Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Elevii găsesc soluții ingenioase pentru a păcăli interzicerea telefoanelor mobile la școală

Elevii găsesc soluții ingenioase pentru a păcăli interzicerea folosirii telefoanelor mobile la școală. Deși profesorii pot confisca dispozitivele la începutul orelor, unii elevi apelează la trucuri:  lasă doar husa în cutie sau aduc un telefon vechi, nefuncțional. Utilizarea smartphone-urilor este asociată în unele studii cu deficitul de atenție, dar interzicerea acestora este contestată de unii profesori. 

La începutul anului școlar, mulți elevi au fost întâmpinați cu o nouă regulă: la începutul orei, trebuie să-și pună telefonul mobil într-o cutie sau pe un raft. Am stat de vorbă cu elevi din mai multe școli din țară și am aflat, printre altele, cum ocolesc măsura. 

„De multe ori, reușesc să fentez treaba asta, pentru că dau husa jos de la telefon și mă prefac că duc telefonul înapoi în suport, dar, de fapt, e doar husa, iar eu mint profesorii că mă doare capul ca să nu mai scriu și mă uit pe sub bancă”, a explicat un elev. 

„Sincer, eu nu am fost niciodată despărțită obligată, eu decid să fiu atentă și să nu stau pe telefon și să îi respect pe profesori, să fiu atentă, pentru că știu că-mi face mie bine asta, dar la ceilalți care se simt obligați, îi văd că încearcă să meargă la părinți și să facă un pic de scandal”, a menționat o elevă.

Beneficii și dezavantaje ale interzicerii telefoanelor

Ministerul Educației a introdus măsura în încercarea de a-i face pe elevi mai atenți la ore. 

„Ne ajută mai mult să ne concentrăm și dacă sunt confiscate pe toată perioada orelor, putem să socializăm și noi în pauze”, a spus un elev. 

„În general noi folosim telefoanele pentru că suntem plictisiți de ce auzim, de ce facem. Și pot să spun că sunt plictisită, dar găsim alte chestii de făcut în loc să stăm pe telefoane – să vorbim între noi, să aruncăm cu chestii prin clasă”, a mărturisit o elevă. 

Keren Rosner, psiholog: „Această expunere continuă la stimuli rapizi poate să facă foarte dificilă concentrarea pe activități care necesită o atenție susținută, cum ar fi cititul sau învățatul. Este foarte sănătos și este indicat ca în perioada de școală să fie interzise telefoanele. Însă trebuie să fie pregătiți. E o educație înainte în care se exersează câteva ore fără telefon. El va învăța și se va obișnui ca o perioadă de timp să stea fără compania telefonului.” 

Dacă nu este stabilită de comun acord cu elevii, măsura poate stârni mai multă frustrare decât concentrare și poate afecta relația elevilor cu procesul educațional, avertizează profesorul Marcel Bartic. Și el a implementat însă măsura.

UNESCO a făcut un apel pentru interzicerea telefoanelor mobile în școli, după ce mai multe studii au arătat că gadget-urile pot distrage atenția elevilor de la cursuri.

În doar 9 ani, numărul elevilor din România care folosesc zilnic telefonul mobil a crescut de la 2% la 86%, potrivit raportului EU Kids Online.

România nu este prima țară care interzice utilizarea telefoanelor mobile la școală. O astfel de măsură a fost introdusă în Franța încă din 2018 și vizează în special clasele primare și gimnaziale. Au urmat Italia, Finlanda și Țările de Jos.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE