Cu aproximativ 20 de mii de kilometri de cale ferată dublă, România ar putea fi invidia Europei în materie de infrastructură feroviară. Doar că, după zeci de ani în care fie nu s-a reparat nimic, fie s-au făcut doar lucrări pe bucăți, calea ferată de la noi e plină de restricții de viteză și, în loc să ajute călătorii să ajungă mai repede acolo unde au nevoie, mai degrabă îi ține pe loc. Cu bani din PNRR, CFR Infrastructură a deschis în ultima vreme șantiere prin toată țara. Până se vor încheia, asta înseamnă noi restricții de viteză și întârzieri. Asta într-un sistem în care viteza medie a trenurilor de călători nu ajunge nici la 50 de kilometri pe oră. Urmăriți un nou episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.
Infrastructura CFR, în urma vremurilor
Discuție reporter - Grigore Constantin, revizor cale ferată:
”Înainte aveam distanța de 20 de km. Acum am și gara cu mai multe linii, mai multe macaze, în total am acum în jur de vreo 12 km.
Indiferent că plouă, că ninge.
Nu contează, revizia trebuie făcută, plouă, ninge, viscolește, căldură de 50-60 de grade, poți să fierbi ouă la vară, n-ai nicio treabă.
Și cum rezistați?
Păi, cum să reziști?! Trebuie să reziști!”.
L-am cunoscut pe Grigore Constantin în ianuarie, în stația CFR Grădinari, din Giurgiu. Ceferist de-o viață, se ocupa atunci de siguranța feroviară la el în zonă. Lucru nu prea ușor. Cum șefii spun mereu că nu sunt bani, omul s-a văzut nevoit uneori să improvizeze, ca să-și poată face treaba.
Discuție reporter - Grigore Constantin, revizor cale ferată:
”Geanta asta de când e?
Din vremuri imemoriale!
Înainte de Revoluție?
Ei, nu, nu.
Nu chiar! Ați cârpit-o, ați peticit-o, ați cusut-o.
Ce să faci?! Dacă altele n-avem...
Cheia se rupe, o sudăm.
Serios?! E o cheie banală.
Da, dar nici asta nu ne-o dă. Trebuie să mă descurc.
Siguranța circulației, eu sunt primul, dacă, ferească Dumnezeu se întâmplă ceva, eu sunt primul, eu răspund de distanță.
Le-ați spus superiorilor că să vă faceți treaba aveți nevoie de scule, aveți nevoie de tot ce trebuie?
Știți ceva?! M-am săturat, mi-e și greață, mi-e și scârbă, lehamite, de toate.
De răspunsurile pe care le primiți sau de ce?
O să facem, o să aducem. Descurcați-vă, vedeți cum faceți”.
Lipsurile se văd chiar și din birourile de la București, de unde însă nu apar și soluțiile.
Monica Mihăileanu, director general adjunct proiecte europene în cadrul CFR SA: ”Încep cu un studiu făcut recent, un studiu făcut la nivelul Comisiei Europene, a statelor membre, legat de subfinanțarea transportului feroviar. Din nefericire, România se situează pe penultimul loc, raportat la sumele alocate pentru întreținere, reînnoire feroviară. Actualmente, studiul, care a fost realizat în perioada 2012-2020, reflectă o situație tragică a căilor ferate, respectiv, se asigură aproximativ 35% din necesarul care ar trebui alocat pentru infrastructura feroviară din România”.
Mihai Crăciun, specialist în domeniul feroviar: ”Din ziua în care ai construit, de a doua zi, fiecare tren care trece strică linia, o degradează. De asta întreținerea trebuie să fie continuă și sistematică. Pentru că nu s-au făcut zeci de ani aceste lucrări, acum suntem în situația de hei-rup. Hai să le facem repede pe toate. Dar realitatea este că întreaga rețea este într-o situație dezastruoasă pentru că ani de zile întreținerea a fost neglijată cu totul”.
La aproape un an distanță, ne-am întors în stația Grădinari. Nu l-am mai găsit la muncă pe ceferistul nostru. S-a pensionat, fără să apuce să vadă vreo schimbare în bine. Nici colegii lui nu au prea multe speranțe.
Discuție reporter – angajați CFR:
”Bravo de tineretul ăsta, care învață să plece din țară că aici nu ai ce face!
Nu-i cam trist?
Păi, este, dar vin atâtea guvernări și tot nu faci nimic...
M-aș duce și eu, dar sunt bătrân! Nu m-aș mai uita înapoi!”.
Cu târnăcoape, bidoane din sticle cu apă, greble și pensule, oamenii se căznesc să mai plombeze o problemă.
Discuție reporter – angajați CFR:
”Înlocuiți traversa?
Da, am înlocuit-o.
Asta este cea înlocuită, nu?! Dar e deja crăpată sau? Nu mă pricep!
Așa vin! Așa le aduc.
Păi, și rezistă oare?
Rezistă... un an de zile!”.
La capătul celălalt al luării deciziilor, s-a umplut țara de lucrări de reabilitare pe calea ferată.
Monica Mihăileanu, director general adjunct proiecte europene în cadrul CFR SA: ”În ultimii doi ani, prin programele cu finanțare nerambursabilă, avem alocați peste 8.7 miliarde de euro. Foarte multe șantiere sunt deschise, este normal, pe zonele respective fiind lucrări, să existe limitări de viteză. Dar, probabil, în perioada următoare parte din Coridorul 4 vom începe recepțiile, respectiv Gurasada - Simeria, și lucrurile se vor schimba puțin în bine”.
Doar că până să fie bine, încă e foarte rău.
Mihai Crăciun, specialist în domeniul feroviar: ”Ceea ce fac ei și se numește Quick Win, de fapt este mentenanță, pur și simplu. I-au dat un nume ca să se laude că fac ceva, dar este job-ul lor de zi cu zi. Nici nu ar trebui să știm despre el. CFR SA, compania de cale ferată, nu înțelege că șinele de cale ferată au ca scop circulația trenurilor, și nu glumesc. În realitate, din punctul de vedere al CFR SA, pentru a menține calea ferată în parametri, ei s-ar bucura să nu circule niciun tren, pentru că fiecare tren care circulă strică șina. Și atunci, ei când fac lucrările, nu le fac în așa fel încât să nu perturbe circulația. Ei fac lucrările de întreținere de obicei diminețile, când încurcă traficul cel mai mult posibil”.
Datele din raportul de activitate al CFR arată că, la începutul anului, din cei peste 19000 de de kilometri de șine, 72% erau scadenți la reparații.
Lungime cale ferată – 19.625 km – cale dublă
Ianuarie 2024 – 12.760 km scadenți la reparații capitale (71,47%)
Sursă – Raport de activitate 2023, CFR SA
Iar problemele de pe calea ferată se rezolvă cu restricții. La începutul lui 2024, CFR Infrastructură admitea că avea 420 de astfel de zone, care acoperă puțin peste 800 de kilometri. Ceea ce înseamnă că viteza de deplasare a trenurilor are încă un motiv să scadă. Explicația vine tot de la lipsa banilor.
Monica Mihăileanu, director general adjunct proiecte europene în cadrul CFR SA: ”CFR nu are alte resurse financiare decât cele care rezultă din taxe de infrastructură, care sunt minimale. La fel și sursele de finanțare alocate prin bugetul de stat pentru aceste lucrări mici de reînnoiri sau reparații sau întreținere... sunt minimale. Sunt total insuficiente pentru a asigura minimul necesar în toată rețeaua”.
Restricții de viteză
Ianuarie 2023 - 378 zone de resticții = 599 km
Decembrie 2023 - 419 zone de restricții = 808 km
Sursă – Raport de activitate 2023, CFR SA
Trenurile de călători au adunat peste patru milioane șapte sute de mii de minute de întârziere în 2023. Asta înseamnă peste nouă ani. Doar că CFR Infrastructură spune că îi pot fi imputate doar un milion și jumătate de minute, respectiv puțin peste trei ani de întârzieri.
Întârzieri pe Căile Ferate Române
Trenuri de călători 2022 - 4.326.618 minute
Trenuri de călători 2023 - 4.744.328 minute
Întârzieri din cauza problemelor de infrastructură
Trenuri călători – cauze imputabile CFR SA – 2022 – 823.021 minute
Trenuri călători – cauze imputabile CFR SA – 2023 – 1.676.002 minute
Sursă – Raport de activitate 2023, CFR SA