Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Pește avem, dar mâncăm de la alții. În 2020, România a importat peste 100.000 de tone de produse pescărești

Cu o flotă de pescuit aproape inexistentă, fără porturi și adăposturi pescărești amenajate, România se hrănește mai mult cu pește de import decât cu cel autohton.

În 2020, spre exemplu, conform federațiilor organizațiilor de pescari de la noi, România a importat mai bine de o sută de mii de tone de produse pescărești, în valoare de peste trei sute de milioane de euro. Iar mare parte din peștele proaspăt consumat de români e pescuit mai degrabă din zona bulgărească a Mării Negre. Urmăriți un nou episod din campania Euronews ”Pescuitul, în coadă de pește”.

Pescuit de subzistență la malul mării

De prea multe ori, pescarii de la malul mării, se întorc din larg cu năvoadele aproape goale.

Discuție reporter - Nicolae Mihălică, proprietar cherhana:

”- Anul trecut a fost ceva la cenacop, la lufar, la stavrid, dar anul acesta a fost foarte, foarte slab, aproape deloc.

- Și ce pește vindeți în condițiile astea?

- De Grecia, Bulgaria.

- Văd că aveți stavrid acolo de Marea Neagră.

- Da, dar de Bulgaria. De Marea Neagră, dar de Bulgaria. Ei au fost puțin mai norocoși”.

Puțin peste trei mii de tone de pește au fost capturate anul trecut de pescarii români de la Marea Neagră, conform statisticilor Agenției Naționale de Pescuit și Acvacultură. Calcan, șprot, stavrid, barbun, zărgan, chefal, guvizi, lufar sau hamsie au ajuns în plase în cantități de 4 ori mai mici decât înainte de pandemie, când capturile au fost de aproape 12 mii de tone. Ce mai apucă să ajungă în piețe e cumpărat imediat.

Discuție reporter - Elena Mihălica, proprietar cherhana:

”- De Marea Neagră ce aveți?

- De Marea Neagră, calcan și scrumbie. Foarte puțină scrumbie, din păcate. Cei care au venit dis-de-dimineață au apucat. S-a terminat scrumbia, nu mai avem, posibil mâine, astăzi nu mai așteptăm.

- De la noi din Marea Neagră sau din altă parte? De la noi, de la Mangalia, Marea Neagră, da. Trei bucăți la kilogram, frumoasă”.

Probleme pentru pescarii români, din cauza războiului din Ucraina

În zona digului de sud de la Midia Năvodari găsim câteva ambarcațiuni care se pregătesc să iasă în larg. Deși probleme erau și înainte, oamenii spun că totul s-a dus pe apa Sâmbetei odată cu pandemia. Iar războiul din Ucraina a mai bătut și el un cui.

Laurențiu Mirea, președintele Federației Organizațiilor de Pescari de la Marea Neagră: ”Vizavi de covid, ni s-au dat niște ajutoare de la statul român, care au venit de la comunitatea europeană la Direcția Generală de Pescuit, și anul trecut, printr-un raport de audit făcut de Curtea de Conturi, ni s-au luat banii înapoi. S-au luat banii înapoi pescarilor și au fost puși în executare de către ANAF. După care a apărut problema războiului din Ucraina. Războiul din Ucraina a creat foarte multă frică în rândul pescarilor, pentru că să ieși la mare și să te gîndești că lângă barcă găsești o mină nu e ușor. Și de aici, proprietarii de ambarcațiuni sau de vapoare au început să aibă probleme cu echipajele. Oamenii nu mai vor să vină să pescuiască, de frică”.

Pescuit, doar la comandă

Într-un port pescăresc improvizat în zona Midia Năvodari, pe un teren al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, câțiva pescari descarcă o tonă de șprot, cerută de o societate din Agigea. Fără curent electric și în lipsa unor spații de depozitare, oamenii mai ies la pescuit doar dacă au comenzi.

Discuție reporter – pescari:

Dan Gheorghe Giurgiu, pescar: ”Pește este, doamnă, în mare, dar nu avem cui să i-l dăm. Ne ducem la două-trei zile și prindem o tonă, că avem un client. Dar restul nu. E pește...potop de pește, dar n-ai cui să-l dai. Nu vedeți cum stăm?!”.

Marin Constandache, pescar: ”Nu apă curentă, nu lumină, nu nimic. Avem panouri fotovoltaice ca să încărcăm un telefon și să avem două becuri în baraca asta pe care am construit-o noi. Pe banii noștri, și ponton, și plătim chirie la APC, și absolut tot”.

Dan Gheorghe Giurgiu, pescar: ”Nu vedeți unde stăm?! Nu vedeți unde stăm?! Suntem mai rău ca în Evul Mediu, ce să faci?! Uitați-vă și dumneavoastră, nu avem pontoane, nu avem nimic, nimic, nimic. Când a fost vântul astă-toamnă, a rupt tot, tot, tot. Nu avem nimic, nu ne ajută nimeni. Nimeni”.

E totul o improvizație, iar pescadoarele nu arată nici ele mai bine. Flota de pescuit este aproape inexistentă, iar micii pescari pe cale de dispariție.

Cele 27 de pescadoare care mai există sunt toate private, statul nu are nimic. Iar anul trecut mai erau înregistrați oficial 484 de pescari și 114 scafandri la Marea Neagră.

Diana Sobaru, jurnalist Euronews: ”Faptul că pescuitul la Marea Neagră nu o duce prea bine se vede și din starea pescadoarelor. Ambarcațiunile specializate pentru capturarea peștelui au ajuns să fie găurite și ruginite, semn că nu s-a mai investit în ele demult. Afacerile cu pește nu prea mai merg, așa că profitul este prea puțin pentru investiții”.

Pe de altă parte, datele Eurostat arată că România e pe locul 21 din 37 de țări în ceea ce privește ambarcațiunile pentru pescuit, ar exista 174 de astfel de ambarcațiuni declarate oficial. Aceeași sursă arată că vecinii bulgari stau mult mai bine decât noi, cu 1776 de ambarcațiuni de pescuit. Reușim să fim doar peste Belgia, Lituania sau Slovenia. Iar în ceea ce privește amenajările de la mal pentru pescari, deocamdată vorbim doar de promisiuni.

Discuție reporter - Marian Avram, președintele Agenției Naționale de Pescuit și Acvacultură:

”- Câți bani aveți la dispoziție în acest moment pentru crearea de porturi și adăposturi pescărești?

- 17 milioane de euro, alocați de Uniunea Europeană.

- Când au fost alocați acești bani?

- În noiembrie 2022. În doi ani de zile nu se poate începe și încheia o lucrare de infrastructură. Dorința mea, discuțile cu colegii și cu sectorul pescăresc, colegii din minister, este să grăbim cât se poate implementarea lucrărilor de infrastructură pentru că, efectiv, timpul nu are răbdare. Actualele fonduri sunt până în 2027 și trebuie să ne grăbim”.

Porturile pescărești, încă la stadiul de promisiuni

Iar dacă nu ne grăbim, riscăm să pierdem toți banii europeni destinați infrastructurii pescărești. Până acum abia au fost depuse documentele pentru efectuarea studiului de fezabilitate pentru un singur port, în zona Midia, deși intenția oficială e ca astfel de porturi să fie pe tot litoralul românesc.

Diana Sobaru, jurnalist Euronews: ”De zece ani se chinuie Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură să construiască aici, în apropierea Portului Midia, un port pescăresc. Aici ar fi trebuit să fie adăpostite cele 27 de pescadoare rămase în flota de pescuit. Până acum însă, nu s-a construit nimic”.

Discuție reporter - Laurențiu Mirea, președintele Federației Organizațiilor de Pescari de la Marea Neagră:

”- De ce nu s-a facut până acum?

- Pentru că în România tot ce se construiește se construiește greu și lent”.

În tot acest timp, pescarii se chinuie într-un port improvizat.

Laurențiu Mirea, președintele Federației Organizațiilor de Pescari de la Marea Neagră: ”Aici ne aflăm în Portul Midia, unde există acostate o parte din pescadoarele care reprezintă flota de pescuit a României. Din an în an așteptăm ca Agenția Națională de Pescuit și Ministerul Agriculturii să construiască portul pescăresc pentru vapoare, în care pescarii vor avea facilități privind debarcarea, spații frig, spații pentru depozitare scule. Să intrăm și noi într-adevăr în lumea civilizată și în Europa”.

Pentru terenul de 10 hectare proiectul inițial prevedea amenajarea de cheuri de acostare pentru ambarcațiuni, achiziționarea unei macarale pentru încărcarea și descărcarea navelor, plus construirea unei hale de depozitare și amenajarea unui spațiu în care să se poată face mici reparații la vase.

Reporter: Diana Sobaru

Editor montaj: Cosmin Buță

Editor: Amalia Dascălu

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE