Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Statutul Elevului 2.0, depus la Ministerul Educației. Elevii vor mai mult timp liber și să-și motiveze singuri absențele, de la 14 ani

Elevii cer mai mult timp liber. Un nou Statut al Elevului a fost depus la Ministerul Educației de organizația Salvați Copiii și de reprezentanți ai elevilor. Tinerii spun că nu au suficient timp pentru activități recreative, culturale și sportive, din cauza cerințelor exagerate din afara programului școlar.

Bianca Joița este elevă în clasa a 12-a la un liceu din București. După ce a studiat un an în Statele Unite, vede cu alți ochi problemele din sistemul educațional românesc. Acolo, spune Bianca, se ducea de drag la școală, pentru că profesorii erau pasionați de ceea ce predau, avea un program foarte clar de studiu, iar orele erau interactive.

Bianca Joița, elevă: Cred că programul educațional din România este unul dificil din punct de vedere al timpului liber. În ultima perioadă, profesorii au început să valorifice nota mult mai mult decât capacitățile copilului. 

Bianca este unul dintre voluntarii de la Salvați Copiii care s-au implicat activ în crearea Statutului Elevului 2.0.

Bianca Joița, elevă: Cea mai dragă măsură din „Statutul Elevului 2.0”, pentru mine, este dreptul la  identitate, care spune că un elev ar putea să își motiveze singur absențele și să răspundă, să semneze acte de unul singur, fără a avea nevoie de semnătura unui părinte, de la vârsta de 14  ani.

România are un Statut al Elevului abia din 2016

De atunci, însă, elevii au venit cu noi cerințe. Printre ele se numără și asigurarea unor dispozitive electronice pentru învățământul online și intrări comune pentru profesori și elevi. De asemenea, elevii cer să nu mai fie pedepsiți atunci când își exprimă opiniile și să fie primiți la ore, chiar dacă întârzie și nu au uniformă sau ecusoane.

Daria Pricope, coordonator program Drepturile copilului: A fost nevoie de acest update pentru a avea  toate normele într-un singur loc și pentru a avea această mică constituție a elevului. Practic, să-și cunoască drepturile. Aproximativ trei luni am scris la acest statut alături de juriști și specialiști în  domeniul educației. Am consultat peste 1.100 de elevi, am făcut chestionare, am făcut dezbateri, atât  publice, cât și cu Consiliul Elevilor, cu asociațiile elevilor, dezbateri la care au participat și părinți și  profesori, adică toți actorii implicați în acest demers.

Reprezentanții Salvați Copiii și elevii voluntari au stat ore în șir în fața Ministerului Educației pentru a discuta cu oficialii despre Statutul Elevului 2.0, dar fără rezultate.

Într-un interviu pentru Euronews România, Ministerul Educației își anunță disponibilitatea pentru o întâlnire. Solicitările organizației au fost înregistrate și sunt analizate la nivelul ministerului.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE