Prețul energiei în continuă creștere ar putea amenința viitorul mașinilor electrice, au avertizat oficiali de rang înalt din industria auto germană.
Creșterea prețului electricității, a costurilor și disponibilității materiilor prime, lipsa cronică de component, precum și scăderea veniturilor disponibile au un impact considerabil asupra producerii și vânzării de mașini, scrie The Guardian.
Dacă această tendință va continua, există temeri că investitorii vor duce lipsă de stimulente pentru a instala stații de încărcare. În aceste condiții, mașinile electrice ar putea deveni mai puțin atractive deoarece folosirea lor ar deveni nepractică.
Până recent, deținerea unei mașini electrice devenise atractivă pe măsură ce prețul petrolul a crescut. Dar, de când prețul electricității a crescut în Germania, cu aproape 30% prin comparație cu anul trecut, diferențele de preț au scăzut considerabil.
Fie că încărcau acasă la priză, fie la stații de încărcare, proprietarii mașinilor electrice au fost nevoiți să plătească prețuri cu cel puțin 10% mai mari. Sunt așteptate alte majorări, în condițiile în care prețul electricității are legătură cu cel al gazului, care a devenit mai rar de când Rusia a întrerupt livrările de gaze către Germania în urmă cu aproape două săptămâni.
Încărcarea mașinilor electrice, mai scumpă
Allego, unul dintre cei mai mari operatori de stații de încărcare pentru mașini electrice din Germania, a crescut prețurile la începutul lunii august de la 43 de eurocenți pentru un kilowatt oră la 47 de eurocenți. Încărcarea expres, prin intermediul curentului continuu, a crescut de la 65 la 70 eurocenți pe kilowatt oră, în timp ce prețul pentru serviciile de încărcare rapide a crescut de la 68 la 75 de eurocenți pe kilowatt oră.
Supermarketurile și magazinele care ofereau servicii gratuite de încărcare clienților au introdus acum taxe.
Potrivit economistului Stefan Bratzel, specializat în domeniul auto, această evoluție reprezintă o amenințare pentru industrie.
”Explozia prețului electricității ar putea fi un pericol major pentru tranziția la vehiculele electrice și trebuie să fim prudenți în acest sens, a afirmat el pentru presa germană.
”Dacă folosirea mașinilor electrice va deveni mai scumpă, valul de mobilitate electrică riscă să se prăbușească, pentru că aproape nimeni nu va cumpăra o maşină electrică", a spus Bratzel, care este şi fondatorul Centrului pentru Managementul Automobilelor (CAM).
El și mai mulți susținători ai mașinilor electrice cer Guvernului de la Berlin să ia măsuri în așa fel încât prețul energiei electrice să rămână mai mic decât cel al benzinei, ceea ce, din punctul lor de vedere, este esențial pentru viitorul mașinilor electrice.
Subvențiile oferite de state pentru cumpărarea de mașini electrice urmează să se reducă la jumătate la 4.500 de euro începând din 2023. În schimb, cumpărătorii de mașini hibride care primesc în prezent un bonus de 6.750 de euro nu vor mai fi sprijiniți.
Suma totală disponibilă va fi plafonată la 2,5 miliarde de euro, suficientă pentru a acoperi bonusurile pentru doar 400.000 de maşini electrice, mai puţin de 1% din maşinile de pe drumurile germane.
Specialiștii care observă evoluția industriei spun că nu cred că o reformă a UE pentru decuplarea prețului energiei electrice de cel al gazului se va realiza prea curând.
Una dintre măsurile propuse care ar putea fi implementată relativ rapid ar fi creșterea impozitelor pentru mașinile cu motoare pe benzină și motorină. În prezent, deținătorii de mașini electrice nu plătesc taxe, pot folosi benzile speciale pentru autobuze și pot folosi locurile de parcare indisponibile pentru maşinile neelectrice.