Unele dintre cele mai frumoase zone din țară ajung să fie ocolite de turiști din cauza problemelor de transport. Dacă în multe locuri din străinătate sunt trasee turistice special gândite ca să fie parcurse și pe calea ferată, în România, ca să ajungi dintr-un loc în altul cu trenul, trebuie să-ți iei o săptămână de concediu doar ca să-ți aranjezi transportul. Și apoi te lovești de vitezele mici pe calea ferată, de zecile, poate sutele, de restricții care limitează trenul la viteze în care ți se pare că mai degrabă stai pe loc. E fix situația în care se găsesc cei care vor să facă traseul Constanța-Tulcea. De pe litoral până în buza Deltei Dunării traseul pe calea ferată are 180 de kilometri, iar călătoria durează, în cel mai fericit caz, peste patru ore. Urmăriți un nou episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.
Un drum cât o vacanță
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Astăzi suntem turiști, suntem la Constanța. Vremea nu prea ne ajută, dar putem să găsim o variantă. Putem să mergem la gară, putem să luăm trenul și, dacă tot este așa înnorat, ne dăm prilejul să descoperim Tulcea și Delta Dunării. Hai să vedem!”.
Zeci de mii de turiști ajung în fiecare an în Dobrogea și nu puțini dintre ei aleg să facă legătura între litoral și Delta Dunării cu trenul. Doar că traseul pe calea ferată nu e chiar încurajator.
Discuție reporter – angajat CFR la casa de bilete:
”Spre Tulcea?
La Tulcea când plecați? Acum, dimineața?
Da, da, la 8 și 20 parcă era, nu?
Deci 8.20, 8.43 în Medgidia, 9.35 legătură și la 12.34 în Tulcea”.
Peste patru ore pentru cei aproape 180 de kilometri dintre Constanța și Tulcea. Cine prinde loc în trenul direct scapă de o oră de așteptare în Medgidia. Noi n-am avut norocul ăsta.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”După aproape 20 de minute am ajuns în stația CFR Medgidia. Coborâm din trenul de București și încercăm să vedem unde ar trebui să mergem, pe ce peron pentru a continua călătoria noastră. Doar că avem de așteptat cam o oră aici până va veni trenul spre Tulcea”.
Și cum am prins o zi cu întârzieri pe calea ferată, la ora de așteptare de care știam s-au mai adăugat 30 de minute.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Este mare gălăgie, sunt foarte mulți copii care pleacă în vacanță, nu știm exact dacă pleacă spre Tulcea sau spre Constanța. Cert este că și ei, ca și noi, am așteptat jumătate de oră până să ajungă trenul în stație”.
Iar când, în sfârșit, vine trenul cu doar două vagoane, pare depășit de numărul de pasageri.
Discuție călători – șef de tren:
”Nu, nu! Nu aici!
De ce nu?
Pentru că este al nostru și avem de scris. Păi, noi n-avem unde să ținem copiii.
Sunt locuri pentru toată lumea!
Păi, nu sunt!
O să vedeți că sunt.
Haideți, vă rog, să ne arătați și nouă.
Acum, am un pic de treabă, o rezolvăm după”.
Așa că se ajunge în situația în care locul pe scaun e obținut la mica înțelegere.
”Locul acela este ocupat? Adică putem să punem un copil acolo și unul aici? Păi, sunt două locuri”.
Discuție reporter – călător:
”Câți copii sunt, câte bilete ați luat?
80!
Și sunt două vagoane. Și cum e să vii cu atâția copii și să îți dai seama că nu ai loc în tren? Că-s copii!
E o experiență faină! O să fie fain, ne învățăm cu de toate. Nouă ne plac aventurile.
Jumătate de oră întârziere din start, de la plecare.
Da! Dar a fost timp de povestit. Eu văd partea bună a lucrurilor. Ei sunt pregătiți, că au mai fost. Ai mei nu sunt pregătiți, că sunt clasa pregătitoare, au șase ani. Și, au locuri cei mititei, de șase ani?
Da, le-am găsit.
Trebuie să negociezi cu fiecare călător.
Nu, nu, sunt înțelegători, am găsit”.
De oameni înțelegători și, mai ales, de răbdare ai nevoie dacă vii de mai departe.
Discuție reporter – călători:
”Mergem și noi la Tulcea.
De la Constanța ați plecat?
Din Sibiu!
Și care a fost traseul?
Ieri am plecat din Sibiu și azi dimineață din București spre Tulcea.
Cum e experiența?
Deocamdată este OK.
Am plecat cu jumătate de oră întârziere din Medgidia.
Să sperăm că atât e!
Trei ore și jumătate, vreo o sută de kilometri?
Trăim în România! Nu mai este o problemă cu întârzierile.
Ați venit pregătiți. V-ați luat cărțile de joc, că altfel nu se compară...
Da”.
Obișnuit deja cu traseul, șeful de tren are timp berechet să-și exerseze simțul umorului.
”Mai avem două opriri, care, tot așa, nici vulpile nu se urcă!
Mamă, ce aglomerație e!
Nu urcă nimeni?
Nu!”
Doar că restricțiile de viteză cauzate de infrastructura proastă îi alungă pe călătorii care poate și-ar dori să viziteze acest colț de țară.
Discuție reporter – șef de tren:
”Normal trebuia să plece la 09.35, să ajungă la 12.34, trei ore în cap.
Turistul care vine pe litoral zice...
Vine la Deltă pe partea asta, nu la litoral. Ce să zică? Dacă e român, înțelege, dacă e străin... nu mai dă pe aici.
Păi, și românul de ce înțelege? E mai înțelegător de fel? Dar ruta asta... s-a mai făcut ceva pe ea?
Vă spun sub formă de zvon, nu avem noi acces la anumite chestii. Era vorba să închidă, s-o declare neinteroperabilă. Am înțeles că s-a intervenit la nivel de prefectură, domn'le, e reședință, un totuși un oraș măricel, vara e cu sezonul turistic și ca magistrală secundară am înțeles că o mai ține doi, trei ani”.
Cu toate problemele, încă se mai găsesc turiști străini suficient de răbdători și curajoși încât să suporte o călătorie cu trenul în România.
Discuție reporter – turiști străini:
”Cum este călătoria voastră cu trenul?
Lentă!
Lentă sau foarte lentă?
Foarte lentă!
De unde sunteți?
Malta.
Ce părere aveți despre trenurile din România?
Ar trebui să fie mult mai rapide.
Sunt de modă veche. Când ești turist, nu vorbești urât despre locul în care ești. Dar sunt de modă veche.
Dar suntem în vacanță, așa că...
Este și ziua ei azi.
La mulți ani! Sperăm să ajungeți în Tulcea tot de ziua dumneavoastră.
Și noi sperăm. Vom ajunge.
Dar aveți experiența călătoriei cu trenul prin Europa.
Da.
Și este vreo diferență?
Am să-ți răspund. Cu trenul în România ai mai mult timp să legi prietenii”.
Iar dacă pe calea ferată n-avem condiții, măcar simțul umorului să ni-l păstrăm.
Discuție reporter – șef de tren:
”Acum, până o să avem TGV ul prin Dobrogea, noi trebuie să avem o răbdare mai cum să spun, mai strong! Noi avem o promisiune certă, dar nu știți de la mine, în anul 3240 se va circula cu 1600 la oră, dar trebuie să avem răbdare. Acum, în 2024, circulăm cu o viteză maximă de 70 până în Babadag și cu 50 de la Babadag la Tulcea.
E viteză de mers cu mașina în oraș.
Da, considerăm că suntem pe bulevardul Magheru și nu e nicio problemă și uite ce frumos este. Ați mers vreodată pe Magheru să vedeți lanuri de grâu? Niciodată.
De-aia este o rută așa specială.
La durata oricum mare a călătoriei mai adăugăm niște timp pierdut pe drum.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Este ora 13, cam jumătate de oră am întârziat. Pentru cei mici drumul n-a fost neapărat o supărare, bucuria faptului că au ajuns într-un oraș nou este de neprețuit. Și, da! Se simte mirosul de Dunăre. Este cumva recompensa după un drum lung, nu neapărat în kilometri, dar abia de aici începe vacanța pentru cei care au plecat cu trenul pentru a vedea Dunărea sau Delta Dunării”.
Autoritățile îi îndeamnă pe călători să admire natura
Autoritățile știu unde sunt problemele, însă, în loc să caute soluții, îi îndeamnă pe oameni... să admire natura dacă tot durează prea mult călătoria.
Cătălin Schipor, șef birou presă CFR Infrastructură Constanța: ”Viteză mică, într-adevăr, sunt niște restricții de viteză pe acest segment de drum. Cauza este infrastructura feroviară care nu permite o viteză mai mare de atât. Într-adevăr, timpul este un pic mai mare decât pe alte rute, dar avem un peisaj frumos, trebuie să compensăm cu asta, infrastructura nu permite o viteză mai mare, momentan”.
Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR Călători: ”Este o rută importantă mai ales în perioada estivală, de aceea s-a prelungit acest trafic Tulcea-Constanța, Constanța-Tulcea, special pentru această perioadă de vară”.
Reporter: Trei legături, sunt trenuri care fac și peste patru ore pe o sută și ceva de kilometri.
Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR Călători: ”Fac patru ore din cauza situațiilor. Vă aduceți aminte, doar dumneavoastră din televiziune ați dat acele imagini teribile acum vreo trei săptămâni când au avut loc ploi violente, prăbușiri de terasament venite din cauza ploilor, exact pe ruta pe care o amintiți dumneavoastră”.
Deși CFR s-a apucat în ultimele luni de lucrări de modernizare pe mai multe rute feroviare din țară, cele mai multe cu bani din PNRR, partea de Constanța - Tulcea încă nu e cuprinsă în niciun proiect.
Reporter: Cristian Popa
Imagine: Adrian Ghiță/Paul Melinte/Răzvan Nicolescu
Editor montaj: Cosmin Buță
Editor: Amalia Dascălu