Șase zboruri au fost anulate și cel puțin zece au întârzieri pe Aeroportul Internațional Henri Coandă, după avaria majoră care afectează vineri sistemele IT din întreaga lume. Operatorii le recomandă pasagerilor să se intereseze înainte de a pleca în călătorie și să ajungă la aeroport cu cel puțin trei ore înainte de zbor.
Haos pe Aeroportul Otopeni: Zboruri anulate și cu întârzieri, în urma avariei care afectează sistemele IT din întreaga lume
Pasageră: Încă nu plecă și nu știm nimic. Nu știm cât stăm aici, o oră, o noapte, o zi, două. Nimeni nu ne explică nimic.
Mii de pasageri au așteptat cu orele pe Aeroportul Internațional Henri Coandă să se îmbarce în avion, fără să primească prea multe lămuriri din partea responsabililor.
Pasager: Nici avioanele nu funcționează. Am venit cu trenul de la Mediaș și am avut întârziere 110 minute până la București. Am stat pe la Brașov vreo două ore, pe câmp, acum cu avioanele, probleme din nou...
Pasageră: Îți pierzi timpul aici după ei... Mori și de sete, stai și în picioare... Bătaie de joc!
De la o oră la alta, pe tabelul cu orarul zborurilor de pe Otopeni apăreau din ce în ce mai multe curse amânate sau chiar anulate. De data aceasta nu a mai fost vorba despre o problemă internă.
Maria Moiș, jurnalistă Euronews: Problemele pentru companiile aeriene la nivel global au început să apară azi noapte, atunci când o firmă care oferă servicii de securitate cibernetică a trimis clienților săi o actualizare, ceea ce a blocat calculatoarele companiilor aeriene, unde se operează rezervările și inclusiv înregistrarea pasagerilor înainte de a trece de filtrul de securitate.
În România, cea mai afectată companie este Wizz Air
În România, cea mai afectată companie este Wizz Air, care și-a sfătuit pasagerii să vină la aeroport cu cel puțin trei ore înaintea zborului, pentru a le putea fi procesate datele. Asta deși operatorul aerian nu poate spune sigur câte curse vor fi reluate.
Clienții trebuie însă să știe că, în cazul întârzierilor sau anulării zborurilor, pot solicita compensații companiei aeriene.
Ramona Colea, reprezentant companie despăgubiri pasageri: E de așteptat ca operatorii să pună toată această situație în baza unor circumstanțe extraordinare care pot fi înțelese, însă e de precizat că legea menționează clar, în momentul în care aceste probleme încetează, operarea trebuie să înceapă imediat. Ne așteptăm ca operatorii aerieni să accepte decontarea integrală a sumelor pe care pasagerii le au din cauza acestei situații.
Și alte aeroporturi din Europa sunt afectate de defecțiunea sistemului informatic. Printre acestea se numără cele din Italia, Spania, Germania, Cehia, Norvegia și Scoția.