Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Trenul, ultima opțiune pentru transport. Deși trenul este mai sigur, 75% dintre români preferă transportul cu mașina

În ciuda ultimelor incidente, transportul pe calea ferată rămâne cel mai sigur. Totuși, românii continuă să prefere mașina, atunci când trebuie să se deplaseze dintr-un oraș în altul. Motivele sunt multiple: de la viteza de deplasare, care rămâne în continuare foarte mică, până la prețul biletelor sau confortul din vagoane.

Deși, teoretic, românii au la dispoziție a șaptea cea mai extinsă rețea feroviară din Europa, cu peste 10 mii de kilometri de cale ferată, cei mai mulți preferă să folosească mașina pentru drumurile între orașe.

Potrivit Institutului Național de Statistică, în perioada ianuarie-septembrie 2022, doar 19,6% dintre pasageri au folosit trenurile, iar cei mai mulți, 74,5%, au preferat mașinile.

Adrian Bărbulescu, Jurnalist clubferoviar.ro: Punctual, sunt multe cauze pentru care românii nu merg atât de mult cu trenul. Una, durata călătoriei, mare, 2: condițiile nu mereu cele la care s-ar fi așteptat și, mai ales, lipsa de informare.

Ce spun călătorii

”Jalnic. Foarte urât, pentru că scaunele sunt murdare, oamenii lasă gunoiul”.

”Trenurile mai au întârziere, de regulă. Nu întotdeauna sunt curate, dar, per ansamblu, este un transport mai sigur”.

Cu ce viteză merg trenurile din România?

Când vine vorba de viteza cu care merg trenurile în România, CFR precizează într-un răspuns pentru Euronews că în 2022 aceasta a fost în medie de 70,08 kilometri pe oră. Viteza ar fi crescut, pentru că ar fi fost ridicate peste 400 de restricții de circulație.

Totuși, potrivit INS, viteza medie comercială a trenurilor de pasageri ar fi fost în 2022 de 50 de kilometri pe oră, în scădere cu 1,8% față de 2021. Există, însă, și estimări mai pesimiste:

Adrian Bărbulescu, Jurnalist clubferoviar.ro: Viteza medie, din păcate, e undeva la 40 de km la oră, dacă nu chiar mai puțin.

Totuși, între București și Câmpina se circulă și cu 140 de kilometri pe oră, iar pe anumite porțiuni din Ardeal sau pe traseul București-Constanța viteza maximă poate fi de 160 de kilometri pe oră.

Dacă ne uităm în mersul trenurilor din 1985-1986 vedem că trenul accelerat 825 care pleca din București la 7.30 dimineața făcea trei ore și 5 minute până la Constanța. Astăzi, cine pleacă la aceeași oră din București ajunge la Constanța în 2 ore și 20 de minute.

Vitezele la nivel european

Chiar dacă viteza de deplasare crește, totuși, suntem departe de ce se întâmplă la nivel european. De exemplu, între Paris și Bruxelles circulă zilnic 23 de trenuri, iar durata medie a călătoriei este de o oră și 28 de minute. Sunt 264 de kilometri pe calea ferată, cu 39 de kilometri mai mult față de distanța dintre București și Constanța.

Un alt exemplu: În Germania, în timpul vizitei de la sfârșitul lui martie 2023, Regele Charles și președintele Germaniei au ales trenul, pentru a se deplasa de la Berlin la Hamburg. Cei 256 de kilometri au fost parcurși în două ore.

Când sunt puși să aleagă între a merge cu trenul sau cu mașina, românii constată că o călătorie pe calea ferata e mai avantajoasă, doar în anumite condiții. De exemplu, dacă mergi singur de la București până la Constanța, plătești mai mult cu mașina. Dacă mergi în doi, costul este aproximativ același, iar pentru grupurile mai mari de trei persoane e mai avantajos cu mașina.

Chiar dacă are câteva rute extrem de căutate, CFR Călători nu face profit de ani buni. În aceste condiții nu poate fi vorba de investiții.

Traian Preoteasa, Directorul CFR Călători: Dacă nu avem banii necesari… Până în 2010, investițiile la CFR Călători se făceau din bugetul de stat. Nu ne mai ajută bugetul de stat la modernizarea prin investiții a locomotivelor de călători. Până anul acesta ne-am bazat pe bugetul propriu. Avem 2 surse de finanțare pentru investiție: Profitul, pe care CFR Călători nu îl are de foarte mult timp.

Mai mult, CFR pare că a pierdut și lupta cu operatorii privați, care oferă tarife mai avantajoase pe câteva dintre rutele cele mai circulate.

Dacă plecăm de la Brașov la București, cu CFR Călători, plătim pentru un bilet la clasa a 2-a un preț de 59 de lei, iar dacă alegem un tren privat, pentru aceeași călătorie plătim 29 de lei. Ambele trenuri parcurg acest traseu în două ore și 40 de minute.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE