„Cu natura nu ne putem lupta!”. Este explicația dată de șeful CFR Călători pentru jurnaliștii Euronews atunci când a fost întrebat de ce nu funcționează instalațiile de aer condiționat din vagoanele companiei de stat. Chiar și în trenurile în care instalațiile sunt pornite, acestea pur și simplu nu fac față. În toată țara, oamenii circulă în condiții greu de îndurat: în vagoane, suprafețele ating chiar și 37 de grade Celsius, iar umiditatea ridicată și aglomerația nu fac decât să sporească disconfortul. Când nici geamurile deschise nu reușesc să scadă temperatura din vagoane, unii pasageri ajung să călătorească pe treptele trenurilor, cu ușile deschise.
Unii pasageri CFR călătoresc pe treptele trenului aflat în mers, pentru a scăpa de căldură
Sunt imaginile surprinse într-un vagon de clasa I al unui tren care circulă pe ruta Baia Mare - București. Împinși de temperaturile sufocante din vagoane, unii călători se așază pe scara trenului, în fața ușilor deschise. Un gest cel puțin riscant.
În vagoane, circulația naturală a aerului face răcoare chiar și la clasa I. Cum instalațiile de climatizare pur și simplu nu mai fac față, geamurile deschise rămân singura soluție ca oamenii să poată respira. Conductorul trebuie să treacă printre călători și să le deblocheze pe rând.
Uneori, până și acest sistem primitiv dă rateuri și e nevoie de ajutorul pasagerilor.
Situația nu este nici pe departe una izolată. Același haos, și în trenul care circulă pe ruta București - Târgoviște, unde vagoanele s-au transformat în adevărate saune. Imaginile surprinse cu ajutorul unei camere cu termoviziune arată că cele mai fierbinți suprafețe din interior ajung chiar și la 37 de grade Celsius, în condițiile în care temperatura de afară era chiar mai mică. Aglomerația și umiditatea ridicată îi fac pe călători să regrete că au ales să circule cu trenul.
Pasageră: Cu evantaiul, murim de cald.
Reporter: Cum rezistați?
Pasageră: Greu, greu. Căldură mare, luăm apă rece, dar se încălzește în câteva minute.
Dincolo de disconfortul călătorilor, șeful de tren spune că instalația de aer condiționat era pornită.
Reporter: Funcționează instalația de aer condiționat?
Florin Ungureanu, șef de tren: „Acum da, funcționează. Dar lumea este rea și ține ușile și geamurile deschise. Ei presupun că nu funcționează aerul corespunzător. Îi înțeleg, da, dar trebuie să ne înțeleagă și ei, că eu petrec mai mult timp”.
I-am cerut o reacție directorului CFR Călători, Traian Preoteasa.
Traian Preoteasa, directorul CFR Călători: „Ceea ce îmi spuneți dumneavoastră, că călătorii merg pe scări din cauza căldurii, este un fapt foarte grav și aș opri trenurile dacă îmi spuneți că cineva merge pe scări. Cine le asigură securitatea?”.
Pasageră: Ieșim la uși. Pe alea le blocăm, să avem aer. Că altfel nu se poate.
Reporter: Nu e periculos?
Pasageră: E periculos, dar ce să facem? Și dacă ne vine rău și leșinăm?
Traian Preoteasa, directorul CFR Călători: „Eu am înțeles, că poate reușim să deschidem geamul. Nu să stăm pe scări”.
Șeful CFR dă vina pe... mama natură.
Traian Preoteasa, directorul CFR Călători: „Nu putem spune că funcționează toate instalațiile de aer condiționat, că nu ar fi adevărat. Funcționarea instalațiilor de aer condiționat în parametri normali depinde de foarte mulți factori. Unul dintre ei este repararea și ținerea în exploatare de către noi, dar depinde foarte mult de temperatura de afară și de umiditatea din interiorul vagoanelor. Sunt 40 de grade, dacă nu chiar mai mult, ieri au fost mai mult de 40 și stau în soare și se fac 50-60 la nivelul cutiei, umiditatea - dat fiind că vagoanele sunt la încărcătură aproape maximă, dacă nu chiar și peste - da, avem niște probleme în funcționare, dar nu sunt problemele instalațiilor. Pur și simplu, ăștia sunt parametrii de funcționare”.
Iar soluții nu prea există, spune directorul.
Traian Preoteasa, directorul CFR Călători: „Soluția este să întreținem noi foarte bine instalațiile, să curățăm filtrele, să curățăm tot ce avem noi de făcut tehnic. Mai departe, cu natura, nu ne putem lupta. Un vagon stă în soare, nu am unde să le remizez pe toate, se încălzește la capacitatea maximă, după care îl pun în tren. Dat fiind că umiditatea este dată și de numărul de persoane din interiorul vagonului, să dau o dispoziție să nu mai vând decât jumate de vagon, dar nu cred că convine cuiva așa ceva. Nu știu cui îi convine să nu mai prindă loc spre... Habar n-am ce urmează acum, niște festivaluri, când sunt la capacitate maximă vagoanele”.
Pasager: Foarte cald. Nu avem condiții bune deloc, aerul condiționat a fost oprit tot drumul.
De condiții grele au avut parte și cei care s-au întors de la mare cu trenul. Chiar și după ce au coborât, vagoanele au rămas tot încinse.
Andre Rotaru, jurnalist Euronews: „Suntem într-un vagon gol al CFR Călători. Cu toate acestea, temperatura în interior este în continuare ridicată. Un astfel de scaun ajunge, conform imaginilor surprinse de camera cu termoviziune, până la 34 de grade Celsius”.
Pe lângă căldura insuportabilă din vagoane, drumurile durează mai mult pe caniculă: dilatarea șinelor înseamnă că trenurile trebuie să își reducă viteza cu aproximativ 20 de kilometri la oră, ceea ce nu face decât să genereze întârzieri.