Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Campania de dinaintea campaniei. Cum se pregătesc și câți bani cheltuie partidele politice pentru alegerile prezidențiale din 2024

În 2024, România va fi martora unui fenomen electoral unic în istoria sa recentă, având toate tipurile de alegeri programate într-un singur an: prezidențiale, parlamentare, locale și europarlamentare. Acest context a transformat clasa politică într-o mașinărie electorală care funcționează permanent, într-o campanie continuă, fie oficială, fie neoficială, dar întotdeauna costisitoare.

Cum se anunță o luptă crâncenă între candidați, niciunul dintre principalele partide politice nu au mai putut aștepta și au lansat deja primele mesaje electorale în „precampanie”, o perioadă nesupusă controlului strict al autorităților, unde se investește masiv în publicitate, în special în mediul online.

Publicul țintă: 18,6 milioane de utilizatori de internet

În România, mediul online a devenit un câmp de bătălie esențial pentru politicieni, cu o audiență masivă de 18,6 milioane de utilizatori de internet, potrivit datelor DataReportal. Așa se facă că , platformele de social media sunt locuri cheie pentru campaniile electorale având în vedere că:

  • Facebook este platforma de socializare cea mai populară, cu aproximativ 9,05 milioane de utilizatori activi;
  • Instagram are aproximativ 5,3 milioane de utilizatori activi, atrăgând un public tânăr și dinamic;
  • TikTok a crescut spectaculos în popularitate, ajungând la 8,97 milioane de utilizatori activi, fiind platforma preferată de tinerii sub 25 de ani;

Aceste statistici au făcut ca partidele să aloce bugete considerabile pentru publicitatea online, vizând diferite segmente demografice, arată o analiză realizată de Europa Liberă.

AUR: O campanie naționalistă cu o puternică prezență online

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), condusă de George Simion, a schimbat strategia de la o creștere organică la investiții substanțiale în publicitatea online. De la alegerile locale până în prezent, AUR a cheltuit aproape o jumătate de milion de lei în 290 de reclame pe Facebook și Instagram.

Atunci când vine vorba despre investițiile în publicitate ale partidului AUR, analiza Europa Liberă arată faptul că AUR a cheltuit sume variind între câteva sute și zeci de mii de lei pentru fiecare reclamă. Pe 15 iunie, partidul a cheltuit peste 20.000 de lei pentru a promova o postare legată de lansarea candidaților AUR.

După lansarea oficială a candidaturii lui George Simion, AUR a început să targeteze reclame către locuitorii din diverse orașe.

Principalul mesaj a fost încurajarea cetățenilor de a se înscrie în „Planul lui Simion”, platforma electorală pentru prezidențiale a candidatului AUR. Astfel, doar pentru promovarea pe Google a acestei platforme, partidul AUR a scos din buzunar nici mai mult, nici mai puțin de 42.000 de euro.

Cât cheltuie partidul AUR pentru promovarea în online a lui George Simion

George Simion are 1,3 milioane de urmăritori pe pagina sa de Facebook. Pagina, lansată în 2018, este administrată de 162 de persoane din România, șase din Marea Britanie și unul din Moldova.

Pe Instagram, Simion are puțin peste 32.000 de urmăritori, o platformă pe care nu este foarte activ, postările sale fiind rare, iar pe Tik Tok, candidatul AUR are 440.000 de urmăritori.

La secțiunea „și altele”, se mai poate preciza că AUR a cheltuit 6.000 de lei pentru a promova o postare a lui Simion în care îl felicită pe David Popovici, campion olimpic la înot.

PSD, Marcel Ciolacu și „România Dorită”

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a intrat în cursa electorală mai târziu, dar partidul său a investit constant în promovare. După alegerile locale din 9 iunie, PSD a cheltuit peste 400.000 de lei pentru promovarea a 110 postări pe Facebook și Instagram.

Una dintre cele mai mari investiții a fost într-o postare video care anunța candidatura lui Ciolacu, cu 68 de reclame plătite, costând între 100 și 600 de lei fiecare. Postarea a avut aproape 23.000 de comentarii și circa 3.500 de redistribuiri.

În paralel, PSD a investit 45.000 de euro în reclame pe Google, promovând platforma electorală „România Dorită,” unde românii sunt invitați să își exprime dorințele pentru viitorul țării.

Marcel Ciolacu și-a lansat pagina de internet româniadorită.ro pe 17 august 2024, cu trei zile înainte de anunțarea candidaturii sale la președinția României. Domeniul a fost înființat pe 12 iunie 2024 și plătit pentru doi ani.

PSD a cheltuit 45.000 de euro pentru promovarea lui Marcel Ciolacu pe Google între 10 iunie și 20 august 2024. Cea mai mare parte a bugetului a fost utilizată în august, înainte de anunțarea oficială a candidaturii.

Marcel Ciolacu are 3.500 de urmăritori pe TikTok, iar majoritatea postărilor sunt extrase din declarațiile sale publice.

Nicolae Ciucă: „Un ostaș în slujba țării”

Partidul Național Liberal (PNL), cu Nicolae Ciucă drept candidat la președinție, a ales să se concentreze pe imaginea de lider național al acestuia, bazată pe experiența sa militară și pe valorile tradiționale.

Candidatul PNL, Nicolae Ciucă, și-a construit campania în jurul imaginii de „ostaș în slujba țării,” investind peste 250.000 de lei în 73 de reclame pe Facebook și Instagram. Strategia sa include postări targetate, centrate pe evenimente personale și profesionale, menite să sublinieze legătura sa cu valorile naționale.

Cât a plătit PNL pentru panourile publicitare ale lui Ciucă

PNL a cheltuit două milioane de euro pentru publicitatea outdoor, instalând 400 de panouri publicitare în toată țara. Această sumă include și 450.000 de euro pentru producerea și montarea panourilor.

Totodată În perioada 15 mai – 15 iunie 2024, PNL a plătit 510.000 de euro pentru a afișa imaginea lui Nicolae Ciucă pe panouri publicitare, într-o campanie ce s-a suprapus cu alegerile locale și europarlamentare. Această sumă a acoperit chiria, TVA-ul și taxele locale.

Această campanie a stârnit mai multe controverse în spațiul public, dat fiind faptul că afișele au fost expuse cu mult înainte de începerea campnaiei prezidențiale.

PSD și AUR au depus reclamații privind aceste panouri, iar deciziile birourilor electorale județene au fost contradictorii: unele au permis menținerea panourilor, în timp ce altele au ordonat înlăturarea lor.

La vremea aceea, prim-vicepreședintele PNL, Rareș Bogdan, a susținut că nu vede un conflict de interese în finanțarea din bani publici a promovării unei cărți private, precizând că promovarea lecturii este un lucru pozitiv.

Prezența online a lui Nicolae Ciucă

Pagina de Facebook a lui Nicolae Ciucă a fost creată în 2014, are 105.000 de urmăritori și este administrată de 14 persoane, toate din România. În timp ce pe TikTok, Cicucă are doar 1.060 de urmăritori.

Domeniul nicolaeciuca.ro a fost creat pe 8 aprilie 2022 de o persoană fizică și este dedicat viitoarei sale cărți autobiografice „Un ostaș în slujba țării”, care reprezintă centrul campaniei sale electorale.

USR și strategia de comunicare a Elenei Lasconi

Uniunea Salvați România (USR), care a ales-o pe Elena Lasconi drept candidată, a adoptat o abordare mai modestă în privința cheltuielilor de promovare online, dar și-a concentrat eforturile pe autenticitate și comunicare directă cu electoratul.

Astfel, USR a investit 60.000 de lei în 25 de postări promovate pe Facebook și Instagram. Mesajele Elenei Lasconi au fost concepute să reflecte autenticitatea și legătura cu oamenii simpli, drept pentru care în imaginile care le însoțesc, Lasconi este adesea surprinsă purtând costume tradiționale.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE