Trasee uitate de autorități, rute aglomerate, gări aproape prăbușite, proiecte prăfuite abandonate prin sertare, călători ignorați și promisiuni că va fi mai bine. Am mers prin aproape toată țara, am vorbit cu oamenii, fie ei călători, fie angajați CFR. Am urcat în trenurile navetiștilor și am mers și cu 15 kilometri pe oră cu un tren de marfă. Am vorbit și cu autoritățile, le-am arătat problemele de care ne-am lovit pe calea ferată. Am cerut explicații. Am cerut și soluții. De aproape trei luni, Euronews vă arată cum ”România pierde trenul”.
Ianuarie 2024
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Sunt extrem de entuziasmat, nu am mai mers cu trenul de 15 ani”.
A fost începutul călătoriei noastre în campania ”România pierde trenul”. Prima oprire, trenul București-Giurgiu, care ocolește traseul direct de aproape 20 de ani, pentru că de atâta timp se așteaptă finalizarea reconstruirii podului de la Grădiștea, căzut după inundațiile din 2005.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Am ajuns, în sfârșit, în vagonul 1, unde avem locuri, doar că aici nici nu știu dacă este vreun loc să stai în picioare”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”După aproape 19 ani, aici, la Grădiștea, podul care trece peste Argeș este aproape gata. În câteva luni, responsabilii spun că va fi dat la cheie”.
Ne-am întors la Grădiștea în martie, când autoritățile au anunțat încă o amânare.
Martie 2024
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”În momentul de față stadiul lucrărilor depășește 95%, dar chiar și în aceste condiții mai este mult de lucru”.
Mult de lucru este și prin gările din țară. Zeci, poate sute de clădiri, stau să cadă, iar angajații CFR și călătorii intră acolo pe propria răspundere.
Ianuarie 2024
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Aici este stația CFR Grădinari. Dacă mă uit, deja se vede cum s-a dus zona de perete, a rămas armătura expusă care a ruginit. Aici vedem un fir electric care duce la un bec, care nu mai e, nu mai funcționează, și practic asta este sala de așteptare pentru călători. Nu mai este clanță, nu mai este nimic”.
Reporter: De când nu s-au mai făcut investiții?
Ionela Sișu, șef stație CFR: Eu am 18 ani de când sunt aici și așa am găsit. Noi am pus bani aici și ne-am luat tot ce e, un scaun, o mochetă, deci noi am pus. Cu bani de acasă.
Martie 2024
Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Avem în pregătire și o să fie elemente noi pe un program de renovare a stațiilor CFR. Mecanismul actual pare nesustenabil, așa cum este. Autoritățile locale sunt stimulate, prin cadrul legislativ actual, să intervină și să poată să contribuie la modernizarea punctelor de oprire, de stații, gări”.
De modernizare ar avea nevoie și toaletele din gări și trenuri, adevărate focare de infecție, în care doar o extremă urgență ar putea convinge un călător să intre.
Februarie 2024
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Despre toaletele în sine... este o mizerie de nedescris. Este îngrozitor cum poate arăta o toaletă într-o stație CFR, în 2024. Nici nu poți să respiri. Din fericire, lucrul ăsta nu se poate da pe cameră”.
Discuție reporter – călători: ”Toți de aici mirosim a toaletă! În tot compartimentul! Este mirosul de dimineață. Noi le numim pe aceste vagoane wc-uri pe roți! WC-uri pe roți! Da! Așa le spunem noi”.
Februarie 2024
Ne-a dus trenul și prin locuri mai puțin umblate. Semmeringul bănățean e cea mai veche linie ferată montană din țară și traversează un peisaj demn de o carte poștală. Pentru angajații CFR din zonă, traseul e parte din familie.
Remus Cherla, șeful Gării Oravița: ”E mama noastră! Este prima cale ferată din România, Oravița - Iam - Baziaș, este prima cale ferată montană din țară, păi, nu este mama? După ea au venit celelalte”.
Martie 2024
Abandon și delăsare am găsit și pe vechea linie a cărbunelui. Uricani, Lupeni, Vulcan, Aninoasa, Petrila, Petroșani. Orașele construite pe baza mineritului erau legate între ele și cu restul țării prin linii ferate.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Stația CFR din Lupeni este o structură complet abandonată care urmează să cadă și nu este o întâmplare. Din 2017 nu a mai trecut niciun tren pe aici și nici în celelalte orașe de pe traseul de pe Valea Jiului”.
Martie 2024
Și nu doar liniile ferate par părăsite. Am găsit orașe întregi rămase izolate de restul țării tocmai pentru că s-a renunțat la trenuri. Cugir și Hunedoara sunt cele mai bune exemple în acest sens.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”1 martie 2018 este ziua în care era feroviară din Cugir avea să se încheie. Pe aici, pe aceste șine, trecea ultimul tren, fie că ne referim la trenurile de marfă sau cele de călători”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Suntem aproape de gara din Hunedoara și prin zonă pe unde ne aflăm vedem 8 linii de cale ferată. Opt linii, marea majoritate acoperite cu iarbă, semn că pe aici nu a mai trecut un tren de foarte mulți ani”.
Februarie 2024
Anunțul autorităților că CFR MARFĂ se va transforma în CARPATICA FEROVIAR ne-a dat ocazia să facem o radiografie a uneia dintre cele mai păguboase companii de stat din ultimii 30 de ani.
Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Este o companie cu o datorie de peste 4 miliarde de lei. O companie cu o datorie atât de mare nu mai poate să funcționeze normal într-un mediu economic. Nu mai este o companie viabilă, nu e bancabilă, nu se poate dezvolta, are mereu creditorii la risc”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews, în locomotiva unui tren de marfă: ”Viteza de deplasare în momentul de față este de 11 km pe oră și bănuiesc că ne așteaptă și o pauză! Da, da, o să oprim”.
Aprilie 2024
Cu viteza unui marfar se merge și când e vorba de realizarea promisiunilor făcute de-a lungul anilor, în ceea ce privește dezvoltarea căilor ferate. E și cazul trenurilor metropolitane.
Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: ”Unde trebuie, probabil că o să ajungem în 2035-2040, fără exagerare. Sunt foarte mulți pași de făcut, nicăieri nu s-au făcut peste noapte. Un sistem metropolitan așa cum ni-l dorim”.
Aprilie 2024
CFR începe să facă pași. Însă până să se vadă ceva de bine, încă se vede haosul. Exact ca pe linia Oradea-Cluj Napoca, unde sunt lucrări de înlocuire sau electrificare a șinelor. În funcție de rută, pe o bună bucată de drum călătorii ajung la tren cu autobuzul. Asta dacă cele două mijloace de transport reușesc să se sincronizeze. Când nu se întâmplă asta...
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Este absolut incredibil, oamenii au venit de la Oradea spre Cluj. Au coborât aici, în Aghireșu, pe ideea că vor prinde trenul spre Cluj. Doar că trenul a plecat, așa că oamenii s-au întors în autobuz”.
Din birourile de la Ministerul Transporturilor am primit asigurări că se lucrează și că va fi bine, la un moment dat. Pe teren se cam pierde optimismul.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”În ritmul mersului acestei căruțe merge și lucrarea aceasta amplă, anunțată din Capitală, de schimbare a șinelor pe aici, pe sectorul Cluj-Napoca și Oradea. Cam în același ritm merg și călătorii, în momentul în care se urcă în tren știu că vor coborî la un moment dat, vor lua un autobuz. Dar între datele pe care le au în momentul în care se urcă în mijlocul de transport pe una din cele două direcții și realitate este o diferență cruntă”.
Martie 2024
Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR Călători: ”În primul rând, compania este mulțumită că merg trenurile! De zece ani, este o subvenționare crâncenă. Ca reprezentant al companiei sunt uimită, văzând din interior problemele reale, sunt uimită că merg trenurile în continuare”.