Decizii luate de pe o zi pe alta sau amânate nejustificat, trafic dat peste cap, cu urmări deloc plăcute pentru călători, despre toate v-am vorbit în al doilea sezon al campaniei Euronews ”România pierde trenul”.
Ne-am întâlnit peste tot, la fel ca în primul sezon al campaniei, cu oameni sătui de condițiile din trenuri, călători care cred că autoritățile nu știu ce se întâmplă cu adevărat în sistemul feroviar. Așa că i-am întrebat chiar pe cei care conduc, într-un fel sau altul, sistemul de ce România continuă să piardă trenul.
Haos după închiderea traficului pe Valea Oltului în plin sezon de vacanțe
Închiderea aproape peste noapte a traficului rutier în Valea Oltului, în plin sezon de vacanțe, ne-a determinat să verificăm dacă trenul putea fi o soluție.
Iulie 2024 - Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Nu are rost să mai vorbim de necazurile pricinuite șoferilor în momentul în care autoritățile au luat decizia de a închide Valea Oltului. Și totuși, ar fi putut fi o variantă, undeva peste drum, peste râul Olt, este calea ferată. Este o cale ferată care este neelectrificată, dar care ar fi putut să preia mulți dintre oamenii care cel puțin tranzitează în această zonă și care, în momentul de față, se află într-un mare impas pentru că nu mai poți să mergi cu mașina cel puțin până pe 8 august, spun autoritățile, pe Valea Oltului”.
Spre mare, cu trenurile saunei. În vagoane abia se poate respira
CFR a anunțat în ultimul ceas suplimentarea trenurilor pe ruta Sibiu-Râmnicu Vâlcea, așa că n-au fost puțini cei care n-au știut că au această variantă. S-au suplimentat trenurile și spre litoral, în sezonul de vacanțe la mare. Doar că, dacă la inaugurarea trenurilor soarelui, unde a venit și ministrul Sorin Grindeanu, trenul a avut aer condiționat, nu la fel s-a întâmplat și o lună mai târziu, când am făcut din nou călătoria.
Iunie 2024 - Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: ”Suntem într-o situație fericită, se merge pe o linie modernizată și cu un tren modernizat. Mi-aș dori să se poată acest lucru peste tot în România, e ca o picătură într-un ocean ceea ce se întâmplă astăzi, dar măcar e un început”.
Iulie 2024 - Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Au și început mișcările de trupe după ce controlorul a început să deschidă geamul. Aerul condiționat nu mai face față și oamenii acum se plimbă prin locurile pe unde este câte un geam deschis”.
Trenul și mașina, întrecere pe traseul București-Suceava
Nu ne-a fost mai bine nici în trenul spre Suceava. Aici am vrut să vedem care variantă e mai rapidă: cu mașina pe E85, mai degrabă cunoscut ca ”drumul morții”, sau cu trenul. Spre surpriza noastră, trenul a câștigat competiția.
August 2024 - Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Este 17 și 19 minute, e momentul în care am ajuns în gara din Suceava, chiar cu un minut mai devreme. Lucrul ăsta este cu siguranță un soi de premieră. Doar că suntem cam singuri pe peron, dacă ne uităm după colegul nostru, ne dăm seama că nici nu avem cum să-l vedem, pentru că el este în continuare pe drum”.
Locul din România unde trenurile pot circula și cu 200 de kilometri pe oră
Am vrut totuși să vedem și ce are bun de oferit sistemul feroviar. Așa că am mers în centrul de testări feroviare de la Făurei.
August 2024 - Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Bun venit la Centrul de Testări Feroviare Făurei, aici unde trenurile ating viteze amețitoare. 140 - 150 în momentul de față și nu este viteza maximă dezvoltată de trenul care este testat în momentul de față”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Cum arată neputința Căilor Ferate Române sau a autorităților se vede de la înălțimea acestei locomotive care are 60-70 de ani. Pe aici circulă trenul care face legătura între Făurei și Buzău, care nu merge cu mai mult de 40 de km pe oră. În zona aceasta este inelul de încercare de aici, de la Făurei, iar în spate este cumva trenul viitorului, așa cum ar spune mulți. Prin acest inel se circulă cu peste 200 de km pe oră pe calea ferată ceea ce, cu siguranță, i-ar face invidioși pe toți călătorii care trec la doar câțiva metri distanță și își dau seama cât de încet se mișcă trenul în România”.
Aici am filmat și trenurile noi, parte dintr-un pachet mai mare de achiziții ale CFR, cu bani din PNRR.
Iulie 2024 - Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Și iată minunea! O găsim chiar aici la Făurei. Nu un tren, ci două trenuri noi. Trenurile marilor speranțe. Sunt de multă vreme în faza de testare. Cel din dreapta mea a venit tocmai din Cehia. A fost testat acolo și acum este testat în continuare în România. Iar acesta este cel pe care l-am văzut în Gara de Nord, care își continuă seria de teste și Dumnezeu știe când l-om vedea, în sfârșit, la treabă! Hai să vedem cum este și înăuntru”.
La treabă l-am văzut abia spre finalul lunii noiembrie, pus pe șine în plină campanie electorală.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: Am vrut să vedem și cum se construiește sau măcar se repară într-un sistem feroviar care ar trebui scuturat din temelii, așa că am mers la fabrica de locomotive din Craiova, de unde a făcut și CFR o comandă.
„România are nevoie de locomotive cum avem noi de aer”
Septembrie 2024 - Cristian Prundeanu, director în cadrul fabricii de locomotive: ”România are nevoie de locomotive cum avem noi de aer, dar în ultimii 30 de ani, practic e ultima oară în ultimii 30 de ani când statul roman apelează la o firmă românească, a noastră, din țară, pentru o primă comandă, sper să fie o primă comandă, de 19 bucăți, le avem lângă noi. Prima locomotivă o să plece deja modernizată de la 0”.
Iar la Constanța am ajuns la o companie care a implementat un sistem de propulsie cu baterii pentru locomotivele de manevră.
Octombrie 2024 - Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”În mod normal, locomotiva asta ar fi ajuns la fier vechi. 70 de tone ar fi însemnat ceva bani. Doar că, cu puțină inteligență și cu tehnologie din viitor, locomotiva se poate transforma într-o locomotivă total nepoluantă, într-o locomotivă pe baterii”.
Între Gara de Nord și Pantelimon există infrastructură, dar sunt prea puține trenuri
Înapoi în București, unde primarul Nicușor Dan a anunțat extinderea sistemului de tren metropolitan.
Septembrie 2024 - Nicușor Dan, primarul general al Capitalei: ”Da, trenul metropolitan este o soluție. CFR-ul are un studiu de fezabilitate pe care l-au început acum doi ani și care trebuie să dea un răspuns pe toată rețeaua feroviară din jurul Bucureștiului și, pentru moment, l-a dat pe această zonă de nord. Noi putem să punem stațiile deja.
Am fost și prima televiziune care a intrat în cele mai lungi tuneluri feroviare care se forează acum în munte în zona Racoș-Ormeniș.
CFR Racoș - Ormeniș, cel mai lung tunel feroviar din România, va avea două sensuri și o lungime totală de 14 km
Septembrie 2024 - Sotiris Koropoulis, director de proiect: ”Avem aici cele două tuneluri care sunt în excavație. În primul tunel, în dreapta, suntem deja la peste jumătate de kilometru înăuntru deja. Iar la cel din stânga am ajuns la 360 de metri”.
Iar dacă la unele tuneluri se lucrează intens, altele au fost abandonate de zeci de ani. Cum e cazul tunelului de la Gibei, pe vechiul traseu al liniei dintre Vâlcele și Râmnicu Vâlcea.
Octombrie 2024 - Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Iar aici suntem în mijlocul pădurii și ai zice că peste tot ar trebui să găsești verdeață și copaci, ceea ce se și întâmplă, doar că undeva dincolo de perdeaua asta verde, în mijlocul naturii ai să găsești o construcție pur și simplu faraonică. E adevărat, e o construcție care a început undeva în 1979, s-a terminat în 1989. Iar pe aici ar fi trebuit să treacă trenul. Mai în față vedem un prim tunel, din cele două care sunt pe întregul traseu. Sunt lucrări aproape finalizate, dar care, în decursul timpului, au ajuns în stadiul ăsta de abandon și de uitare”.
Discuție reporter – șoferi:
”Noi avem o campanie, ”România pierde trenul”.
Păi, ce să mai... Noi l-am pierdut din 90 trenul. Păi, nu e așa?!
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Se pare că locuitorii din Argeș au pierdut trenul de-a binelea! Dar într-un mod care bate toate sensurile pe care le-am înțeles în decursul acestei campanii. Sunt pe un peron care nu a fost folosit, pe aici ar fi trebuit să fie șina de tren. Și în spate vedem gara. Toate au fost predate la cheie”.
Un exemplu reprezentativ pentru un întreg sistem feroviar care ani la rând a fost ignorat sau sărit la fiecare împărțeală a banilor.
„România, în momentul ăsta, pe domeniul transporturilor aleargă după tren”
Noiembrie 2024 - Cristian Popa, jurnalist Euronews:
„Cum vă explicați? De ce a pierdut România trenul până acum?
Marcel Ciolacu, premierul României: Pentru că n-am fost serioși”.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: ”România, în momentul ăsta, pe domeniul transporturilor aleargă după tren. Nu știm încă dacă pierde trenul. Noi alergăm să-l prindem. Cert este că în anii trecuți trenul a plecat din gară și acum încercăm să-l prindem din urmă”.
Traian Preoteasa, director general CFR Călători: ”Păi, a pierdut trenul și pe infrastructură că nu s-a modernizat, a pierdut trenul și pe material rulant, că nu s-a achiziționat. S-a pierdut trenul, s-au pierdut trenurile. S-au pierdut și pe infrastructură, și pe marfă”.
Acum sunt deschise zeci de șantiere pe calea ferată în toată țara, iar autoritățile promit că vor face mai mult și mai bine. În următorul sezon al campaniei Euronews ”România pierde trenul” vom urmări dacă se vor ține de cuvânt.