De ani de zile călătorim pe calea ferată cu trenuri cărora le-ar sta mai bine într-un muzeu. Aproape 140 de vagoane ale CFR, vechi de zeci de ani, vor fi modernizate cu bani din PNRR. Lucrările se desfășoară în Atelierele CFR Grivița, iar după modernizare, vagoanele ar urma să arate ca cele din țările civilizate. Vedeți acum un fragment din următorul episod al campaniei Euronews „România pierde trenul”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Bun venit la Atelierele de la Grivița, locul unde vagoanele vechi, cu multe probleme, așa cum le știm, își schimbă cel puțin fața. Dintr-un vagon vechi ar trebui să iasă un vagon modernizat. Cel puțin, cei de CFR spun că după o lună și jumătate, chiar două luni, timp de lucru, un astfel de vagon, care și-a consumat perioada de viață, ar putea să revină din nou pe șină, vopsit, aranjat, modernizat, cu o altă față.”
Aproape 140 de vagoane ar urma să fie la standarde occidentale, spun oficialii CFR. Însă până la finalizarea lucrărilor, se verifică fiecare șurub.
Discuție reporter - Sandu Dumitru, inginer responsabil cu zona de confort din vagoane
Sandu Dumitru: „Sunt foarte confortabile, se mai întinde puțin.
Reporter: A căzut un șurub!
Sandu Dumitru: „Da, e o bucșă de aici de la scaun”
Reporter: A și căzut?
Sandu Dumitru: Da. Să nu cadă și aici! Ia uitați, cade și aici!
Reporter: Trebuie verificate.
Sandu Dumitru: Da, o să intre toate la verificat.
Sandu Dumitru: Nu de alta, dar să nu cadă călătorii”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Mai este ceva de lucru, dar pare o schimbare la față. Vagonul acesta este fabricat undeva prin anul 1994 și a ajuns spre final de carieră, doar că a intrat în faza de modernizare. Scaunele sunt complet noi și este o diferență uriașă față de scaunele cu care suntem obișnuiți în vagoanele CFR. Extrem de interesant este că ai parte și de un parasolar dacă nu vrei să fii deranjat de lumina de afară”:
În vagoanele astfel reabilitate, călătorii ar putea chiar scăpa de haosul provocat de lipsa sistemelor de climatizare care să facă față temperaturilor mari pe timpul verii.
Discuție reporter - Sandu Dumitru, inginer responsabil cu zona de confort din vagoane:
Reporter: ”O să ne mai lovim de vechile probleme cu ventilația?
Sandu Dumitru: Eu sper că nu, pentru că s-a studiat problema, și se pare că s-a rezolvat cumva.
Reporter: Adică o să avem iarna căldură și vara răcoare, nu invers!
Sandu Dumitru: Nu cred, dar totuși mai avem puțin de lucru la el. Aici se va monta o altfel de apărătoare, unde vin lămpile de citit, or să vină cuiere.
Reporter: Lămpi de citit?
Sandu Dumitru: Da, lămpi de citit, aici pe un singur rând, aici pe două. Se reglează spre pasager.
Reporter: Fiecare pasager va avea priza lui?
Sandu Dumitru: Da, da, fiecare.
Reporter: Și port usb. E un mare pas față de vechile vagoane.
Sandu Dumitru: Normal, lucrez aici de foarte mult timp și tot am văzut că din ce în ce am evoluat”.
Discuție reporter – angajat Atelierele CFR Grivița:
Angajat Atelierele CFR Grivița: ”Se fac conexiunile între vagon și tablou. Toate conexiunile, inclusiv cabluri de internet, cabluri de afișare, instalația de iluminat.
Reporter: Căldură?
Angajat Atelierele CFR Grivița: Căldură, tot. Totul e cuplat aici, un calculator general la căldură.
Reporter: Care e?
Angajat Atelierele CFR Grivița: Uitați-l aici.
Reporter: Și de acolo se poate direcționa?
Angajat Atelierele CFR Grivița: El controlează toată instalația de climatizare, inclusiv căldură și aer rece. Ventilație, încălzire și aer rece”.
Cât de vechi sunt vagoanele modernizate pe bani europeni
Vagoanele care vor fi modernizate au între 20 și 40 de ani vechime, astfel că multe dintre componente sunt aruncate. Apoi tabla este îndreptată pe interior și exterior.
Discuție reporter – angajat Atelierele CFR Grivița:
Reporter: „Operațiunea asta cu ce o faceți?
Angajat Atelierele CFR Grivița: „Avem un îndreptar, un liniar de doi metri, care este un profil de aluminiu clasic. Și avem toleranțe de plus - minus trei milimetri per metru liniar. Totul se îndreaptă la ciocan”.
Dan Băiașu, director tehnic Atelierele Grivița: „Prima dată se demontează complet la stadiul pe care îl vedeți, de cutie. Cutia vehiculului se verifică, se îndepărtează toate uzurile, se fac reparațiile necesare. Aceleași lucrări se efectuează și la boghiuri. Cutia se vopsește și toate elementele interioare, de la boghiuri, de la cutie, de la echipamente roți, vor fi înlocuite cu elemente noi. Se montează interioarele, iluminatul, instalația electrică, după care vagonul se testează. Se fac atât teste statice, cât și teste dinamice. Prototipurile se omologhează și normal se certifică”.
Câte vagoane deține CFR
CFR Călători deține în acest moment aproape o mie de vagoane, unele atât de vechi și cu atât de multe probleme încât au fost trase pe dreapta. Lipsa investițiilor este în strânsă legătură cu lipsa banilor.
Mihai Crăciun, specialist în domeniul feroviar: „România a deturnat banii care erau destinați inițial numai pentru feroviar, asta a fost intenția Uniunii Europene. România a deturnat banii spre autostrăzi. Și autostrăzile trebuiau, dar trebuia un balans mult mai bun între feroviar și rutier. Ceea ce se face pe feroviar sunt lucrări pompieristice și fără efect”.
În lipsa unor investiții masive, se preferă recondiționarea vagoanelor vechi în locul achiziției unora noi, care ar fi mult mai costisitoare pentru buget.
Dan Băiașu, director tehnic Atelierele Grivița: „E un vagon european, ca să zicem așa.
Reporter: Ce costuri sunt?
Un vagon nou, în ziua de azi, este peste două milioane de euro, iar un asemenea vagon costă ceva mai puțin de jumătate din unul nou, iar durata de viață este de minimum 18 ani”.
Ada Meseșan, purtător de cuvânt al CFR Călători: „CFR Călători sau angajații din CFR Călători nu ei sunt proprietarii acestui program PNRR, prin care se modernizează, se refac de la zero, atât de multe vagoane și locomotive, beneficiarul este călătorul. Bine că în sfârșit se face ceva pentru că s-au accesat acești bani prin PNRR”.
Expert: „România a neglijat transportul feroviar 30 de ani”
Doar că ce se face acum pare încă prea puțin pentru nevoile pe care le are sistemul feroviar.
Mihai Crăciun, specialist în domeniul feroviar: „Situația este așa. România a neglijat transportul feroviar 30 de ani. Este prea târziu să mai încerci să cârpești, să mai repari, de acum trebuie soluții radicale, noi, pentru că altfel România va continua să rămână în urmă. Vedem, de la granița Ungariei încolo, oamenii circulă cu trenul, trenurile circulă cu 160 - 200 km la oră, parcurg Europa. În România așa ceva e imposibil, numai ca să ajungi la granița României cu trenul durează 12-15 ore, nu se știe cât. Este clar că nu e o soluție să tot modernizăm. Trebuie planuri radicale, cu investiții substanțiale și de durată”.
Cu bani din PNRR, Ministerul Transporturilor și-a luat angajamentul de a moderniza 55 de locomotive electrice și 139 de vagoane. Pentru cele 55 de locomotive sunt alocate 66 de milioane de euro. De asemenea, pentru cele 139 de vagoane de dormit, cușetă, restaurant, bistro și clasă este alocată suma de peste o sută de milioane de euro din fonduri europene nerambursabile.