Calea ferată ar putea fi soluția ca mulți dintre locuitorii din zona Pantelimon să lase mașinile acasă și să ajungă mai repede în centrul Capitalei, cu trenul. În teorie lucrurile par simple, dar pentru autorități, de ani buni planul trenului metropolitan pare o piatră de moară. Așa că despre această variantă care ar reduce parțial valorile mari de trafic din București, mai mult se vorbește decât se face. Calea ferată există, este în condiții bune, dar trenurile lipsesc. Urmează un nou episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Spre Pantelimon, nu vă supărați! Știu că era la 6.24?!”.
Cei puțin peste 15 kilometri dintre Gara de Nord și Pantelimon, care pentru șoferi înseamnă măcar o oră, când e trafic greu, pot fi parcurși în jumătate din acest timp cu trenul, pentru doar 7 lei biletul. Însă deocamdată, varianta cu trenul pe această rută este garnitura care face legătura între Gara de Nord și Constanța.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Am luat biletele spre Pantelimon. La 6.24 este plecarea, la 6.44 ar trebui să ajungem la destinație. Adică fix 20 de minute, pentru o distanță, e adevărat, nu una lungă, dar una care este, cu siguranță, folosită de foarte mulți navetiști și este foarte interesant să vedem dacă timpul este respectat, ținând cont că deja Bucureștiul începe să devină aglomerat pe străzi”.
Cealaltă legătură directă Gara de Nord - Pantelimon Sud este mai complicată.
Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: ”E un singur tren pe zi, o pereche, practic e legat de serviciul Fetești - București. Și când ajunge în Gara Obor, trenul respectiv se duce mai departe până în Gara de Nord și undeva după-amiază, pe la 15, merge înapoi către Gara Obor, de fapt pentru a face serviciul normal de București – Fetești”.
Adrian Bărbulescu, jurnalist clubferoviar.ro: ”Aici patronii complexului au construit o stație feroviară pe banii lor, numai că pe acolo trec doar două trenuri pe zi. Unul dus, unul întors. Linia ar fi foarte utilă, mai ales în contextul lucrărilor la metrou, la Magistrala 6, care se fac în momentul de față în zona de Nord a Bucureștiului, și ar putea fi utilizată mai ales pe relația București - Băneasa, București - Obor. Trenurile fac zece minute, nu mai mult, numai că nu sunt la ore potrivite și nu te poți baza pe ele. Ar fi o soluție de decongestionare a zonei”.
Inclusiv primarul Capitalei a testat structura feroviară care ar trebui să ajute navetiștii și nu numai.
Nicușor Dan, primarul general al Capitalei: ”Am plecat din Gara de Nord și am mers mai întâi pe Est și apoi pe Vest și ne-am întors în Gara de Nord. Din păcate în acest moment, mai puțin zona între Gara de Vest și Gara Obor, care este modernizată și pe care poți să ai o viteză comercială, în afară de asta nu poate exista o viteză comercială. Da, trenul metropolitan este o soluție. CFR-ul are un studiu de fezabilitate pe care l-au început acum doi ani și care trebuie să dea un răspuns pe toată rețeaua feroviară din jurul Bucureștiului și, pentru moment, l-a dat pe această zonă de nord. Noi putem să punem stațiile deja”.
Un tren metropolitan, care să parcurgă traseul mai des, ar fi mană cerească pentru cei care fac naveta spre locurile de muncă din Capitală.
Adrian Bărbulescu, jurnalist clubferoviar.ro: ”Ar fi foarte importantă, pentru că vorbim de niște aglomerări extraordinare de populație care are nevoie să ajungă la muncă. Vorbim aici despre zona Băneasa și vorbim despre zona Pipera, din București, care sunt, bun, în Pipera este metrou dar magistrala 2 este supraglomerată și, de exemplu, ca să ajungi la Gara de Nord trebuie să schimbi. În Băneasa nu e metrou, avem lucrări și până se vor face va fi un calvar în zona aia”.
În teorie, planuri pentru mai multe trasee de trenuri metropolitane există de ani de zile. Doar că deocamdată funcționale sunt doar rutele spre Otopeni și Scroviștea.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Pe aplicațiile de trafic ne arată că de aici, din Gara de Nord, spre Pantelimon avem aproape 10 km. Pe cale rutieră distanța ar fi străbătută în 32 de minute. Cu trenul, în schimb, lucrurile ar trebui să fie ceva mai accesibile. Plus că avem parte și de o experiență idilică. Este un vagon supraetajat și este destul de populat, chiar dacă este foarte de dimineață”.
Și, cel mai important, nu există ambuteiaje sau cozi infernale cu care șoferii se confruntă în fiecare zi.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Casa Presei este undeva în dreapta, este adevărat, trenul merge cumva alene, dar faptul că nu ești la volan, nu ești în coloană, faptul că nu pierzi timp în trafic și cum-necum cu trenul reușești să mergi, și-mi dau seama că nu mai este foarte mult timp până ajungem în Pantelimon. Este cu siguranță o variantă extrem de interesantă pentru cei care pleacă de dimineață la serviciu”.
Pentru Ionel și Mihai, trenul pe această rută e cea mai eficientă variantă de transport. Și cea mai ieftină, în condițiile în care fac zilnic traseul.
Discuție reporter – călători:
”Cum de nu ați venit cu mașina?
Nu ne permitem. La salariul pe care îl avem, minim pe economie...
Să mergi cu mașina, zi de zi...
E costisitor. Aici, cât ați plătit pentru un bilet pentru distanța asta?
9 lei. 8,5 - 9 lei.
Cu mașina niciodată nu ai fi plătit 9 lei ca să ajungi până la Gara de Nord.
Costă un milion.
Pe lună?
Nu, pe zi, dus-întors, dacă mergi cu mașina.
Serios?
E o diferență colosală.
Se întâmplă foarte des cu întârzierile, la ordinea zilei. Cel puțin, la venire în București, e imposibil să nu fie 15 minute, o jumătate de oră.
Și asta e o problemă, nu? Întârzii la muncă o zi, două, dar cât?!
Atât îți îngăduie, a treia zi zice, băi, nene, găsesc pe altul care vine la program”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Ne-am luat cu vorba și am și ajuns, în spate este un mare centru comercial, semn că suntem foarte aproape. Am încurcat ieșirile și vreau să vă arăt că aici nu există ușă, vedem direct locomotiva. Nu aș merge mai aproape, este clar că este foarte riscant. Condițiile sunt cele pe care le știm cu toții, aici lipsă ușă, niște draperii foarte ieftine, dar în tot filmul ăsta, faptul că reușești să străbați Bucureștiul într-un timp rezonabil cred că este marele câștig”.
Pe traseul spre Pantelimon șina e modernizată, însă nu e suficient ca să meargă totul cum trebuie. Explicații și promisiuni există, ca de obicei.
Discuție reporter - Nicușor Dan - primarul general al Capitalei:
”Da, trei ani e un termen rezonabil și pentru poduri, și pentru circulația trenurilor.
Asta în condițiile în care există liniile...
Da. Există liniile, numai că există acest studiu de fezabilitate, se punea problema la un moment dat inclusiv de o a treia linie pe care să circule numai metropolitanul.
De ce merg lucrurile așa încet?
Nu merg nicăieri mai repede, pentru că suntem autorități publice, care, în cheltuirea banului public, urmărim niște proceduri de achiziție”.
Inclusiv stația CFR din Pantelimon ar avea nevoie de modernizări
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Și așa arată stația Pantelimon, o stație care ar trebui să își schimbe radical fața dacă trenurile metropolitane vor ajunge prin această zonă. Este lacăt pe ușă, sârmă pe ușă, iar starea de degradare a stației este una evidentă, pare o stație pur și simplu abandonată. Și peste tot vezi uși închise cu lacăt. Nu arată deloc bine, dar poate în viitor, autoritățile se vor gândi și la acest aspect”.
Însă până se mai gândesc autoritățile, puținele trenuri care leagă Capitala de localitățile din zona metropolitană sunt aglomerate, iar pe șosele e haos.
Adrian Bărbulescu, jurnalist clubferoviar.ro: ”Cred că este vorba atât despre birocrație, cât și de o teamă de a-și asuma răspunderea să facă un proiect de genul ăsta”.
Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: ”Au fost și unele probleme legate de disponibilitatea de material rulant, este adevărat, dar, iarăși, răspunsul și adevărul sunt undeva la mijloc”.
Ultima promisiune este că pe ruta Pantelimon - Gara de Nord ar urma să funcționeze cel puțin 19 perechi de trenuri cu regim metropolitan. Însă pentru asta va trebui să mai așteptăm încă cel puțin trei ani.
Reporter: Cristian Popa
Imagine: Cristi Petrescu
Editor montaj: Cosmin Buță
Editor: Amalia Dascălu