: E plină!
„Da! Da!”
Reporter: Și așa este în fiecare dimineață?
„Așa este în fiecare zi. Și în toate trenurile”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: „În teorie stăm bine și vedem aici un panou cu tot felul de reguli. Printre ele, pasagerii sunt rugați ca, atunci când folosesc toaleta, să lase cabina după utilizare așa cum vă doriți să o găsiți. Problema este că oamenii ăștia așa găsesc toaleta de cum se urcă în tren”.
O vină o au și călătorii, spun reprezentanții CFR
Robert Niță este directorul direcției Operațional din CFR Călători. Deși recunoaște că trenurile nu sunt chiar cum ar trebui, spune că principala problemă e comportamentul călătorilor.
Robert Niță, directorul Direcției Operațional în cadrul CFR Călători: „Vagoanele și auto-motoarele, acele Desiro, au niște grupuri sanitare ecologice, adică fără deversare pe calea ferată, ceea ce este o intenție normală într-o orice țară civilizată, dar cu cât există mai multă tehnologie, cu atât utilizarea improprie o face inutilizabilă. În momentul în care în aceste grupuri sanitare am găsit cotoare de măr, adică grupul sanitar este acolo pentru că are o anume destinație, nu este coș de gunoi, PET-uri și fel de fel. În momentul în care acesta s-a blocat e clar că se ajunge și aici. Sigur că sunt și defectări care apar, adică nu spunem noi, încercăm să le gestionăm pe cât mai bine posibil”.
Reporter: Și dacă vrei să te duci la toaletă?
Călător: „Nu avem cum să ne ducem. Trebuie să așteptăm să ajungem la București...”
Reporter: Și dacă ai o urgență?
Călător: „Facem pe noi, ce să facem? Asta e, nu ne ducem!”
Oficialii Căilor Ferate spun că serviciul de curățenie este externalizat începând cu anul 2000.
Robert Niță, directorul Direcției Operațional în cadrul CFR Călători: „Există, spre exemplu, o salubrizare de mai mare amplitudine, pe care o efectuăm o dată pe lună sau o dată la două săptămâni, dar în rest sunt salubrizări pe care le efectuăm zilnic la materialul rulat”.
De cealaltă parte, sindicaliștii spun că era mai bine pe vremea când de curățenie se ocupau angajații CFR, nu firme private.
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România: „Acum costă mult mai mult decât dacă o făcea CFR Călători și o făcea mai bine, au externalizat-o și merg la licitații, depinde ce firme, cum sunt cu firmele, aici trebuie să explice care sunt, cum au stabilit caietele de sarcini, de ce ei le-au stabilit în felul acesta în care nu există curățenie în trenuri”.
Situația nu e cu mult mai bună nici în gările din București. Doamna Maria încearcă să igienizeze toaleta publică din Gara Basarab. N-are prea multe de bine de spus despre cei care o folosesc.
Doamna Maria: „Uite, aici și-au lăsat pantalonii”.
Reporter: Sunt oameni necivilizați? Nu poți să lași așa mizerie în urmă...
Doamna Maria: „Da, nu, nu poți, dar uitați!”
Altă rută, aceeași problemă. În stația CFR Grădinari, de pe traseul Videle - Giurgiu, îți trebuie niște răbdare ca să identifici toaleta.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Vedem un panou modern care ne arată că pe aici este toaleta. Nu este în corpul clădirii, dar văd că este undeva în curtea din spatele stației CFR”.
Așa că facem o excursie ca să ajungem unde avem nevoie.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Toaleta arată cum arată, nu este geam, armătura este ieșită, pică plafonul, dar încercăm să ne facem un pic de curaj să vedem călătorii care ajung în zonă și au o nevoie fiziologică… Nu este ce trebuie! Arată îngrozitor. Aici se vede că a fost cândva o conductă, curgea apă cândva în așa fel încât după ce îți făceai nevoile să poți să tragi apa”.
Și când credeam că mai rău nu se poate, ajungem în Gara Roșiori Nord.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Aici avem toaleta, despre care ni s-a spus că a refulat așa că mută lume preferă să meargă în parcul de peste drum de gară pentru a-și face nevoile”.
Așa că oamenii au găsit rezolvarea în aer liber.
Reporter: Nu este toaletă pe aici?
Călător: „Nu vezi că nu este dă-i în... pe gheață!”
Reporter: Dar aici toată lumea vine să își facă treburile!
Călător: „În mizeria asta!”
Reporter: În parcul ăsta, treaba mare, treaba mică. Mizerie, urât! Cum vi se pare asta? Ajungi călător...
„Nasol! Nu este bine, dar ce să faci?”
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România:„Călătorul suferă din această cauză, pentru că nu are condițiile de călătorie cum de fapt sunt în toată Uniunea Europeană, cu atât mai mult cu cât durata unei călătorii este mai lungă, măcar să fi avut confortul necesar”.
Iar când călătorii arată cu degetul spre CFR, CFR arată înapoi spre călători.
Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR Călători: „Se fură săpunul, se fură hârtia igienică. Dacă noi, în casa noastră, ne respectăm toaleta, ne respectăm căsuța și facem să fie curată, același lucru trebuie să-l aplicăm și în locurile publice, pe stradă, la spectacole, în tren. Și aici, din păcate, intervine acest factor uman”.
În același timp, reprezentanții CFR se plâng de lipsa banilor.
Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR Călători: „În primul rând, compania este mulțumită că merg trenurile! De zece ani, este o subvenționare crâncenă. Ca reprezentant al companiei sunt uimită, văzând din interior problemele reale, sunt uimită că merg trenurile în continuare”.
De altfel, într-un comunicat, compania spune că în perioada 2012-2020 banii alocați de stat pentru CFR SA au acoperit doar puțin peste 35% din necesarul total de finanțare din fonduri publice. În aceeași perioadă s-a acumulat un deficit total de finanțare din fonduri publice de 15,37 miliarde lei, adică o medie anuală de 1,7 miliarde lei.
Reporter: Cristian Popa
Imagine: Paul Melinte/Răzvan Nicolescu/Adi Goloiu
Editor montaj: Cosmin Buță
Editor: Amalia Dascălu