Cel mai mare proiect de infrastructură din regiunea baltică, care durează de o sută de ani, este în derulare.
Proiectul Rail Baltica de 870 kilometri va conecta capitalele Lituaniei, Letoniei și Estoniei cu Varșovia și restul Europei, permițând trenurilor de pe continent să circule neîntrerupt. Cu toate acestea, proiectul este atât simbolic, cât și fizic.
Pentru UE, este o declarație despre întoarcerea statelor baltice în Europa și decuplarea de trecutul lor sovietic.
Discuțiile despre un proiect feroviar inter-baltic s-au aprofundat de la sfârșitul anilor 1990, când un acord de cooperare a fost semnat de miniștrii transporturilor din Estonia, Letonia și Lituania în 2001.
Cu toate acestea, abia în 2010 a fost semnat un memorandum de către reprezentanții ministerelor transporturilor din Polonia, Lituania, Letonia, Estonia și Finlanda.
În timp ce în prezent durează șapte ore pentru a ajunge de la capitala Lituaniei la cea a Estoniei, noua linie aproape că va înjumătăți timpul, până la doar trei ore și 38 de minute.
Calea ferată va începe din Tallinn înainte de a trece prin Pärnu, Rīga, Panevėžys și Kaunas și înainte de a ajunge la granița lituano-polonă; va exista si o legatura cu Vilnius din Kaunas.
Odată finalizate, trenurile vor putea călători până la Marea Baltică din Polonia, cu trenuri de pasageri care operează la viteze maxime de 234 km/h.
Beneficiile economice
Deși proiectul nu este ieftin la un cost estimat de 5,8 miliarde de euro, analiza cost-beneficiu a proiectului prevede că acesta va aduce până la 16,2 miliarde de euro în beneficii cuantificabile.
Costul proiectului pentru țările baltice este atenuat datorită finanțării UE în proporție de până la 85% din proiect prin instrumentul său Connecting Europe Facility (CEF). Până acum, fondul UE CEF a contribuit cu 824 de milioane de euro la noua linie.
Schema este atât de uriașă încât numai construcția sa va crea 13.000 de locuri de muncă directe cu normă întreagă și alte 24.000 de locuri de muncă indirecte.
Pentru pasageri, vor exista conexiuni regulate cu cel puțin un serviciu de tren internațional la fiecare două ore, rezultând opt perechi de trenuri zilnic în fiecare sens.
Pe lângă faptul că va face călătoriile pasagerilor mai rapide, proiectul va reduce și costurile de transport și va oferi o modalitate eficientă de transport de mărfuri în masă.