Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că 80% dintre locomotivele folosite pe calea ferată din România au perioada de reparație expirată și doar 15% dintre aceste au reparațiile la zi. ”Nu garantăm nici pentru aceasta că n-ar avea probleme tehnice”, a avertizat Traian Preoteasa, luni, la Euronews România.
Întrebat cât de periculos este astăzi CFR Călători pentru viața oamenilor, Traian Preoteasa a dat de înțeles că accidentul produs în Galați, soldat cu moartea unui conductor de tren, a fost ”un caz izolat”, iar unele defecțiuni tehnice nu pot fi depistat la verificări.
”Nu cred că este periculos. A fost un caz izolat. E clar că se pot întâmpla defecțiuni tehnice care nu pot fi observate la verificările care se fac la îndrumarea în cursă. Se fac niște probe statice și testul preliminar a arătat că locomotiva a funcționat până la un anumit moment care nu se poate depista nici în timpul verificării preliminare și nici în timpul cursei.
Pur și simplu a fost o accelerație necontrolată care a durat sub un minut.
Este prima dată la CFR Călători când am avut un eveniment de acest fel. A mai fost unul la CFR Marfă prin 2017. Nu știu dacă au avut aceeași cauză, va constata comisia de anchetă”, a declarat directorul general al CFR Călători, în direct la Euronews România.
Traian Preoteasa a menționat că neregulile n-ar fi putut fi depistate ”la niciuna dintre reviziile” efectuate în ultimele două săptămâni.
”Locomotiva a avut o revizie în 13 martie și o revizie înainte de îndrumare. Se fac niște probe statice, dacă corespund în staționare. Nu poate fi verifica în dinamică, în circulație”, a afirmat el.
Traian Preoteasa, Directorul CFR Călători: ”Nu am fost parașutat. Nu am venit politic”
Preoteasa a amintit că are o experiență de 33 de ani în domeniul căilor ferate și a dat asigurări că nu a ”sărit nicio etapă în carieră”.
”Sunt director de vreo cinci. Am avut promovări pe cale ierarhică. N-am sărit nicio etapă în carieră. Am de la inginer stagiar, șef de formație, șef de unitate, șef de serviciu, director de regională. Nu am sărit nicio etapă din avansarea la căile ferate.
Nu am fost parașutat! Nu am fost parașutat în calea ferată. Sunt de la absolvirea facultății în calea ferată. Nu am venit politic în calea ferată”, a afirmat el.
31 de locomotive, verificate în urma accidentului feroviar din Galați
Preoteasa a mai spus că există suspiciuni că s-ar fi defectat graduatorul locomotivei implicate în accidentul din Galați, dar o astfel de problemă se poate depista în cazul efectuării unor revizii mari.
”Doar la reparații mari și asta în condițiile în care se sesizează ceva probleme. Este un dispozitiv al locomotivei care nu se verifică în mod curent. Au fost foarte rare. Două în toată perioada... De când știu eu calea ferată, de vreo 20 de ani”, a explicat șeful CFR Călători.
Preoteasa a spus că a cerut verificarea a 31 de locomotive ce au astfel de graduatori.
”La CFR Călători sunt 31 de locomotive la care s-a dat dispoziția de sâmbătă noaptea să fie scoase și verificate static.
Vom face probe statice de mai multe ori, bănuind că cel puțin la una dintre probe dacă e defect ceva, ar trebui să acționeze. Sunt acționate de o complexitate de relee și contactori”, a mai precizat el.
Directorul CFR Călători, după accidentul feroviar din Galați: ”Nu am ce să-mi reproșez decât decesul colegei mele”
Preoteasa a afirmat că se simte ”vinovat moral” pe fondul morții colegei sale.
”Am văzut la diferite posturi de televiziune că de ce am acceptat situația. În aceste condiții, oricine ar ști situația n-a trebui conducă. Atunci am pus întrebarea: cine ar trebui să conducă? cei care habar n-au care e situația?
Nu am ce să-mi reproșez decât decesul colegei mele. Mă simt vinovat moral pentru că este produs de compania pe care o conduc în acest moment, dar nu pot fi de acord să spunem că noi știm sistemul și ar trebui să refuzăm dinainte”, a afirmat el.
”Peste 80% dintre locomotivele au perioada de reparație expirată”
Directorul CFR Călători a amintit că recent a fost încheiat un contract pentru achiziționarea a 37 de rame, însă până la sosirea materialului rulant nou nu poate decide să scoată din circulație locomotivele și vagoanele vechi.
”Peste 80% dintre locomotivele au perioada de reparație expirată. Între 11 și 15% dintre locomotive sunt cu reparațiile la zi. Nu garantăm nici pentru aceasta că n-ar avea probleme tehnice.
Dacă vor achiziționa 50 de locomotive, atunci putem avea material nou și să luăm materialul vechi și să-l băgăm în reparații. Ar fi foarte simplu să mă duc mâine la birou și să dau o dispoziție ca toate locomotivele care au probleme și vechile să le scoatem din circulație. Ar mai rămâne 11% trenuri în trafic la ora aceasta.
Nu ne putem permite așa ceva. Așteptăm materialul rulant nou care va veni. Prima livrare va fi la sfârșitul anului, să începem să facem o programare de scoatere din exploatare a celor care au problemele de vechime”, a concluzionat el.