Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Experiment #TheCube. Ministerul Digitalizării primește „seen” de la Facebook după raportările prin platforma #nofake

Subiectul fermelor de boți și al trolilor care ajută un candidat sau altul a fost foarte prezent în această campanie pentru prezidențiale. Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării spune însă că tocmai pentru astfel de situații are un „canal separat și direct” cu companiile care administrează cele mai utilizate rețele de socializare de la noi și că, prin acest canal, poate elimina mult mai rapid postările care promovează înșelătorii și fraude. Am făcut un experiment cu trei postări reclamate pe această platformă încă din luna august.

Platforma „#Nofake” a Ministerului Digitalizării, Cercetării și Inovării ar fi trebuit să fie un canal mult mai direct către accesul la expertiza celor de la Meta sau a celor de la Tiktok, iar aceștia atunci când primesc din partea acestei platformei a autorității anumite postări care trimit către înșelătorii, aceste postări să fie eliminate mult mai rapid.

Sunt câteva probleme pe care am putea să le remarcăm. Alături de cei de la Upgrade100 am făcut un experiment.

Am trimis mai multe solicitări încă din luna august pentru a înțelege și pentru a vedea, de fapt, cu ele, dacă sunt șterse, mai ales că erau niște încercări de fraudă, pur și simplu, evidente. Nu era nevoie de o foarte mare analiză.

Cum ar trebui să funcționeze platforma #nofake

În primul rând, atunci când cauți pe Google, de exemplu, platforma #nofake și vrei să intri pe ea, primești acest mesaj: „Your connection is not private”.

Este un mesaj de avertizare asupra faptului că intrarea pe această platformă nu este sigură din punctul de vedere al securității cibernetice.

Dacă faci un sacrificiu și treci peste acest impediment, ajungi la această platformă, unde într-o secțiune ar trebui să introduci linkul pe care îl vizează reclamația ta și apoi să selectezi platfoma pe care acest link se află alături de e-mail și mai multe observații în care, eventual, să descrii ce nu este în regulă cu această postare.

Altfel, ar trebui să intri la fiecare postare și ai putea să raportezi această postare ce implică și o fraudă și apoi să aștepți.

Prin platforma „#nofake” ar trebui să ai un canal mult mai rapid și mult mai sigur, deoarece asta susține și Ministerul Digitalizării că se întâmplă.

Aceste reclamații pe care noi le-am făcut alături de Upgrade100 în luna august au rămas fără absolut nicio problemă pe platforme.

De exemplu, într-una dintre ele apare Simona Halep care într-un material de 10 minute realizat cu ajutorul inteligenței artificiale ne face recomandări de investiții. Acest material nu a dispărut. Este în continuare activ.

Sunt și materiale care promovează investiții în Hidroelectrica, dar și materiale care promovează investiții recomandate de Ion Țiriac, realizate tot cu ajutorul inteligenței artificiale.

Ce spune ministrul Digitalizării despre platforma #nofake

Bogdan Ivan Gruia, ministrul Digitalizării: „În urma sesizărilor pe care le-am transmis mai departe către platformele Meta și Tiktok, am primit un raport în care este evidențiat faptul că astăzi, în România, au fost identificate zeci de conturi care reprezintă mai multe rețele organizate care încearcă să obțină conținut ilegitim pentru a promova un anumit candidat. Toate aceste conturi au fost blocate. Au fost identificate aceste rețele care în integritalitatea lor au fost blocate. Vorbim în cazul fiecărui avatar de cont de alte zeci sau sute de conturi aflate în spatele acelui cont. Investigația continuă la nivelul Meta, urmând ca astăzi să transmitem mai departe către instituțiile abilitate solicitarea să identifice și din punct de vedere fizic care sunt administratorii acelor rețele și automat să le destructureze.

Cu siguranță că o parte din ceea ce au reușit să identitice cei de la Meta sunt inclusiv de competența Parchetului.

(Reporter: Ce candidați au folosit aceste ferme de troli?) Au fost mai mulți candidați. Plângerile pe care le-am primit noi au vizat toți candidații pentru a fi verificați, dar în momentul de față, nu toți candidații au folosit. Nu mi s-au transmis informații legate de un anumit candidat sau de un alt candidat”

Dragoș Stanca, expert media: Sunt sute și sute de oameni care rămân fără economii

Dragoș Stanca, expert media și fondator Upgrade 100: „Aceste bucățele de publicitate false sunt foarte dăunătoare. Sunt sute și sute de oameni care rămân fără economii, iar autoritățile ne invită să fim foarte atenți. E ca și cum într-un oraș n-ai mai avea Poliție, doar poliția că ți-ar împărți niște flyere și aici aveți grijă să nu fi furați.

Și noi de la Upgrade100 și voi la Euronews am încercat să vedem cum funcționează această platformă.

Am raportat opt sau nouă diverse ad-uri false începând din luna august și constatăm că, din păcate, doar o singură platformă (...) dintre cele toate ad-urile prinse ca fiind fake era majoritate de la Meta, Instagram sau Facebook și unul de la Tiktok.

Cel de la Tiktok a fost, într-adevăr, dat jos de pe platformă. Vedem că Tiktok, chiar ieri a făcut o conferință de presă să se laude ca a angajat 96 de moderatori de limba română să rezolve situația. Probabil tot prea puțini. Însă pare că, din păcate, Meta e complet neimplicat în acest proces sau într-un fel sau altul nu, nu poate rezolva problema.”

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE