Reclame la haine, rechizite, tablete sau telefoane scumpe. Așa arată începutul școlii pe rețelele sociale, care au drept țintă elevii. Unii cedează presiunii grupului de a arăta într-un anumit fel sau de a avea gadgeturi de ultimă generație, însă experții spun că valorile ar trebui să se concentreze pe educație, și nu pe posibilitățile financiare.
Ștefan, elev: „Mi-am luat caietele de anul trecut, hainele pe care le aveam deja. Nu e neapărat paradă de modele în prima zi.”
Sophie, elevă: „În general, în generația noastră ne luăm unii după alții. Vedem pe internet ce a apărut de curând.”
Matei, elev: „Am rămas cu ce aveam de anul trecut, ce n-am folosit și doar când e să am nevoie o să mă duc să-mi cumpăr strictul necesar.”
Unele companii îi ademenesc pe elevi cu reclame la telefoane și haine scumpe
„Ia-ți cele mai cool produse și fii cel mai tare din curtea școlii.” Așa sună o reclamă la un telefon de 10.000 de lei care îi îmbie pe copii să se pregătească de începutul școlii.
Daniel David, sociolog: „Într-o societate democratică firmele doresc să-și vândă produsele. Țintesc populații potențial interesante sau vulnerabile. Contează însă cum ne pregătim copiii să facă față acestor acestor presiuni publice. N-ar trebui să devină o valoare care este promovată de către părinți sau ceva care este încurajat sau susținut de școală.”
În majoritatea cazurilor, problema începe acasă, spun sociologii. Fie din dorința părinților de a le oferi copiilor ceea ce nu au avut ei, fie ca urmare a presiunii pe care o resimt copiii la școală, din dorința de a se integra într-un grup. Diferențele de statut social sunt vizibile în curtea școlii. Hainele, telefoanele sau încălțămintea fac diferența.
Ionela Neagoe, directoarea Liceului Lazăr: „Vin în clasa a V-a și se vede această modalitate de a-l într-un fel pune pe celălalt într-o inferioritate, adică se uită la de unde sunt adidași tăi, ce fel de telefon ai. Lucrăm cu părinții la aspectul acesta. Cam prin clasa a 6-a toată lumea înțelege și nu se mai manifestă. Aș introduce și mâine uniforma, dar ca să putem să facem asta e nevoie să vină de sus în jos decizia.”
În unele cazuri, să arăți diferit de alți colegi poate să ducă la cazuri de bullying.
Georgiana Zanfir, părinte: „I-am luat un anumit brand de încălțări funcționale, mai puțin cunoscut în România și înțeleg că au fost tot felul de glume la școală. Copilul nu a mai vrut să îi poarte pentru că nu era un anumit brand mai apreciat de gașcă. Nu reinventez o garderobă doar pentru că începe școala. Începutul școlii nu e motiv să cumpărăm lucruri.”
În România aproximativ 50% dintre elevi au avut parte de bullying și 8 din 10 au asistat la astfel de scene, conform unui studiu al Organizației Salvați Copiii.