Au început lucrările la cele mai lungi tuneluri feroviare făcute în România în ultimii 30 de ani. Este vorba despre o secțiune de 24 de kilometri din tronsonul Brașov-Sighișoara, pe care în acest moment trenurile circulă cu o viteză medie de sub 40 de kilometri pe oră. Autoritățile promit însă că, atunci când vor fi gata lucrările, vom călători cu 160 de kilometri pe oră. Până atunci mai trebuie să așteptăm câțiva ani.
Au început lucrările pentru construirea celor mai lungi tuneluri CFR
Cele patru tuneluri sunt parte din tronsonul Brașov-Sighișoara
„Cârtița Eleni” a început forarea unuia dintre cele patru tuneluri care vor face legătura între Brașov și Sighișoara prin două dealuri masive. Pe șantierul din zona Racoș-Ormeniș, județul Brașov, s-a adunat toată lumea bună din domeniul transporturilor și construcțiilor, dar și autorități locale.
Adrian Veștea, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației: „Este un proiect de mobilitate extrem de important, pe care România trebuia să îl implementeze. România are nevoie de astfel de proiecte și vreau să vă felicit pe toți cei care în decursul timpului ați pus umărul și ați adus acest proiect în această etapă”.
Ionuț Săvoiu, secretar de Stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii: „Asigură conectivitatea modernă între capitala României, între Constanța, practic, că pleacă de la Constanța, pe o magistrală cu 160 km/h pentru trenul de călători și 120 pentru trenurile de marfă Ca viteză proiectată”.
Antonios Kyriakos, director general al Aktor România: „Marcăm începutul unui proiect ingineresc remarcabil”.
Cel mai mare tunel feroviar făcut de după Revoluție încoace
Lucrările sunt cele mai complexe făcute în domeniul feroviar românesc după Revoluție.
Se construiesc două tuneluri noi, în fir dublu, cu lungimea de 5, respectiv 7 kilometri, cu galeriile de legătură aferente. Fiecare tunel va avea un diametru exterior de peste 9 metri, iar termenul de execuție este de 19 luni. Nu va fi greu pentru cârtițele Varvara și Eleni, așa numitele TBM-uri, adică tunnel boring machine, care forează, în medie, 10-15 metri pe zi, șase zile pe săptămână.
Cristi Popa, jurnalist Euronews România: „Faceți cunoștință cu Varvara, iar lângă este Eleni. Este probabil una dintre cele mai mari mașinării pe care le-am văzut. Cu cele două se va fora acest tunel care, într-un final, ar trebui să străbată o distanță apreciabilă în așa fel încât să fie cel mai mare tunel feroviar făcut de după Revoluție încoace”.
Primul tunel ar trebui terminat în octombrie 2025 și, la scurt timp, ar trebui să fie gata și al doilea. În vară sunt programate să înceapă lucrările și la tunelurile 3 și 4, de la Homorod.
Traseul dintre Brașov și Sighișoara, neschimbat de 150 de ani, este extrem de sinuos. Sunt multe curbe, din cauza cărora viteza trebuie redusă drastic. În plus, pentru că, în ultimul deceniu, nu s-au alocat mai deloc bani de investiții, trenurile merg tot mai încet. Autoritățile promit că, după reabilitare, o călătorie pe care o parcurgem acum în trei-patru ore, va dura mai puțin de o oră.