Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Robotaxiul Tesla Cybercab, întâmpinat cu scepticism. Expert:„E un marketing frumos despre ce s-ar putea face”

Tesla a prezentat un robotaxi care poate funcționa complet autonom. Nu are volan și nici pedale. Elon Musk, directorul executiv al companiei, a dezvăluit așadar un robotaxi mult așteptat, cu două uși care se deschid în sus și care nu are volan sau pedale. De asemenea, Musk a prezentat și robovan-ul, pariind pe o schimbare de orientare de la mașinile de masă cu prețuri reduse la vehiculele robotizate.

La acest eveniment, Musk a urcat pe scenă într-un „Cybercab” care urmează să fie produs începând cu 2026 – urmând să fie produsă într-un număr mare de unități– și la un preț sub 30.000 de dolari. Miliardarul a prezentat apoi robovanul care poate transporta până la 20 de persoane, deși a oferit puține detalii.

În emisiunea „Bună seara, România” de la Euronews România, Ana Maria Stancu, fondatoarea companiei Robohub, a estimat că ar exista posibilitatea să avem astfel de vehicule pe străzi în trei-cinci ani.

„Este vorba despre tot felul de cipuri, de camere, de învățare autonomă care sunt integrate în aceste mașini (...) Însă, în ceea ce privește reglementarea, o să fie un pic mai dificil pentru că în acest moment abia aflăm care ar putea fi riscurile și abia aflăm în ce direcție ar trebui să se ducă această reglementare.

Tesla robotaxi circulă într-un mediu controlat. „Mașinile merg pe un traseu predeterminat”

Întrebată dacă mașinile autonome, cum se dorește a fi Tesla Cybercab, s-ar putea adapta la diverse scenarii pe drum, cum ar fi vremea nefavorabil, intersecțiile aglomerate sau interacțiunea cu pietonii, Ana Maria Stancu a explicat că acest vehicule circulă în prezent pe un traseu predefinit.

„În general, și în clipurile pe care le vedem pe Internet, mașinile merg pe un traseu predeterminat. E adevărat că în San Francisco e un traseu predeterminat mai mare, însă nu poți să pui o mașină autonomă oriunde și să te aștepți să meargă. În primul rând, pentru a recunoaște toate aceste imagini are nevoie de un Internet foarte bun, pentru că folosește cloud computing pentru a putea detecta ce tip de imagini sunt. În al doilea rând, îi trebuie un profil deja făcut înainte, o hartă a traseului.

În toate clipurile pe care le vedeți este ceea ce numim această zonă, un mediu controlat, adică și roboții bipezi pe care-i vedeți sunt într-un anumit mediu cu niște mișcări deja prestabilite.

Când pui un robot, fie că are picioare, fie că este ca cel din spatele meu cu roți, când îl pui într-un mediu unde nu a mai fost până acum, pe care nu-l are deja înregistrat, nu se va descurca. De ce? Pentru că are nevoie în continuare de un om să-i facă harta și încă nu am ajuns chiar acolo cu tehnologia încât să poată să devină autonom”, a afirmat experta, la Euronews România.

De asemenea, fondatoarea companiei Robohub a amintit că vehicule autonome, asemenea lui Tesla Robovan, există deja în Estonia și „fac trasee prestabilite”.

„În acest moment există minivan-uri de genul asta, bineînțeles nu atât de glamorous (încântătoare, trad) cum l-a făcut Musk pe acesta, însă există deja în Estonia care fac trasee prestabilite, adică urmează o rută care este deja cunoscută, este pregătită, care nu are tot felul de obstacole. De asta îl numim mediu controlat.

Cumva știm cu ce se va întâlni și toate obstacolele respective sunt deja înregistrate în memoria robotoului astfel încât să le poată recunoaște”, a afirmat Ana Maria Stancu.

Acțiunile Tesla nu au crescut vertiginos după prezentarea Cybercab și Robovan

„Ceea ce face nu este neapărat o inovație. Mai există modele(...) însă la ce este foarte bun: să facă astfel de evenimente și să promită lucruri pentru a mai strânge capital.

Trebuie să observăm că de data aceasta, spre deosebire de prezentările anterioare, acțiunile Tesla nu au crescut vertiginos, ba, din contră, au scăzut foarte puțin, ceea ce înseamnă că oamenii au niște așteptări.

Elon Musk a promis încă din 2015 o mașină complet autonomă, lucru pe care tot l-a întârziat de atunci și în momentul ăsta are niște mașini autonome, însă au nevoie tot timpul să aibă un om acolo. Nu suntem încă acolo la tehnologia pe care el a promis-o încă din 2015”, a mai spus specialista.

„Din punctul nostru de vedere, care lucrăm în domeniul ăsta, este un marketing frumos despre ce s-ar putea face, însă mai avem destul de mult până acolo”, a adăugat ea.

În același timp, compania Cruise, unitatea General Motors care se ocupă cu construirea mașinilor autonome, se pregătește și ea să reia testarea taxiurilor care se conduc singure în uzina din Arizona. Compania și-a suspendat operațiunile din SUA în octombrie anul trecut, după un incident în San Francisco, unde unul dintre taxiurile sale autonome a lovit o persoană din cauza unor defecțiuni tehnnice.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE