Cândva considerate băuturi ”pentru copii”, cocktailurile fără alcool, cunoscute și sub denumirea de mocktailuri, au devenit tot mai populare în Europa.
Dan Shell, ambasadorul brandului Lyres, una dintre cele mai mari companii din lume care produce cockailuri non-alcoolice, a vorbit, pentru euronews.com, despre măiestria de a realiza cocktailuri savuroase fără un strop de alcool.
Băuturi cu stil și aromă fără strop de alcool
Noul val de cocktail-uri fără alcool a adus o transformare spectaculoasă pe piață, prin băuturi cu stil și aromă. Totul cu zero alcool și fără durerile de cap de a doua zi.
De la malțuri cu note dulci sau afumate, la un spritz italian cu gust amar, aromele se împletesc în băuturi care te duc cu gândul la cocktailurile clasice.
"Lyre's are înlocuitori pentru toate categoriile de ingrediente, ceea ce înseamnă practic că pot să prepar toate băuturile clasice pe care le-am făcut în ultimii 20 sau 30 de ani cu alcool sau fără alcool, și au același gust extraordinar," spune Shell.
”Fără alcool nu înseamnă fără plăcere”
Compania Seedlip, pionieri în "băuturi spirtoase distilate non-alcoolice", a fost înființată în 2014 de către Ben Branson și este considerată pe scară largă ca fiind cea care a dat startul pieței pentru înlocuitorii de lux ai alcoolului.
Tot mai multe start-up-uri explorează acum piața în moduri tot mai inovatoare, cum ar fi Three Spirit, cu sediul în Marea Britanie.
"Suntem aici să arătăm oamenilor că fără alcool nu înseamnă fără plăcere”, spune co-fondatoarea Tatiana Mercer.
"Astăzi, este social acceptabil — chiar cool — să nu bei alcool”
Creșterea popularității băuturilor fără alcool coincide cu scăderea consumului de alcool în Europa. Conform Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), a fost înregistrată o scădere de 0,5 litri între 2010 și 2020. În special tinerii, acum mai conștienți de efectele negative ale alcoolului asupra sănătății fizice și mentale, se îndepărtează de obiceiurile legate de alcool ale generațiilor anterioare.
Un studiu YouGov a constatat că 44% dintre britanicii cu vârsta între 18 și 24 de ani aleg alternative cu conținut scăzut sau fără alcool.
"Astăzi, este social acceptabil — chiar cool — să nu bei alcool, având câteva motive cheie care stau la baza alegerii de a opta să nu bei" spune Mercer.
Consumul de alcool, ritual pentru trecerea la vârsta adultă
"Din punct de vedere istoric, consumul de alcool era un ritual de necontestat al trecerii la vârsta adultă, susținut ca un element esențial pentru conexiunile interpersonale și pentru plăcere. Pe măsură ce oamenii se concentrează mai mult pe ceea ce este potrivit pentru ei, sistemele culturale legate de alcool sunt puse în discuție și își pierd influența" continuă ea.
Evenimentele socio-economice recente, inclusiv pandemia de COVID-19 și criza ulterioară legată de costurile de trai, au redefinit în continuare relațiile noastre cu alcoolul, determinând o concentrare mai mare asupra costurilor acestui obicei - atât financiare, cât și personale.
"Un lucru pe care oamenii tind să-l uite despre alcool este că este un stimulent al stării de spirit, dar nu contează în ce dispoziție te afli. Dacă te plictisești și poate ești deprimat și un pic singuratic, băutura te va face și mai plictisit, și mai deprimat și mai singuratic”, spune Dan Shell.
Comunități pentru persoanele care nu consumă alcool
Omniprezența culturii băutului, în special în țări precum Marea Britanie, poate face să fie extrem de dificil să renunți sau să reduci consumul fără a te simți social izolat.
Pentru a combate această stare, oamenii se îndreaptă către comunități online și grupuri de sprijin, cum ar fi „Sober Girl Society”, cu sediul în Marea Britanie, fondată de Millie Gooch, în vârstă de 31 de ani, în 2018.
"Întotdeauna m-am simțit atât de singură în situația asta, cum de sunt singura persoană care se trezește a doua zi după ce a băut și simte această anxietate teribilă de mahmureală? Vorbeam cu prietenii mei și ei îmi spuneau ești bine," spune Gooch.
"Și apoi, când am demarat 'Sober Girl Society', mi-am dat seama că este de fapt una dintre cele mai puțin unice experiențe de pe planetă."
"Este atât de dificil să ieși din rutina obiceiului”
Comunitatea ei, care are peste 200.000 de urmăritori pe Instagram și milioane de vizualizări pe TikTok, atrage în principal "tinere care consumau alcool în exces la petreceri, mergând prea departe și având dificultăți reale cu sănătatea lor mentală ca și consecință", explică Gooch.
De asemenea, se remarcă o creștere a numărului de membri mai tineri - unii dintre aceștia nici măcar nu au încercat vreodată alcoolul și au fost descurajați de obiceiurile de băut ale părinților lor.
"Este atât de dificil să ieși din rutina obiceiului și, cu băuturile fără alcool, poți aproape să menții acel obicei, schimbând doar ce este în paharul tău."
Pentru majoritatea oamenilor, opțiunile non-alcoolice permit moderația, incluziunea și un mai dezvoltat simț al auto-controlului în timpul ieșirilor în oraș.
Piața de băuturi fără alcool, în creștere
Piața de băuturi cu conținut scăzut sau fără alcool a valorat 258 milioane de euro în 2021 și a continuat să crească de atunci, conform unui raport al Universității din Sheffield.
Pe măsură ce aceste produse de înaltă calitate devin tot mai des întâlnite în locațiile tradițional orientate către alcool, este mult mai probabil să vedem scăderi de preț și o destigmatizare a celor care nu consumă alcool.
"Deja vedem noua generație de barmani care experimentează combinații cu băuturi non-alcoolice în încercarea de a crea băuturi noi," spune Shell.