Gala Premiilor Gopo 2025, cel mai important eveniment al cinematografiei românești, va fi organizată marți seară, la Teatrul Național „I.L. Caragiale' din București”.
Pentru a doua oară consecutiv, evenimentul este prezentat de actorul de stand-up comedy Claudiu Teohar Peste 900 de invitați din lumea filmului românesc sunt așteptați să participe la evenimentul în cadrul căruia vor fi recompensate performanțele cinematografiei autohtone din ultimul an.
Nominalizări Premiile Gopo 2025
„Anul Nou care n-a fost” și „Moromeții 3” conduc topul celor mai nominalizate filme la Gala Premiilor Gopo 2025, cu câte 13 nominalizări, urmate de „Săptămâna Mare” (12 nominalizări) și „Trei kilometri până la capătul lumii” (9 nominalizări).
Cel mai bun film de lungmetraj
- „Alice on & off”
- „Anul nou care n-a fost”
- „Moromeții 3”
- „Nasty”
- „Săptămâna Mare”
- „Trei kilometri până la capătul lumii”
Cea mai bună regie
- Isabela Tent pentru „Alice On & Off”
- Bogdan Mureșanu pentru „Anul Nou care n-a fost”
- Stere Gulea pentru „Moromeții 3”
- Andrei Cohn pentru „Săptămâna Mare”
- Emanuel Pârvu pentru „Trei kilometri până la capătul lumii”
Cel mai bun actor în rol principal
- Adrian Văncică pentru Gelu din „Anul Nou care n-a fost”
- Yann Verburgh pentru Sami din „Captura”
- Emanuel Pârvu pentru Dragoș Binder din „Familiar”
- Alex Călin pentru Niculae Moromete din „Moromeții 3”
- Doru Bem pentru Leiba din „Săptămâna Mare”
Cea mai bună actriță în rol principal
- Nicoleta Hâncu pentru Florina Miu din „Anul Nou care n-a fost”
- Olga Török pentru Clara din „Clara”
- Rodica Lazăr pentru Ofelia/Producător executiv/Rodica din „Ext. Mașină. Noapte”
- Olimpia Melinte pentru Vera Solomon din „Moromeții 3”
- Nicoleta Lefter pentru Sura din „Săptămâna Mare”
Cel mai bun actor în rol secundar
- Iulian Postelnicu pentru Ionuț Dincă din „Anul Nou care n-a fost”
- Sergiu Costache pentru Petru din „Băieții buni ajung în rai”
- Marius Cordoș pentru Jandarmul autoritar din „Captura”
- Horațiu Mălăele pentru Ilie Moromete din „Moromeții 3”
- Ciprian Chiricheș pentru Gheorghiță din „Săptămâna Mare”
- Valeriu Andriuță pentru șeful de post din „Trei kilometri până la capătul lumii”
Cea mai bună actriță în rol secundar
- Nicoleta Lefter pentru Pia din „Captura”
- Ana Ciontea pentru Valeria Binder din „Familiar”
- Angelina Pavel pentru Stela din „Horia”
- Mara Bugarin pentru Aurora Cornu din „Moromeții 3”
- Alina Berzunțeanu pentru Simona Petrescu din „Trei kilometri până la capătul lumii”
Cel mai bun scenariu
- Bogdan Mureșanu pentru „Anul Nou care n-a fost”
- Ruxandra Ghițescu pentru „Clara”
- Andrei Crețulescu pentru „Ext. Mașină. Noapte”
- Stere Gulea pentru „Moromeții 3”
- Andrei Cohn pentru „Săptămâna Mare”
- Emanuel Pârvu, Miruna Berescu pentru „Trei kilometri până la capătul lumii”
Cea mai bună imagine
- Boróka Biró, Tudor Platon pentru „Anul Nou care n-a fost”
- Tudor Mircea RSC pentru „Horia”
- Vivi Drăgan Vasile RSC pentru „Moromeții 3”
- Andrei Butică pentru „Săptămâna Mare”
- Silviu Stavilă pentru „Trei kilometri până la capătul lumii”
Cel mai bun montaj
- Letiția Ștefănescu pentru „Alice ON & OFF”
- Vanja Kovačević, Mircea Lăcătuș pentru „Anul Nou care n-a fost”
- Alexandra Gulea pentru „Moromeții 3”
- Tudor D. Popescu pentru „Nasty”
- Andrei Iancu, Dana Bunescu pentru „Săptămâna Mare”
Cel mai bun sunet
- Sebastian Zsemlye pentru „Anul Nou care n-a fost”
- Dana Bunescu, Dana Farzanehpour, Cristinel Șirli pentru „Familiar”
- Ioan Filip, Constantin Fleancu, Dan-Ștefan Rucăreanu pentru „Moromeții 3”
- Alexandru Dumitru pentru „Nasty”
- Daniel Soare, Petre Osman, Cristi Călinescu pentru „Săptămâna Mare”
Cea mai bună muzică originală
- Mihnea Irimia pentru „Căsătoria”
- Eduard Dąbrowski pentru „Clara”
- Janja Lončar pentru „Horia”
- Cristian Lolea pentru „Moromeții 3”
- Marius Leftărache, Nikita Dembinski pentru „Nasty”
Cele mai bune decoruri
- Iulia Fulicea, Victor Fulicea pentru „Anul Nou care n-a fost”
- Valentina Ighigheanu pentru „Căsătoria”
- Anca Miron, Sonia Constantinescu pentru „Clara”
- Cristian Niculescu pentru „Săptămâna Mare”
- Bogdan Ionescu pentru „Trei kilometri până la capătul lumii”
Cele mai bune costume
- Dana Anghel pentru „Anul Nou care n-a fost”
- Hilke Muslim pentru „Căsătoria”
- Lumi Mihai, Sybille Gänsslen-Zeit pentru „Clara”
- Dana Păpăruz pentru „Moromeții 3”
- Viorica Petrovici pentru „Săptămâna Mare”
Cel mai bun machiaj și cea mai bună coafură
- Iulia Roșeanu, Domnica Bodogan pentru „Anul Nou care n-a fost”
- Domnica Bodogan, Sandra Potamian pentru „Căsătoria”
- Sandra Potamian, Manuela Tudor pentru „Moromeții 3”
- Dora Codiță, Adelina Handuri, Ramona Geamăn pentru „Săptămâna Mare”
- Gabriela Crețan pentru „Trei kilometri până la capătul lumii”
Cel mai bun film de debut
- „Alice ON & OFF”, regia Isabela Tent
- „Anul Nou care n-a fost”, regia Bogdan Mureșanu
- „Captura”, regia Adi Voicu
- „Clara”, regia Sabin Dorohoi
- „Horia”, regia Ana Maria Comănescu
Cel mai bun film documentar
- „Alice ON & OFF”, regia Isabela Tent
- „Leo Records: Strictly For Our Friends”, regia Ioana Grigore
- „Maia - Portret Cu Mâini”, regia Alexandra Gulea
- „Moartea lui Iosif Zagor”, regia Adi Dohotaru
- „Opt ilustrate din lumea ideală”, regia Radu Jude și Christian Ferencz-Flatz
Cel mai bun film de scurtmetraj de ficțiune
- „Alibaba” – regia Vlad Popa
- „Centimetric” – regia Philip Găicean
- „Dansează Regina” – regia Maria Mitulescu
- „@Tiktok_Cowboy” – regia Anastaseu Ștefan
Cel mai bun film de scurtmetraj de animație
- „Crescendo”, regia Eugen Munteanu
- „Fracti”, regia Lavinia Petrache
- „White Noise”, regia Alexia-Ioana Badea
Tânără speranță
- Neagu Lucas pentru regia și producția filmului „Timing”
- Ciprian Chiujdea pentru rolul Adi din „Trei kilometri până la capătul lumii”
- Carina Lăpușneanu pentru rolul Leni din „Unde merg elefanții”
- Mihnea Toma pentru regia filmului „Weekend în familie”
- Andreea Parfenov pentru regia filmului „(În)Cerc”
- Alin Ciuchi pentru imaginea filmului „Dacă voi pluti” (regia Bogdan Alecsandru)
Cel mai bun film european
- „Io capitano/Eu căpitan”, regia Matteo Garrone (Italia, Belgia, Franța)
- „Kuru otlar üstüne/Prin ierburi uscate”, regia Nuri Bilge Ceylan (Turcia, Franța, Germania, Suedia)
- „La chimera/Himera”, regia Alice Rohrwacher (Italia, Franța, Elveția)
- „The Zone of Interest/Zona de interes”, regia Jonathan Glazer (Marea Britanie, SUA, Polonia)
- „Kinds of Kindness/Forme de bunătate”, regia Yorgos Lanthimos (Irlanda, Marea Britanie)
Ce sunt Premiile Gopo
Premiile Gopo recompensează, anual, cele mai importante realizări ale cinematografiei românești din anul precedent. Trofeele sunt decernate anual în cadrul Galei Premiilor Gopo, în urma votului a peste 600 de profesioniști din toate sectoarele industriei cinematografice autohtone. Aceștia aleg, prin vot individual și secret, cei mai buni dintre nominalizații la fiecare categorie competitivă, desemnați de un juriu alcătuit din profesioniști ai cinematografiei autohtone, potrivit premiilegopo.ro.
Statueta Gopo a fost creată de Adrian Alexandru Ilfoveanu și înfățișează celebrul personaj creat de reputatul cineast român Ion-Popescu Gopo. Trofeul este realizat din plastilină și turnat în ipsos.
Ion Popescu-Gopo (1 mai 1923 - 29 noiembrie 1989) a fost un artist plastic român, creator al multor filme de desen animat în care personajul principal era ”omulețul lui Gopo”, un personaj nud, schițat din câteva linii, care interpretează problemele lumii contemporane.
Pe lângă activitatea sa de scenarist și regizor, Gopo a și interpretat câteva roluri în filmele proprii. Cineastul român a murit la data de 29 noiembrie 1989 în urma unui infarct, în timp ce îşi împingea maşina rămasă înzăpezită pe trotuar pentru a o aduce în curte, potrivit premiilegopo.ro.