Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

A crescut numărul pacienților care reclamă șpaga în spitale. 4,49% din români au semnalat situația în 2024, față de 1,75%, în 2023

Anul trecut a crescut de aproape trei ori numărul pacienților care reclamă că medicii le-au cerut bani în schimbul serviciilor medicale. Datele sunt relevate de mecanismul de feedback al pacientului, implementat de stat. Așadar, Ministerul Sănătății știe, însă nu este foarte clar ce se întâmplă după sesizările oamenilor. 

Arina Delcea, jurnalistă Euronews: „Din februarie 2024 până în decembrie, 4,49% dintre românii care au răspuns prin mecanismul de feedback al pacientului au spus DA la întrebarea adresată astfel: „Dacă vi s-au solicitat bani sau alte tipuri de recomensații de către personalul medical, doriți să sesizați acest fapt?” 

Însă, pe parcursul anului 2023 doar 1,75% dintre pacienți au răspuns afirmativ la o întrebare mult mai directă și fără potențiale concluzii neclare. Vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente? Formularea întrebării a fost schimbată la începutul anului trecut. 

Dragoș Vana, cel care centralizează datele publicate de Ministerul Sănătății, are o explicație pentru decizia de modificare a întrebării din chestionar.  

Dragoș Vana, fondator al platformei graphs.ro: „Dacă ne uităm pe ultimii ani sa știți că din 2016, 2017 de când a început acest mecanism și de când au început să fie evaluate răspunsurile procentul de șpagă a scăzut de undeva de la 4 la sută în 2017, la undeva la 1,7% în 2023, ceea ce înseamnă un trend pozitiv. Ceea ce mă gândesc eu că s-a întâmplat este că au zis că să elimine și mai mult din acest procent prin schimbarea întrebării. Întrebarea nu știm dacă a fost făcută cu niște sociologi sau pur și simplu s-au gândit ei să formuleze în mod diferit, dar, din păcate, efectul a fost contrar.”

Unii pacienți spun că s-au simțit obligați să dea bani doctorilor pentru servicii medicale. 

„Da, au fost situații. Au fost. Dar cu bani, nu cadouri. Nu mi-au spus, nu mi-au spus cât trebuie să dau”, a spus o femeie. 

Totuși oamenii au spus în formularul oficial transmis de Ministerul Sănătății, numai că nu e clar ce se întâmplă cu datele colectate. Mecanismul de feedback a fost gândit de fostul ministru al Sănătății Vlad Voiculescu în 2016. 

Vlad Voiculescu, fost ministrul al Sănătății: „Mecanismul trebuia să meargă automat să trimită aceste seziări către Direcția Anticorupție, Parchet și lucrurile să meargă mai departe. Ministerul Sănătății nu transmite lucrurile astea mai departe, lucru care poate fi calificat și ca o vină de ordin penal. Atunci când știi ca simplu cetățean, cu atât mai mult ca instituție, dacă știi că o faptă penală s-a produs și nu o raportezi, asta este conform codului penal, incriminabil.” 

Fenomenul șpăgii: în scădere, dar încă prezent

Am cerut ministrului Sănătății să ne dea un interviu, însă nu am primit un răspuns până acum. Unii experți în politici de sănătate cred că lucrurile nu stau atât de rău de fapt. 

Marian Sorin Paveliu, expert sanatate: „Fenomenul este în scădere. Este și o chestie culturală greu de înlăturat dacă autoritățile nu fac o campanie țintită pe așa ceva, ceea ce nu s-a întâmplat.” 

Și reprezentanții pacienților simt că fenomenul șpăgii în spitale s-a redus, numai că a crescut numărul celor dispuși să facă sesizări. Altfel, metodele medicilor de a obține bani de la pacienți sunt diverse. 

Vasile Barbu, președinte al Asociației pentru Protecția Consumatorilor: „Nu este sală, nu am nu știu ce, vă rog să mai veniți, o să încerc să fac presiune la conducere să ne asigure, încercăm să vă ajutăm și în felul ăsta pacientul percepe acest mesaj, această, să spunem comentariu, comportament al medicului ca o condiționare indirectă și începe să înțeleagă și să plătească.” 

Pe lângă formularul transmis de Ministerul Sănătății, sunt spitale care au propriile chestionare. Și da, admit unii manageri, au primit și reclamații referitoare la solicitarea de atenții. 

Adrian Marinescu manager Matei Bals: „Răspunsul este categoric că da. Dar statistic vorbind se întâmplă rar prin comparație cu nemulțumirile legate de mâncare sau de condițiile hoteliere. Ele sunt mult mai frecvente.” 

Și prin mecanismul de feedback al Ministerului Sănătății pacienții confirmă că au și alte nemulțumiri. 

Arina Delcea, jurnalistă Euronews: Analizăm rapid și răspunsurile oamenilor la o întrebare mai generală: Sunteți mulțumit de serviciile medicale oferite de spital? În 2024, 15,14% dintre pacienți au răspuns că sunt foarte nemulțumiți, iar procentul era mai mic în 2023, de 11,97%. A scăzut cu aproximativ două procente și numărul celor care se declară foarte mulțumiți.”

Mecanismul de Feedback al pacientului prin sms sau web cuprinde 8 întrebări în total transmise aleatoriu pacienților care au fost internați. Sunt în jur de 400 de mii de oameni care au răspuns anul trecut. 

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE