Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Locomotive „Made in Romania”, în toată Europa. După zeci de ani, CFR Călători a comandat primele 19 locomotive modernizate integral

Întârzieri, vagoane vechi, locomotive care au deja zeci de ani de funcționare, călători mereu nemulțumiți. Asta e realitatea transportului pe calea ferată în România. Chiar și așa, se întâmplă și lucruri bune la noi. La Craiova se construiesc locomotive de mare putere, o tradiție dusă mai departe chiar și după dispariția mastodontului Electroputere. Doar că aceste locomotive, cel puțin până acum, au plecat exclusiv spre export. Ar urma să circule și la noi, după ce autoritățile au făcut, în sfârșit o comandă de câteva zeci de locomotive. Când se va întâmpla asta, vedeți într-un nou episod din campania ”România pierde trenul”.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Bun venit la Fabrica de locomotive de la Craiova, locul unde unele dintre locomotive, obosite, ruginite, își găsesc sfârșitul, dar este și locul în care iau naștere noi generații de locomotive. Era o vorbă în popor că nu ești profet în țara ta, la fel se întâmplă și cu locomotivele de aici, pentru că cele mai multe merg în șapte destinații din Europa pentru a-și face treaba”.

Halele fabricii se întind pe câteva hectare la marginea orașului. Aici, materia brută e transformată de angajați în locomotive de mare putere. Doar că încă nu le vedem și pe calea ferată din România. Motive s-au găsit mereu.

Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România: Nu sunt bani din cauza subcompensării CFR nici măcar pentru piese de schimb, adică pentru repararea locomotivelor vechi care rămân defecte în parcurs. Au venit la CFR Călători să le propună să ia locomotivele pe care le fac la ei, acele automotoare. Cfr Călători, nu știm exact motivul, a refuzat”.

Într-un final, autoritățile de la noi au decis totuși să cumpere mai multe locomotive de aici, cu fonduri din PNRR.

Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: „Se modernizează la Craiova la cele două fabrici specializate pe locomotive, Softronic și Reloc. Se modernizează o parte din locomotive la Brașov, în filiala CFR Călători, specializată pe așa ceva. Despre vagoane, avem modernizări care se fac în București, la Atelierele CFR Grivița, modernizări care se fac la Cluj, la Pașcani”.

Cristian Prundeanu, director în cadrul Softronic: „România are nevoie de locomotive cum avem noi de aer, dar în ultimii 30 de ani, practic e ultima oară în ultimii 30 de ani când statul roman apelează la o firmă românească, a noastră, din țară, pentru o primă comandă, sper să fie o primă comandă, de 19 bucăți, le avem lângă noi. Prima locomotivă o să plece deja modernizată de la 0. Practic vor fi locomotive care vor avea parametri identici cu o locomotivă nouă, tehnici și funcționali. Prima locomotivă deja este gata pentru a pleca în probe preliminare pentru a fi livrată către CFR Călători, a doua este în stadiu foarte avansat de montaj”.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Și aici este chiar și locul pentru minuni, este o premieră cu siguranță. CFR Călători și-a luat inima în dinți și a făcut o comandă de 19 astfel de locomotive nou-nouțe. Un gest pe care nu l-am mai văzut de zeci de ani. Iar noua locomotivă, comparativ cu cele cu care suntem obișnuiți, arată o diferență ca de la cer la pământ”.

Mergem prin halele unde iau naștere locomotivele care, în cele mai multe cazuri, ajung în străinătate. Iar în funcție de condițiile de infrastructură din țările de destinație, și locomotivele trebuie să respecte anumite standarde.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Iar aici este acoperișul locomotivei, vedem goarnele, vedem pantograful. Va fi ridicat cu macaraua și pus pe locomotivele din spate. Locomotivele aceastea au și ele destinația clară. Cea verde va ajunge în Bulgaria, iar cea roșie va ajunge în Germania”.

Cristian Prundeanu, director în cadrul Softronic: „Exportăm în toată Europa, de exemplu Bulgaria, Serbia, Ungaria, Austria, Germania, Suedia, un client foarte important. Locomotivele pe care le avem deja exportate, în jur de 19 bucăți. Provocările majore sunt temperaturile foarte scăzute, deci mediul de lucru foarte nepropice din punct de vedere tehnic și sarcinile pe care le cară, greutățile foarte mari. Pot trage trenuri cu minereu de fier de aproape trei mii de tone, la temperaturi de poate minus 42 de grade Celsius”.

E multă migală în toate operațiunile care transformă tabla într-o locomotivă modernă. Iar munca fiecărui angajat de aici face diferența dintre o locomotivă funcțională și o piesă dintr-un muzeu feroviar.

Discuție reporter - Gina Irimia, angajată în fabrică:

”Din stația de control a locomotivei.

Prima data eu le-am punctat, ca să zic așa, ăștia sunt niște condensatori și acum terminăm de executat lipitura.

Cine ar fi crezut că în fabrica de locomotive oamenii se ocupă și cu astfel de lucruri.

Da, mulți nu știu!

Lucruri atât de mărunte și atât de importante.

Este foarte digitalizată. Nu mai avem treabă cu tot felul de manete.

Eu abia văd placa.

Vă dau ochelarii mei și o să vedeți mai bine!

Zi de zi asta faceți?

Zi de zi.

Câtă răbdare să aveți?

Foarte multă!

Dacă punem aici o diodă greșit sau un integrat invers, locomotiva nu mai pleacă!”.

Ajungem și în secția în care sunt asamblate motoarele. Fiecare locomotivă are șase astfel de propulsoare.

Discuție reporter – angajată fabrică:

”Iar aici încerc să văd dacă mă descurc în tot procesul acesta de creare a unui motor, doamna Florica e lângă mine și mă ajută. Ce-ar trebui să fac acum?

Să țineți pana asta aici și cu ciocanul bateți în capul ei.

Nici prea tare, nici prea încet?

Puteți și puțin mai tare. Să nu prindeți izolația, eu văd.

M-am descurcat?

Da!

Aveți 50 de ani de experiență, spuneați așa că am avut cel mai bun îndrumător. Partea cea mai interesantă este că atunci când va fi gata, motorul va avea cel puțin 50 de ani termen de utilizare”.

Doamna Florica a lucrat și la vechea fabrică de locomotive. Experiența atâtor ani de muncă o ajută să vadă lucrurile în ansamblu și să gestioneze fiecare operațiune într-un timp poate mai scurt decât le-ar lua altora.

Discuție reporter – angajată fabrică:

”Cât durează să asamblați un motor?

56 de ore.

Trebuie să faci motorul să iasă la timp, că altfel nu iese locomotiva. Exact ce ziceam, dacă o componentă nu e gata, degeaba ai structura.

Altceva era Electroputere, altceva este privatizatul.

Tot asta făceați și atunci?

Da, atunci erau sute de motoare. Păi, acolo, numai pe partea asta de asincron, un atelier care era din 140 de oameni”.

Fabrica produce una sau cel mult două locomotive într-o lună

Acum fabrica produce una sau cel mult două locomotive într-o lună. Iar ca România să devină cu adevărat competitivă în acest domeniu, ar fi nevoie de investiții, bani care fie nu există, fie nu știm să-i obținem.

Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructura: „Cu toții ne dorim să avem în țara asta fabrici și uzine, să avem putere economică, să avem locuri de muncă, să facem și noi ceva, să ne mândrim și noi cu ceva, să arătăm că uite putem și noi să facem, printre multe alte chestii, putem să facem și trenuri. Sigur, facem niște locomotive Softronic”.

În același timp, calea ferată din România nu pare pregătită pentru acest tip de locomotive, cel puțin nu la scară mare.

Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructura:La Softronic se fac locomotive cu șase osii. Asta cu șase osii are câteva dezavantaje. Un prim dezavantaj este că este puțin overkill, e prea mult, nu ai nevoie de putere, de șase osii și șase motoare pentru a pune pe călători. Și în România cine cumpără pentru marfă...CFR Marfă?!”.

Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: „Toți marii producători au în portofoliu și o variantă, și cealaltă. România, prin Softronic, este specializată pe locomotivele cu șase osii, pentru că tradiția continuată de Softronic de la Electroputere a fost pentru aceste locomotive cu șase osii”.

Oficialii companiei spun că, la final, prețul unei locomotive depășește cinci milioane de euro. Locomotivele produse la Craiova sunt omologate și respectă toate standardele europene în vigoare la acest moment.

Reporter: Cristian Popa

Imagine: Daniel Stan

Editor montaj: Cosmin Buță

Editor: Amalia Dascălu

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE