Ne urcăm în tren pe propria răspundere! O arată șirul de incidente și accidente petrecute recent pe căile ferate din România. La trei zile după ce vagoanele unui tren privat de călători erau izbite chiar de locomotiva care trebuia să le ducă la destinație, compania a transmis un răspuns sec, prin care anunță că a început o anchetă internă și că va colabora cu toate instituțiile de la noi. În fiecare an, anchetatorii deschid zeci de investigații ca urmare a unor accidente și incidente petrecute pe șine. Iar în tot acest timp, oficialii recunosc negru pe alb: nivelul de siguranță pe căile ferate de la noi este unul scăzut.
20 de kilometri pe oră. Aceasta era viteza, spun anchetatorii, în momentul în care locomotiva trenului de călători a lovit vagoanele oprite pe șine.
Surse din anchetă spun că manevra nu era deloc una ieșită din comun. În termeni simpli, mecanicul trebuia să mute locomotiva din spatele vagoanelor în fața acestora. Pentru a face acest lucru, trebuia mai întâi să împingă vagoanele pe linie, să se decupleze apoi, să treacă pe altă linie și să depășească vagoanele, ca în final să intre din nou pe linia inițială și să se cupleze la vagoanele rămase pe șine. În timpul acestui ultim pas s-a petrecut accidentul.
15 persoane au fost rănite ușor și avut nevoie de îngrijiri medicale în urma accidentului. Opt dintre ele au ajuns la spital. Trei anchete sunt acum în curs. Poliția a deschis un dosar penal iar Agenția de Investigare Feroviară Română trebuie să stabilească ce a provocat accidentul. Inspectorii vor merge inclusiv la depoul din Brașov, acolo unde a fost, de-a lungul timpului, reparată locomotiva veche de cel puțin 30 de ani, spun surse din rândul anchetatorilor.
Laurențiu Dumitru, AGIFER: ”Nu pot să vă spun cu exactitate, dar în orice caz mai puțin de atât nu are locomotiva. Când o să avem datele certe noi oricum, în raportul de investigare vom trece și aceste detalii.”
Reacția companiei Regio Călători
Într-un comunicat de presă transmis Euronews, reprezentanții Regio Călători, compania care opera trenul, au transmis doar că au început o anchetă internă și că lucrează cu autoritățile. Au spus și că iau "toate măsurile și eforturile necesare pentru înlăturarea/limitarea urmărilor accidentului feroviar". Nu au precizat cât de veche este locomotiva, când a fost inspectată ultima oară și nici cât de experimentat era mecanicul.
Rodrigo Maxim, sindicalist: ”Sunt în siguranță oamenii pentru că vedeți circulăm pe calea ferată, cu o viteză adaptată pentru a fi în siguranță călătorii. La trenurile de călători cu o viteză de 44 de kilometri la oră, viteza comercială mă refer, ceea ce este o viteză ca a mașinilor mici prin localități. Și asta spune tot.”
Cu locomotive, vagoane și șine vechi, bani puțini în sistem, accidentele și incidentele de pe calea ferată se țin lanț. Anual, AGIFER deschide anchete cu zecile. Vineri, chiar în ziua accidentului din Gara Basarab, pe site-ul MinisteruluI Transporturilor era pus în dezbatere publică un nou regulament pentru funcționarea AGIFER. În expunerea de motive, guvernanții scriu negru pe alb: nivelul siguranței feroviare din România este unul scăzut.
Laurențiu Dumitru, AGIFER: ”Într-un an de zile, ele s-au materializat cam în 50-60 de astfel de acțiuni în cursul unui an deschise.”
Rodrigo Maxim, sindicalist: ”Pe calea ferată accidentele la care vă referiți sunt și ale operatorilor de stat. Dar sunt și ale operatorilor de transport feroviar de călători privați. Asta spune multe.”
Între 2018 și 2022, AGIFER a investigat 171 de accidente feroviare
De la începutul lui 2018 și până la finalul lui 2022, AGIFER a deschis anchete pentru 171 de accidente - deraieri, ciocniri sau incendii. Au fost înregistrate și 112 incidente.
Pe 13 martie 2023, un tren al CFR a izbit un tren de marfă privat în gara Roșiori Nord. 12 persoane au fost rănite iar 4 au fost duse la spital.
Poate cel mai grav accident recent a avut loc o săptămână mai târziu, la Galați. Pe 25 martie anul trecut, în gara din Oraș, o locomotivă scăpată de sub control a izbit violent un vagon de călători. Un om a murit iar trei persoane au fost rănite. Ancheta nu a fost încă finalizată.
Probleme au fost și la metrou. În februarie anul acesta, un tren de metrou a pătruns pe o linie ocupată de un altul, după ce circulația fusese oricum dată peste cap din cauza unei alte defecțiuni. Nimeni nu a fost rănit. Și acolo ancheta este încă în curs.
Pe 11 iunie, trenul care circula pe ruta Craiova - București a deraiat în Teleorman. Trei persoane au avut nevoie de ajutorul medicilor, dintre care una a fost transportată la spital. Iar la jumătatea acestei luni, linia Rupea - Racoș a fost închisă după ce trenul care asigura ruta Curtici - București a sărit de pe șine. Nimeni nu a fost rănit.