Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

STUDIU. Elevii de la sat au de două ori mai multe șanse să lipsească de la BAC. Care este profilul elevului care nu se înscrie la examen

Elevii de la sat au de două ori mai mari șanse să lipsească la cel puțin o probă a examenului de Bacalaureat. Asta arată un studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației. Anual, zeci de mii de elevi care intră în clasa a XII-a nu se regăsesc și printre cei care se înscriu la Bac. În general, sărăcia e de vină pentru absența de la examenul maturității.

Neparticiparea la bacalaureat este ultima etapă a fenomenului care înseamnă abandonul școlar din România. De obicei, elevii care nu au reușit să obțină peste 5 la Evaluarea Națională, care ajung ulterior în licee slabe și care nu sunt susținuți de familii, lipsesc an de an de pe listele de la bac.

Cum arată elevul predispus să absenteze de la BAC

Gelu Duminică, sociolog: În general, cel provenit din medii vulnerabile, cu statut socio-economic redus, cu părinți care au un acces redus la educație, din mediul rural și aparținător al minorității rome. Cam acesta este profilul, în câteva cuvinte. E un cumul. Deci, pe de o parte nu-și permit, pe cealaltă parte, ei înșiși au avut un nivel de instrucție școlară redus și nu se întâmplă decât întărirea cercului vicios.

Oana Baciu, manager proiect World Vision: Sunt zile în care, din motive financiare, el nu poate să meargă la școală și astfel înregistrează pierderi din materie. Nu au acasă suportul emoțional necesar, motivația necesară ca ei să se simtă capabili să se pregătească să susțină examenul de Bacalaureat, să aibă curajul de a merge acolo.

De asemenea, datele studiului mai arată că elevii care învață la profilul frecvență redusă au avut de aproape 4 ori mai multe șanse să nu se prezinte la cel puțin o probă a examenului de Bacalaureat, iar elevii de la filiera tehnologică, de aproape 3 ori.

Gelu Duminică, sociolog: Trebuie să avem măsuri centrate pe copil și aici trebuie să lucreze împreună asistența socială, consilierea psiho-emoțională, suplinirea cu meditații și cu tutorat, mentorat, astfel încât să aibă un altfel de model și acțiuni îndreptate asupra părintelui, cel care trebuie să susțină traiectoria educațională și care trebuie să aibă o înțelegere mai bună și argumente mai bune de a sprijini copilul în educație.

Oana Baciu, manager proiect World Vision: Totodată este foarte important să lucrăm cu acești tineri pe zona de educație non-formală, prin activități de dezvoltare personală, de orientare vocațională, să-i ajutăm să se conștientizeze pe sine și, în același timp, să știe încotro vor să meargă mai departe, pentru că e important pentru ei să înțeleagă că bacalaureatul este o parte din traseul lor și un punct esențial pe care trebuie să-l depășească.

Beneficiile cursurilor de orientare vocațională

Ioana și Marius, doi elevi de clasa a XI-a și a XII-a participă la astfel de cursuri, organizate de World Vision România la Liceul Tehnologic Cezar Nicolau din Brănești. Marius a urmat un curs de orientare vocațională care i-a deschis ochii către drumul pe care vrea să-l urmeze după Bacalaureat și l-a motivat să învețe mai mult pentru a reuși.

Marius, elev clasa a XI-a: Am făcut un curs de fotografie care mi-a plăcut extraordinar de mult. A fost prima dată când am ținut un aparat de fotografie în mână și am văzut cât de frumos poate să iasă dintr-un aparat bun. Aș vrea să urmez o facultate de fotografie, să pot să devin un fotograf profesionist.

Ioana are emoții la proba de matematică și a optat pentru meditațiile gratuite la această materie.

Ioana, elevă clasa a XII-a: La matematică mă ajută foarte mult. Aceste explicații în plus sunt benefice pentru mine și acum le pricep mult mai clar. Învăț și acasă, învăț și la clasă și chiar dacă am emoții, știu că o să-l iau pentru că mă pregătesc destul de mult și sper din tot sufletul să-l iau.

Anul trecut, 20% dintre elevii de clasa a XII-a nu s-au înscris la examenul de Bacalaureat. Ministerul Educației derulează un program prin care încearcă să reducă abandonul școlar prin finanțarea școlilor cărora li se cer propriile planuri de menținere a elevilor în clasă. Transportul, masa caldă și meditațiile gratuite ar ajuta, de asemenea, dar acestea se regăsesc doar pentru unele școli din țară și nu se regăsesc întru totul la nivel național.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE