Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Podurile feroviare ale României: vechi, ruginite, cu șuruburi slăbite și bucăți gata să cadă

Dacă ținta e să circulăm pe calea ferată cu măcar 160 de kilometri la oră, traversarea unui pod feroviar în România ar trebui exclusă din start. Peste 80% dintre podurile și podețele pe care trec trenurile la noi în țară au nevoie de lucrări de reabilitare și n-ar rezista la asemenea viteze. Ba unele ar trebui închise și dărâmate, atât de vechi și degradate sunt.

Autoritățile dau din colț în colț. Ba 'las că mai merge și așa', ba 'n-are rost să ne apucăm de lucrări pentru că oricum cândva, nu știm când, vom închide podul de tot'. Urmăriți un nou episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.

Peste 80% dintre podurile feroviare din România ar trebui reabilitate

Dacă ai ghinionul să te afli în trenul care trece peste acest pod și te mai și uiți pe geam, riști să-ți stea puțin inima în loc. În apropiere de Racoș, în județul Brașov, un pod peste care trec zilnic zeci de trenuri arată de parcă ar avea zilele numărate.

Cristian Popa, jurnalsit Euronews: „Așa arată doar unul dintre miile de poduri din România în care nu s-a mai investit în ultimii 30 de ani sau poate chiar mai mulți ani. Aici mi-e și frică să trag foarte tare de această zonă, pentru că ea se desprinde și este beton, iar aici, undeva înăuntru, se vede cum apa intră și sapă fără niciun fel de problemă. Piese metalice din structura podului sunt aici. În mod normal, nici nu ar fi trebuit să fie un astfel de loc prin această zonă, doar că tablele care ar fi asigurat cumva această zonă, la fel cum se întâmplă și la câțiva metri de mine, au dispărut. Iar rugina este ca la ea acasă.

Aici este unul din șuruburile de susținere, cumva, care joacă fără niciun fel de problemă. E un pod despre care poți zice, cu siguranță, că ți-e frică să treci pe deasupra cu trenul și, cu siguranță, ți-e frică să treci pe jos cu mașina, pentru că nu știi în ce secundă se pot desprinde bucăți din el sau bucăți de beton."

Ce ne-a speriat, sau cel puțin îngrijorat, pe noi nu are același efect asupra directorului Regionalei CFR Brașov. Suntem asigurați că podul nu e un pericol pentru călători.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Zona aceasta din beton, zona din care deja o parte s-a rupt, o parte urmează să se rupă..."

Ioan Pintea, directorul regionalei Brașov: „Asta nu are nicio relevanță în ceea ce privește problemele de siguranță a traficului. Este o tencuială care este desprinsă, într-adevăr. Practic, în decursul timpului peretele s-a și înroșit, ploaia a săpat. Da, din cauza vechimii, sigur."

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Dacă ne uităm în partea aceasta de sus, vedem rugină, lipsesc bucăți.”

Ioan Pintea, directorul regionalei Brașov: „Bine, nu peste tot. Dacă observați foarte bine, sunt acele contravântuiri care sunt lovite de vehiculele rutiere. Dar în rest nu sunt ruginite. Vedeți că ele au fost frecate de vehiculele rutiere care depășesc gabaritul, pe înălțime."

Cristian Popa, jurnalist Euronews România: „Practic, vorbim de mai mulți factori care au dus la un soi de deteriorare a podului în cauză.”

Ioan Pintea, directorul regionalei Brașov: „Bun, acest pod, să știți că, din punct de vedere al structurii de rezistență, nu este foarte deteriorat."

Cristian Popa, jurnalist Euronews România: „Atunci înseamnă că merge lăsat așa.”

Ioan Pintea, directorul regionalei Brașov: „Nu merge lăsat așa pentru că infrastructura română trebuie modernizată!”

Trebuie, dar nu e nicio urgență. Astfel că, până ne apucăm să modernizăm, mai peticim pe ici, pe colo.

Cristian Popa, jurnalist Euronews România: „La podul acesta au mai fost făcute lucrări de renovare?”

Ioan Pintea, directorul regionalei Brașov: „Au mai fost făcute lucrări de întreținere, de reparații, da, au fost făcute, dar nu lucrări de reparații capitale. Da, pot să dorm liniștit știind că nu este niciun pericol pentru siguranța circulației. Când sunt pericole legate de siguranța circulației, fiți sigur că se iau măsuri, fie de natură restrictivă, mergând chiar până la măsura cea mai radicală, de închidere a circulației.”

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Este incredibil câte șuruburi le miști cu mâna, efectiv. Și acum pe aici se circulă pe un singur fir, adică toată presiunea este pusă pe șina asta. Directorul CFR ne spunea că, pe aici, în fiecare zi trec între 50 și 100 de trenuri, fie că vorbim de trenuri de marfă, fie că vorbim de trenuri de călători.”

Ministerul Transporturilor spun că unele poduri nu mai merită reparate

Ca podul de aici sunt multe altele. Fie uitate de toată lumea, fie trecute pe o listă pentru reparații, despre care nu știe nimeni când se vor și face.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Suntem la intrare în Pitești și suntem pe unul dintre cele două poduri feroviare foarte vechi. Și, dacă te uiti la șină, îți dai seama că are niște probleme foarte serioase. Nu mai vorbim de tot felul de șuruburi care sunt slăbite peste tot. Podul în sine are nituri, ca să ne dăm seama de vechimea lui. Și cam în starea asta a rămas toată perioada asta de timp. Dar pe aici trec trenuri, trenuri cu marfă, trenuri cu călători.”

Cele două poduri traversează Bulevardul Petrochimiștilor, o arteră extrem de circulată. Datele tehnice arată că structurile prezintă fisuri, crăpături accentuate, chiar și dislocări de beton. Ca în cazul podului din Brașov, și cele două din Pitești au fost lovite de mașini de mare tonaj care au avariat grav construcțiile, și așa vechi. Diferența e că aici, sucursala CFR Craiova a lansat proceduri pentru lucrări de reparații. Însă unde nu se repară, se bagă restricții de viteză.

Doru Cireașă, jurnalist Clubferoviar.ro: „Sunt foarte multe poduri care au probleme. În România, lucrurile se rezolvă simplu: nu poți să repari podul, atunci micșorezi viteza de circulație până la viteze de 5 km/h, 10 km/h. Absolut incredibil, total incredibil!”

Numai anul trecut, CFR a introdus 42 de noi zone cu restricții de viteză, din cauza stării tehnice a podurilor de pe traseu.

Rodrigo Maxim, președinte Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România: „Asta e situația la poduri în România. Se modernizează greu, se repară greu, se fac greu altele, totul se face greu."

Dan Trifu, președinte Ecocivica: „Cum este posibil să ai atâtea miliarde de euro, prin PNRR, pentru calea ferată și tu să ai niște șantiere răzlețe în țară? Când toate aceste magistrale, toată această infrastructură pe care circulă trenul, inclusiv sau mai ales podurile, trebuie să fie într-o stare foarte bună. Ai banii necesari, ai și forță de muncă, ai și utilaje. De ce nu se întâmplă lucrul ăsta de 30 de ani? Și de ce, de 30 de ani, trăim cu această frică pe calea ferată?"

Probleme nu sunt doar în zone aflate departe de birourile oficialilor. Un exemplu concludent e chiar Podul Constanța, în București. Construit în 1938, structura n-a mai văzut reparații importante de prin anii 80. De atunci, doar peticiri de suprafață, nimic structural.

Dan Trifu, presedinte Ecocivica: „Mai ales că trece peste, traversează o arteră de trafic circulată intens, nici nu vrem să ne imaginăm. Dacă gândim la scară națională - și știm bine că peste 80 la sută din podurile care deservesc calea ferată au probleme mari de structură, de rezistență - normal că lucrurile încep să devină extrem de periculoase. Până la urmă, stai în tren și te gândești să nu se întâmple ceva, să nu cadă vreun pod."

Mii de oameni trec zilnic peste sau pe sub pod, iar fiecare drum în zonă e cu emoții.

Localnic: „S-a făcut ceva, dar deasupra. Trebuie consolidat. Normal, ar trebui să fie dat jos, refăcut. Nu cred că structura mai rezistă, nu cred că mai rezistă mulți ani."

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Care e riscul?”

Localnic: „Să se prăbușească, pur și simplu. Pe aici trec trenuri grele de marfă, e București - Constanța. Vin grâne, ciment, trenuri de călători, plus ce mai duc în port mașinile de la Craiova sau astea de la Mioveni, adică Dacia."

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Tensiune transferată către pod e mare.”

Localnic: „Nu va mai rezista mulți ani.”

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Lipsa banilor e, în general, scuza.”

Localnic: „Nu cred că e lipsa banilor aici.”

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „De ce ziceți asta?”

Localnic: „Ministerul Transporturilor n-a avut bani să refacă?! Hai să fim serioși”.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: „Păi, și atunci?”

Localnic: „Corupție.”

Degradarea unor poduri feroviare duce inclusiv la situații cel puțin neobișnuite. Pompierii din Alba s-au văzut nevoiți să salveze un cal care a rămas blocat într-o gaură de pe un pod feroviar în zona Ocna Mureș.

De cealaltă parte, oficialii din Ministerul Transporturilor spun că unele poduri nu mai merită reparate, pentru că într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, acele linii de cale ferată nu vor mai fi folosite.

Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Venise un domn primar dintr-o localitate foarte populară, Predeal, cu un pod rutier peste calea ferată, de refăcut, că pică podul. Și, după analize, am constatat că viitoarea linie de cale ferată către Brașov nu va mai trece pe acolo. Deci e clar că lucrurile se schimbă și că lucrurile evoluează. Deci sunt, o dată, poduri noi pe toate liniile modernizate. Deci acolo unde se impune, vor fi poduri noi și cele vechi practic vor fi abandonate, pentru că vor fi parcursuri feroviare abandonate. De ce sunt parcursuri feroriare abandonate? Pentru că mărirea vitezei la 160 impune alte curbe, alte raze de curbură și alte trasee. Automat, tuneluri, unde e cazul, sau poduri, viaducte. Deci multe poduri din zona infrastructurii vechi nu vor mai fi necesare."

Cifrele oficiale ale CFR arată că există aproape 18 mii de poduri și podețe, peste jumătate dintre ele având durata de funcționare expirată. Mai grav e că o treime dintre poduri și-au depășit chiar durata de viață. Cu toate acestea, raportul de activitate al CFR pentru anul 2023 notează că au fost rezolvate doar 71% dintre lucrările programate pentru anul trecut. Principalul motiv invocat de oficiali e lipsa angajaților pentru acest tip de lucrări.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE