Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Chipsuri din pulpă de fructe și malț de bere. Un exemplu de afacere sustenabilă din România

Chipsuri din pulpă de fructe și malț de bere, ingrediente care în mod normal ar ajunge la groapa de gunoi. Este doar un exemplu de firmă sustenabilă din România. Un concept abstract pentru unii, dar care se traduce simplu prin grijă față de mediu și angajați. Companiile din țara noastră știu ce înseamnă și cum ar trebui să arate, dar o pun mai greu în aplicare. Cel puțin asta arată un nou studiu IRES. 

Alexandru are 44 de ani și a început businessul în 2017 din dorința de a face gustări naturale, fără chimicale. Spune că sustenabilitatea este parte din ADN-ul chipsurilor pe care firma sa le produce. Acum are peste 10 tipuri de chipsuri cu arome diferite, vândute în aproximativ 50 de magazine.

Alexandru Cristinoi, fondator firmă de chipsuri: ”Aici avem malț, de la producătorii de bere, iar aici este pulpă de măr. Toate au fost procesate înainte ca să devină ingrediente în aceste rețete. În afară de aceste două ingrediente de bază mai folosim făină de grâu, semințe de susan și semințe de floarea soarelui.”

România, în topul UE la risipa alimentară

Românii se află în topul clasamentului european la risipa alimentară și la coada acestuia când vorbim de reciclare. Alexandru vrea ca prin businessul lui nu doar să evite risipa, ci să valorifice resturile pe care alții le-ar duce la groapa de gunoi.

Alexandru Cristinoi, fondator firmă de chipsuri: ”Aceste ingrediente, aceste resurse, ajung de multe ori să fie aruncate. 1829 Avem o certificare din partea unei companii care se ocupă de calcularea emisiilor. Pentru fiecare sută de grame de produs pe care îl facem, împiedicăm de fapt 50 de grame de CO2 să ajungă în atmosferă.”

Dar sustenabilitatea nu înseamnă doar creearea unui produs prietenos cu mediul. Poate să însemne reducerea risipei în birouri, grija la consumul de energie și colectarea separată a deșeurilor.  

Ciprian Stănescu, Președinte, Social Innovations Solutions: ”Sustenabilitatea este adesea asociată cu verde. De la plantări copaci, la economie de resurse energetice. Dar e, într-adevăr, un pic mai mult de atâta. E și despre cum construim o companie etică, o companie care are grijă de angajații săi. 2022 Acele businessuri care nu investesc în sustenabilitate, și e o investiție, nu un cost, cel mai probabil în următorii 2, 3, 5, maxim 5 ani, vor pierde.” 

IRES: Doar 27% dintre firmele românești au implementat măsuri de sustenabilitate

Un studiu IRES arată că peste jumătate dintre antreprenorii români consideră resursele financiare ca fiind cel mai mare impediment în dezvoltarea sustenabilității în propriile firme. Mai mult, peste 65% dintre ei nu cunosc regulile Uniunii Europene. Directivele impun și țării noastre ca începând din 2025, firme cu peste 500 de angajați să aibă rapoarte de sustenabilitate.

Antonio Amuza, Cercetător-sociolog IRES: ”Oamenii vorbesc despre sustenabilitate, au auzit de conceptul acesta, e pe buzele tuturor, dar în momentul în care trebuie să-l operaționalizeze cu adevărat, acolo apar potențiale obstacole. Fără niște politici care să fundamenteze genul acesta de demers educațional la nivelul întregii societăți, e greu ca lucrurile să prindă tracțiune.”

Doar 27% dintre firmele românești au implementat măsuri de sustenabilitate.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE