Cum poți crește profilul unui personaj sau brand în social media și în special pe TikTok pare subiectul momentului, mai ales după ce tacticile din online pare că au influențat puternic alegerile prezidențiale. Metode există. Unele presupun păcălirea algoritmului, altele implică păcălirea influencerilor. Toată însă implică bani. Sau nu, pentru că cel care a câștigat turul unu al prezidențialelor spune că poți crește în online fără niciun leu cheltuit.
De cealaltă parte, experții în marketing avertizează că Tiktok este un „El Dorado”, iar creșteri spectaculoase la clipuri cu milioane de vizualizări se pot obține cu sute de mii de euro investiți.
Încercăm să stabilim dacă poți să crești profilul unui candidat pentru că politica în social media este promovată de către algoritmi mai complicat și mai anevoios decât alte subiecte mai ușoare.
Este sau nu posibil să promovezi un candidat politic pe o astfel de rețea fără niciun ban, așa cum pretinde Călin Georgescu că s-a întâmplat?
- Vicepreședintele CNA cere demisia ministrului Digitalizării: „A fost la sediul TikTok. Nu a informat autoritățile”
- Vicepreședintele ANCOM cere suspendarea TikTok pe teritoriul României, până la investigarea cazului Călin Georgescu
- Propunerea lui Băsescu: „Aș cere DIICOT anchetă penală și validarea alegerilor după!”
Cum ar fi atras Călin Georgescu o serie de influenceri pentru a promova ideea de a merge la vot
Am văzut zilele astea cum a fost făcută o parte din această strategie. De exemplu, pe Tiktok prin crearea unui hashtag care a ajuns apoi în brief-urile unor influenceri de pe această platformă de socializare care au primit niște bani pentru o campanie care părea complet neutră, destinată absolut niciunui candidat, însă cu obligativitatea sau cererea ca orice postare pe subiect să aibă acel hashtag.
Apoi, după ce mai bine de influenceri au postat materiale pentru acest hashtag, acea etichetă a fost „confiscată”. Imediat au apărut la aceste clipuri mesaje care indicau faptul că în realitate tot timpul a fost vorba despre Călin Georgescu în acea campanie, foarte abil construită pentru Tiktok și alte platforme de socializare.
Această „confiscare” am putea să o observăm în momentul în care au apărut astfel de comentarii făcute de pe conturi care la un moment dat nici nu au mai existat; mai mult sau mai puțin „boți”.
Cât costă să cumperi comentarii pe Tiktok
Dacă vă întrebați cât de complicat ar fi să cumperi niște comentarii pentru platforma TIktok, trebuie pur și simplu să intrați pe Google și să scrieți „cumpăr comentarii tiktok”
Sunt prețuri care pornesc de la 10 lei și pot ajunge în anumite situații la 379 de lei, în funcție de cantitate. E cam ca la piață.
Așadar, în acest context e foarte important să înțelegem cum poate să crească un candidat precum Călin Georgescu.
În septembrie, avea pentru clipurile video pe care le posta 15.000 de vizualizări, 14.500 de vizualizări sau 13.900 de vizualizări. Câteva luni mai târziu, același candidat are 3,3 milioane de vizualizări, 4,3 milioane de vizualizări.
Un influencer recunoaște că a fost păcălit: Era menționat că nu se dorește să ținem partea vreunuia dintre candidați
Unul dintre influenceri recunoaște că a fost păcălit de această strategie.
„În acest brief era menționat că nu se dorește să ținem partea politică a vreunuia dintre candidați și că nu se dorește să ținem partea politică a vreunui partid. Perfect! Și eu, așa nu mă bag în politică, nu e punctul meu forte. Tot în brief se menționa că scopul este ca noi să creștem conștientizarea asupra ideii că este important ca oamenii să meargă la vot”, a spus influencerul Alex Stremiteanu.
Peste 2.120.000 de voturi a adunat Călin Georgescu în primul tur al prezidențialelor. Mesajul său a fost popularizat mai ales prin platforma Tiktok. Întrebat cât a cheltuit în campania electorală, el a spus: nimic.
Tiktok susține că nu poți face campanii politice pe platformă
În direct la Euronews România, Dragoș Smeu, manager al unei companii de performance și marketing, a explicat că există două perspective de promovare pe rețelele de socializare.
„Trebuie să vorbim despre cele două perspective: perspectiva organică și perspectiva plătită - reclame plătite direct. Perspectiva organică se duce mai degrabă într-o zonă de plată indirectă a reclamelor.
Pe Tiktok, în momentul ăsta, nu poți face campanii politice și electorale. Conform termenilor și condițiilor Tiktok global, nu ai voie să faci campanii de publicitate. Prin urmare, zero lei investiție teoretic în Tiktok adds, efectiv în promovarea conținutului respectiv”, a afirmat Dragoș Smeu.
„Tiktok este un El Dorado. Nu este reglementat”
„În acest moment, Tiktok este un El Dorado, un vest sălbatic, față de celelalte platforme precum Meta, care și ele au fost în aceeași perioadă acum opt, zece ani și au trecut prin diferite discuții, chiar scandaluri legat de transparența bugetelor de media investite în campaniile electorale la nivel global. Și au fost reglementate. În momentul de față, Tiktok nu este reglementat”, a menționat specialistul.
Acte solicitate pentru a face campanii electorale pe Facebook sau Instagram
„Pentru o campanie în Meta, chiar și politică, unde acolo poți să faci și campanie politică, trebuie să oferi diferite documente. Trebuie să urci o carte de identitate pentru a-ți valida identitatea.
Pe Tiktok, să faci un cont de Tiktok adds e foarte simplu. Ai nevoie doar de un număr de telefon. Cred că e foarte simplu să cumperi o cartelă de telefon, nu mai vorbim despre numărul tău personal. Prin urmare, nu este o zonă reglementată”, a mai spus Dragoș Smeu.
Cum e folosită „rețeaua de sateliți” pentru a crește vizualizările paginii principale
„Ceea ce am observat că s-a întâmplat; nu e vorba despre pagina principală. Pagina principală e curată.
Nu s-a promovat, dar o rețea de sateliți, conturi cu bugete probabil foarte mici la nivel de impact, la nivel de afișări. Un impact mic, dar pe foarte multe conturi. Astfel de conturi apar, dispar, investesc un buget. Ulterior, sunt închise, dar sunt alte 300 în loc”, a explicat Smeu.
Expert în marketing digital: „Algoritmul digital din Tiktok a hijack-uit de către Călin Georgescu sau de echipa sa”
Întrebat de ce este complicat care este firma care a cumpărat comentarii pe Tiktok, Dragoș Smeu a evidențiat că piața de marketing digital din România este încă una emergentă.
„Aici ține și de maturitatea pieței de digital marketing din România care este o piață emergentă. Cred că platforma respectivă ar trebui să aibă niște condiții și metode de validare mai bune ale acelor advertiseri, însă acea platformă din punctul meu de vedere a jucat un rol foarte important în afectarea algoritmilor de pe Tiktok și în creștea asa fulminantă la nivel de vizualizări.
Acum câteva luni erau câteva zeci de mii de vizualizări și acum la milioane de vizualizări. Lucrul ăsta s-a întâmplat pentru că algoritmul digital din Tiktok a hijack-uit de către Călin Georgescu sau de echipa sa: microinfluenceri care au vorbit toți despre un subiect”, a afirmat specialistul.
Ce rol a avut algoritmul digital în ascensiunea lui Călin Georgescu
„Față de alte platforme, în Tiktok ai „for you page”. E feed-ul unde nu vezi prieteni, conexiuni, conținutul lor, ci vezi conținutul pe care platforma ți-l recomandă. Platforma consideră, conform semnalelor, algoritmilor digitali, consideră că este un conținut relevant, important, în trend, în momentul acesta.
Ce a făcut echipa sa: a construit acest val pe care după aceea s-a urcat prin bombing cu comentarii, trimiteri către pagina Călin Georgescu, trimiteri nu doar pentru vizualizări, ci este un efect al algoritmului. E una dintre principalele metode prin care poți să crești la nivel de vizualizări”, a mai menționat expertul în marketing digital.
Sute de mii de euro, investiți pentru clipuri cu milioane de vizualizări
Întrebat cum se poate explica creșterea spectaculoasă a numărului de vizualizări pe profilul lui Călin Georgescu, Dragoș Smeu a afirmat că acest lucru implică folosirea unui buget de sute de mii de euro.
„Probabil sute de mii de euro ar putea fi buget inițial pentru a avea câteva video-uri de câteva milioane de vizualizări. Problema nu e doar de avea câteva video-uri, ci este un lucru de consecvență după aceea să rămâi la milioane de vizualizări. Asta înseamnă să hrănești în continuare algoritmul și să rămâi în continuare acolo sus.
Atunci, acele sute de mii de euro se transformă spre milion de euro, dacă nu chiar mai mult, depinde de perioada în care vrei să rămân acolo la nivel de vizualizări.
În politic vorbim și despre teoria bulgărelui de zăpadă. Este și contextul de asemenea manieră în care interesul este mai mare”, a concluzionat el.