Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Planuri mărețe pentru 2024. Anul viitor ar putea fi inaugurați 250 de kilometri de autostrăzi

România a bifat anul acesta o mare victorie: am depășit borna simbolică de o mie de kilometri de șosea de mare viteză. O realizare la care s-a ajuns cu greu, în 33 de ani dacă nu punem la socoteală și cei peste 100 de kilometri din A1, construiți înainte de Revoluție.

Pentru 2024, an electoral, ni se promit alți peste 250 de kilometri de autostradă și drum expres. În realitate, ar putea fi dați în folosință mai puțin de jumătate.

În 2023, doar 49 de kilometri de autostradă

În 2023, România a inaugurat aproximativ 81 de kilometri de șosele de mare viteză: 49 de autostradă și 32 de drum expres. Toți, însă, abia pe final de an.

Prima inaugurare, cea prin care s-a depășit practic borna simbolică de 1.000 de kilometri, a venit abia în septembrie, după mai multe amânări, cu tronsonul de 13,55 de kilometri din Autostrada Transilvania, Nușfalău - Suplacu de Barcău.

Rând pe rând, au mai venit și alte porțiuni - bucăți de centură, cioturi de autostradă și tronsoane de drum expres, cu care România se poate lăuda acum. În total, 1.075 de kilometri.

Nu tot ce era promis pe hârtie a devenit însă realitate. Cel mai mare eșec din acest an sunt cele două tronsoane din A0 Sud, de la DN6 până la A2, care trebuiau să fie date în folosință în 2023, dar care sunt și acum departe de a fi gata.

O reușită discutabilă este inaugurarea cu probleme a Podului peste Dunăre de la Brăila, care nu doar că s-a făcut cu întârziere față de data promisă, ci a și scos la iveală numeroase probleme tehnice și de execuție.

Pentru 2024 sunt anunțate mai multe inaugurări etapizate

În cel mai fericit caz, vor fi dați în folosință peste 250 de kilometri de autostradă și drum expres. Dar, dacă e să fim realiști, ar trebui să ne reducem așteptările la doar vreo 80 de kilometri.

Ce ar putea sta în calea planurilor mărețe anunțate de autorități? Lipsa banilor. De exemplu, alocările bugetare pentru multe proiecte importante de autostrăzi și drumuri expres sunt insuficiente sau chiar zero.

Polonia, țara cu cea mai extinsă rețea de șosele mare viteză din zonă

În zona noastră, țara cu cea mai extinsă rețea de șosele de mare viteză este Polonia. În total, peste 5000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres.

Urmează Ungaria, cu 1900 de kilometri de șosele de mare viteză. Este enorm, comparativ cu România, dacă ținem cont de faptul că țara vecină are o suprafață de 2,5 ori mai mică decât noi.

In fine, Bulgaria, are aproape 900 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, dar și în acest caz vorbim de un stat cu o suprafață de două ori mai mică decât cea a țării noastre.

Ca să ajungem să circulăm și noi sigur și rapid, specialiștii sunt de părere că am mai avea nevoie de încă două mii de kilometri de autostrăzi. Pe care, dacă se păstrează actualul ritm de lucru, i-am putea vedea realizați abia peste vreo 20 de ani.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE