Orașele și șoselele circulate intens din România sunt împânzite cu panouri electorale ale candidaților la președinție.
Asta în condițiile în care mai sunt patru luni până la alegeri. Goana după notorietate este explicația, zic analiștii.
Românii sunt ușor debusolați de precampania electorală făcută atât de devreme, dar partidele investesc bani grei în publicitate pentru aspiranții lor la cea mai înaltă funcție în stat.
Vorbim de formațiunile care și-au desemnat candidații la Cotroceni, pentru că cel mai mare partid de la noi menține suspansul.
În doar câteva zile, în Capitală și în alte orașe din țară au apărut panouri uriașe cu președinta USR, Elena Lasconi.
”Pare o persoană bine ancorată politic și mai echilibrată decât majoritatea celorlalți. Teoretic ar avea ceva șanse. Probabil că postul este mult prea repede abordat, prea curând, dar în perspectiva viitoare, s-are putea să aibă succes.”, spune un bărbat.
USR transmite că a amplasat în jur de 500 de panouri.
”Niciodată nu e prea devreme sau prea puțină campanie, ci trebuie investit în imaginea candidatului, adus cât mai în față, crescută notorietatea candidatului, crescută favorabilitatea și intenția de vot pentru candidatul partidului. Suntem full speed, cum se spune, suntem turați în această direcție.”, a declarat Ionuț Moșteanu, purtătorul de cuvânt al USR.
AUR a amplasat panouri încă din iunie
Alianța pentru Unirea Românilor a început să ridice bannere mari încă din luna iunie.
”Am un panou în fața blocului și mă trezeam dimineața, arătând cu degetul spre mine și mă gândeam ce am făcut azi-noapte rău. Cum nu făcusem nimic, închideam fereastra sau trăgeam perdeaua.”, a declarat o femeie.
Liderii AUR spun că își fac reclamă atât de devreme pentru că s-au pregătit pentru eventuale alegeri în septembrie, așa cum voiau guvernanții inițial. Campania prelungită mărește, însă, și costurile.
”Suntem un partid care ne putem înhăma la o luptă politică pe termen lung și nu e nicio problemă, facem o campanie electorală de cinci luni de zile. Sunt în jur de 500 de bannere, 500 de locații cu bannere din acestea de mari dimensiuni.”, a declarat Dan Tănasă, purtătorul de cuvânt al AUR.
Primul care a început să facă publicitate electorală a fost Nicolae Ciucă. Încă dinaintea campaniei pentru europarlamentare și locale, președintele PNL a împânzit țara cu panouri în care, teoretic, își promovează cartea autobiografică încă nelansată.
Candidatura lui nu este încă asumată formal de partid, dar urmează să se întâmple. Liberalii nu au vrut să răspundă întrebărilor noastre referitoare la panourile electorale.
Analiștii politici spun că sunt explicații simple pentru graba unor candidați, iar cheltuielile implicate nu ar face probleme partidelor care au reprezentanți în Parlament și primesc, în consecință, subvenții de la stat.
”Candidați cu notorietate mică sunt într-o cursă contracronometru pentru a-și crește această notorietate. Partidele astăzi și candidații lor, partidele au resursele necesare să-și facă campanie și în campanie și în afara lor, dacă sunt partide parlamentare.”, a anunțat Adi Zăbavă, analist politic.
PSD, singurul partid care nu și-a stabilit candidatul
Singura formațiune mare care înca nu și-a stabilit candidatul la Cotroceni este PSD. Social-democrații îl presează pe Marcel, Ciolacu, președintele partidului, să-și asume rolul. El evită sau amână.
Oricum, luna aceasta ar urma să aibă loc un congres pentru desemnarea prezidențiabilului Partidului Social Democrat.
Primul tur al alegerilor prezindețiale are loc în 24 noiembrie. Al doilea, în 8 decembrie. Campania electorală oficială începe cu o lună înainte de scrutin, dar regulile de promovare a candidaților sunt stricte. Panourile uriașe nu vor mai fi permise.