Autoritățile din Marea Britanie au stabilit că decesul adolescentei Molly Russell se află în legătură directă cu conținutul online pe care ea l-a vizionat în lunile de dinaintea momentului în care s-a sinucis.
Verdictul este o premieră și pune într-o nouă lumină o problemă intens dezbătută: cea a rețelelor sociale care nu pot sau nu vor să controleze algoritmii care stau la baza platformelor, astfel încât să protejeze copiii și persoanele vulnerabile.
„Cea mai sumbră dintre lumi” din care nu mai poți scăpa
În seara zilei de 20 noiembrie 2017, Molly Russel era acasă, cu familia. După cină, se uitau cu toții la un episod din reality show-ul „Sunt celebru, scoate-mă de aici!”. Nimic nu anunța tragedia de a doua zi, când tatăl fetei a găsit-o fără suflare, în camera ei.
De luni bune, însă, Molly suferea de depresie și avea momente de evadare în ceea ce Ian Russell a numit „cea mai sumbră dintre lumi”. „Este o lume pe care nu o recunosc. Este un ghetou al lumii online din care, odată ce ai intrat, algoritmul face ca tu să nu mai poți scăpa și îți recomandă tot mai mult conținut. Nu poți scăpa de ea”, a spus tatăl adolescentei, potrivit The Guardian. „Este prea ușor să uităm cine a fost ea cu adevărat: o persoană plină de dragoste, speranță și fericire, o tânără plină de promisiuni, oportunități și potențial”, a adăugat el.
Instagram „îi dădea idei lui Molly”
În septembrie 2017, după mai multe luni în care observase că fiica sa nu mai era copilul vesel și plin de viață pe care îl stia toată familie, Ian Russell a decis că trebuie să stea de vorbă cu Molly. „E doar o fază prin care trec”, i-a spus tânăra.
Ce nu știa tatăl ei? Că, în ultimele șase luni, fiica sa vizualizase peste 2.000 de postări pe Instagram având ca temă sinuciderea, automutilarea și depresia. Ea și-a folosit ultima dată iPhone-ul pentru a accesa Instagram în ziua în care a murit, la ora 12:45. Cu două minute înainte, salvase pe platformă o imagine care purta un slogan despre depresie.
Unele înregistrări conțineau scene desprinse din filme și emisiuni TV, inclusiv 13 Reasons Why, o dramă americană despre sinuciderea unui adolescent, care conținea episoade clasificate 15 sau 18 ani în Marea Britanie. În total, Molly a vizionat 138 de videoclipuri care conțineau conținut de sinucidere și automutilare, uneori făcând „bingeing”. La acestea s-au adăugat și unele colaje pe aceleași teme de pe Pinterest.
Instagram „îi dădea, literalmente, idei lui Molly”, a spus avocatul familiei în instanță. Medicul legist a concluzionat că social media a contribuit la sfârșitul trafic al fetei. „O parte din acest conținut a romanțat actele de automutilare ale tinerilor asupra lor înșiși. Alte conținuturi au încercat să izoleze și să descurajeze discuțiile cu cei care ar fi putut să ajute”, a precizat legistul
„Este probabil ca materialele de mai sus vizionate de Molly, care suferea deja de o boală depresivă și era vulnerabilă din cauza vârstei sale, să îi afecteze sănătatea mintală într-un mod negativ și să contribuie la moartea ei într-un mod mai mult decât minim”, a adăugat el.
Ce mesaje au transmis Instagram și Pinterest
„Gândurile noastre sunt alături de familia Russell și de toți cei care au fost afectați de această moarte tragică. Ne-am angajat să ne asigurăm că Instagram este o experiență pozitivă pentru toată lumea, în special pentru adolescenți, și vom analiza cu atenție raportul complet al medicului legist atunci când acesta îl va prezenta. Vom continua să lucrăm cu cei mai importanți experți independenți din lume pentru a ne ajuta să ne asigurăm că schimbările pe care le facem oferă cea mai bună protecție și sprijin posibil pentru adolescenți”, se arată într-un comunicat al Meta, cea care deține Instagram.
„Gândurile noastre sunt alături de familia Russell. Am ascultat cu mare atenție tot ceea ce au spus medicul legist și familia în timpul anchetei. Pinterest se angajează să facă îmbunătățiri continue pentru a contribui la asigurarea faptului că platforma este sigură pentru toată lumea, iar raportul medicului legist va fi analizat cu atenție. În ultimii ani, am continuat să ne consolidăm politicile în ceea ce privește conținutul de auto-vătămare, am oferit rute către un sprijin plin de compasiune pentru cei care au nevoie și am investit foarte mult în construirea de noi tehnologii care identifică automat și iau măsuri cu privire la conținutul de auto-vătămare”, au transmis, la rândul lor, reprezentanții Pinterest.
Concluzia tristă a venit de la secretarul de stat pentru Digital, Cultură, Media și Sport, Michelle Donelan. „Ancheta a arătat eșecul îngrozitor al platformelor de socializare de a pune bunăstarea copiilor pe primul loc”, a declarat Michelle Donelan.