Copiii cu nevoi speciale nu pot fi excluși din societate, atrag atenția specialiștii. Ei au nevoie să învețe în școli obișnuite alături de ceilalți elevi.
Profesorii și părinții lor au nevoie de instruire, iar restul societății ar trebui să învețe să-i accepte. Modelul este aplicat cu succes în Marea Britanie.
Peste 2.000 de profesori români au participat zilele acestea la cursuri de formare gratuite, realizate de experți din străinătate, pentru a învăța cum să-i integreze pe elevii cu nevoi speciale în învățământul de masă, așa cum prevede noua lege a învățământului preuniversitar.
Peste 80.000 de copii, cu nevoi speciale în România
În România sunt peste 80.000 de copii cu nevoi speciale, potrivit datelor Ministerului Familiei.
Pentru aceștia s-au format doar 2500 de clase integrate, în care copiii cu nevoi speciale învață alături de ceilalți elevi.
”Problemele sunt variate, dar cred că cea mai stringentă este cea a lipsei de training mare în această zonă pentru că da, se întâmplă și în Marea Britanie ca acești copii să fie în învățământul de masa, sunt extrem de multe clase și acolo, unde nu au parte de ajutor special, nu au un însoțitor acești copii în învățământul de masa, însă oamenii beneficiază de formare și cred că aici este diferența”, a declarat Valentina Secară, educatoare și organizator al Conferinței de Educație Timpurie.
Meic Griffiths, un educator celebru în Marea Britanie, este specializat în integrarea copiilor cu nevoi speciale în învățământul de masă.
El a venit în România la cea mai mare conferință de educație timpurie. Are metode neconvenționale, axate pe joacă, pentru a-i ajuta pe copii să formeze comunități în care se acceptă unii pe alții.
”Astăzi vedem mai mulți copii care au un diagnostic, însă de multe ori nu este diagnosticul corect. Spre exemplu, poți să ai un copil cu autism, dar s-ar putea să fie și altceva acolo, poate să fie un comportament care s-a dezvoltat din cauza unei traume, poate li s-a întâmplat ceva și tu trebuie să ajungi la adevăratul substrat care îi face să se comporte într-un anumit fel”, susține Meic Griffiths, expert în educație timpurie.
Integrarea copiilor cu nevoi speciale în școlile obișnuite se face de foarte mult timp în Marea Britanie.
”E un beneficiu pentru că și ei fac parte din societate, nu e ca și cum poți să eviți asta, fac parte din lumea oamenilor și de aceea trebuie integrați în lumea noastră de la bun început. Profesorii sunt învățați cum să aibă grijă de ei. Spre exemplu, un copil cu autism are nevoie de o rutină zilnică, un copil cu ADHD poate să fie suprasolicitat emotional și trebuie să schimbi abordarea în cazul lor.”, a mai spus expertul.
Cea mai important metodă de învățare pentru toți copiii este joaca.
”Atunci când copiii se joacă între ei, pun în practică tot ce au învățat de la adulți. Lucrul acesta este valabil și pentru procesul de învățare. Dacă vreau să-l învăț matematică pe un copil, pot folosi o metodă tradițională, dar nu vor înțelege până nu pun în practică și atunci pot face exerciții simple cu ei: să adune cinci frunze ca să numere până la 5.”, a adăugat Ruth Lue-Quee, expert în educație timpurie.
În cazul copiilor cu nevoi speciale, mai este foarte importantă și relația cu părinții, fiindcă educația lor continua acasă și necesită niște metode integrate, spun educatorii.
Succesul integrării unui copil cu nevoi speciale în învățământul de masa depinde mult și de atitudinea părinților celorlalți copii, spun educatorii.
La începutul acestui an școlar, guvernul a anunțat majorarea posturilor în școli cu 7.800 de locuri pentru profesorii care-I vor ajuta pe copiii cu cerințe educațioanle speciale să fie integrați în școli obișnuite.
La nivel global, peste un milliard de oameni trăiesc cu o formă de dizabilitate, adică 15% din populația lumii, potrivit datelor Organizației Mondiale a Sănătății. Peste 100 de milioane sunt copii.