Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ore obligatorii de dezvoltare personală la liceu, dar nu sunt suficienți consilieri în învățământ

Dezvoltare personală și consiliere pentru carieră, o materie obligatorie nouă care va fi studiată la liceu până la finalul clasei a XII-a este binevenită, dar nu sunt suficienți consilieri în sistemul de învățământ momentan ca să poată prelua această materie, spun specialiștii. Dacă această materie rămâne în planurile-cadru după ce vor fi aprobate, atunci elevii vor beneficia de ea abia din septembrie 2026.

Legea prevede momentan un consilier școlar la 600 de elevi, dar nu este suficient și profesorii spun că modul în care a fost reglementată este inflexibil.

Nu sunt suficienți consilieri școlari

Diana Ioaneș, consilier școlar: „Din păcate, dacă nu ai 1.200, la București nu poți primi al doilea consilier. În calitate de consilier școlar văd câteva sute de copii într-un an. Din păcate, nu atât de frecvent pe cât aș vrea eu și pe cât ar vrea ei. Simt că nu pot să-i ajut în măsura în care aș fi pregătită să o fac din cauza faptului că norma unui consilier,1.101 copii, este mult prea mult pentru un consilier școlar.”

Munca acestor consilieri este esențială pentru ghidarea copiilor către meserii care li se potrivesc și pentru dezvoltarea lor ca indivizi și cetățeni. În străinătate, lucrul acesta este înțeles și implementat de guvernele unor țări cu economii puternice, cum este Germania.

Stefanie Klein, beneficiară de consiliere profesională în sistemul german: „A început în primul semestru al clasei a X-a când am avut o practică obligatorie din partea școlii. Deci au fost acordate două săptămâni pentru toți elevii la momentul respectiv. Am făcut înainte niște ateliere care au fost despre cum să scrii un CV, cum te prezinți la un interviu și au fost diferiți traineri care au fost invitați din partea școlii care ne-au făcut câteva ateliere și după aia am fost obligați să ne scriem un CV, o scrisoare de motivație și să aplicăm la diferite firme pentru acea practică obligatorie.”

Prin consiliere se poate antrena adaptabilitatea

În ceea ce privește dezvoltarea personală, aceasta trebuie începută cu mult înaintea liceului, spun consilierii școlari.

Oana Barbu, consilier școlar: „Ne uităm și la felul în care ei abordează colaborarea cu ceilalți, vedem care sunt caracteristicile lor generale și în funcție de acestea folosim și niște teste pe care le avem la îndemână, chestionare, facem un profil inițial pe care-l coroborăm și cu informațiile pe care poate părinții ni le pot oferi și în funcție de asta pornim mai departe cu elevul și stabilim ce direcție ar fi mai potrivită pentru el. Luăm în calcul și ideile sau inputul pe care elevul ni l-ar putea oferi.”

Oana Petcu, consilier școlar: „Adaptabilitatea este una dintre capacitățile pe care noi o antrenăm foarte mult aici în școală, în ideea că ei s-ar putea să aibă joburi care încă nu s-au inventat și atunci e bine să fie pregătiți și să schimbe, să se adapteze. În momentul în care tu te cunoști pe tine, știi care sunt punctele tale forte și unde mai ai de investit în dezvoltarea ta personală, în momentul respectiv toate oportunitățole pot să fie câștigătoare și atunci nu o iei ca și când tu te duci într-o direcție și o pierzi pe cealaltă, pur și simplu rămân toate valabile.”

Ideal ar fi ca orientarea în carieră și formarea psihologică a elevilor să fie în responsabilitatea tuturor cadrelor didactice.

Mihai Stamatescu, coordonator educational: „Cred că consilierea școlară n-ar trebui să fie doar o materie, consilierea se poate face la oricare disciplină cu condiția să-ți propui să faci asta. Orice disciplină are partea ei de contribuție la dezvoltarea personală a copilului, inclusiv emoțională, comunicare, interacțiune cu celălalt.”

În prezent, sunt peste 3.300 de consilieri școlari în toată țara și aproximativ 3 milioane de elevi.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE