Viteză comercială CFR Călători: 44,71 kilometri pe oră.
Viteză comercială CFR Marfă: 15,86 kilometri pe oră.
Întârzieri trenuri de călători: 4.326.618 minute în 2022. 4.744.328 minute în 2023.
Cifre seci, care arată însă haosul din sistemul feroviar din România. Cifre luate chiar din raportul de activitate făcut de CFR.
În urmă cu aproape un an, la Euronews România începea campania România pierde trenul. N-am știut atunci cu adevărat dimensiunea dezastrului din sistemul feroviar. Aveam să ne lămurim pe parcurs.
Regimul de performanță al circulației trenurilor pe rețeaua CFR, are ca scop creșterea calității serviciilor feroviare, satisfacerea beneficiarilor finali ai transportului feroviar de călători/marfă și este o cerință a Legii nr.202/2016”
Mai sus, un citat desprins din raportul de activitate CFR. Virgula dintre subiect și predicat aparține tot CFR.
Lucruri scrise pe o hârtie fără absolut nicio valoare pentru „beneficiarii finali”, așa cum îi numește CFR. În fapt, călătorii care așteaptă zeci de minute pe peron, cei care, în vagoane, fac țurțuri iarna și leșină de cald vara.
Pentru că peste jumătate dintre vagoanele care circulă pe calea ferată din România ar trebui casate, iar șinele abia se mai țin în șuruburi, nici vorbă ca trenul să circule măcar la o viteză decentă, dacă nu chiar ca în țările civilizate.
”Când vorbești de o vechime de către 30 de ani la vagoane și către 50 de ani la material motor, sigur că nimic nu mai este la 50 de ani ca la 20 de ani”. O declarație făcută de unul dintre directorii din cadrul CFR.
Așa-i, la 50 de ani nu prea mai ești ca la 20 de ani. Dar de ce n-a făcut nimeni nimic până acum?!
N-am fost serioși, nu „s-a” modernizat, nu „s-a” achiziționat
Răspunsul la întrebarea anterioară vine de la premierul Marcel Ciolacu, aflat în campanie electorală, la inaugurarea primul tren electric nou cumpărat de când a venit democrația și peste România: „Pentru că n-am fost serioși”. Și care Ciolacu a continuat aruncând vina (ca de obicei și ca toți politicienii trecuți prin diverse funcții) pe greaua moștenire și pe faptul că s-au perindat prea mulți miniștri la Transporturi.
Pare să uite că destui dintre ei au venit din propriul partid.
Traian Preoteasa, director general CFR Călători: „Păi, a pierdut trenul și pe infrastructură că nu s-a modernizat, a pierdut trenul și pe material rulant, că nu s-a achiziționat (...). S-a pierdut trenul, s-au pierdut trenurile”. Spune asta omul care e prin funcții de conducere la CFR sau în Ministerul Transporturilor încă de prin anul 2001.
Omul care, de peste 20 de ani, conduce, într-un fel sau altul, CFR Călători, ne explică, așadar, că nu „s-a” modernizat, că nu „s-a” achiziționat.
Păi, cine trebuia să facă asta?!
Din nou, pentru cine știe a câta oară, oamenii care ocupă scaunele de pe care, în teorie, se iau decizii, nu fac decât să constate.
Culmea ironiei e că trenul la care s-a bulucit toată șefimea din Transporturi, plus premierul României, n-a mai vrut să pornească și a doua zi, în ceea ce trebuia să fie prima cursă oficială fără panglici și baloane colorate.
Din nou am dat cu oiștea-n gard, dar acum n-a mai venit nimeni sub evantai de microfoane să ne spună cum se fac lucruri bune în sistemul feroviar, doar presa e rea și dușmănoasă.
Nu pot să nu remarc seninătatea cu care Sorin Grindeanu face declarații numai bune de pus pe burtierele de pe televizoare: „România, în momentul ăsta, pe domeniul transporturilor, aleargă după tren. Nu știm încă dacă pierde trenul. Noi alergăm să-l prindem”.
Același Sorin Grindeanu care se află la al doilea mandat de ministru al Transporturilor și care a avut ocazia să stea și pe scaunul de la Palatul Victoria, fix locul din care, în teorie, se iau decizii pentru „satisfacția beneficiarilor finali”.
În prag de alegeri, se aruncă în stânga și-n dreapta cu „vom face”. Doar că am mai auzit asta. Fiecare campanie electorală vine cu „vom face”.
Dar de ce n-ați făcut până acum?!
*Amalia Dascălu este editorul coordonator al campaniei Euronews România pierde trenul.