Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Daniel David, ministrul Educației: „Nu sunt atât de împotriva selecției făcută de licee”

Noul ministru al Educației, Daniel David, a vorbit la Euronews România, în cadrul emisiunii EuroEducația, despre una dintre cele mai controversate modificări făcute în noua lege a educației, care vizează modul în care elevii trec de la școala gimnazială la liceu.

Jurnalistele Euronews Adriana Stoian, moderatoarea emisiunii EuroEducația, și Ioana Nicolescu l-au întrebat pe ministru dacă ar vrea să modifice ceva din actuala lege în vigoare.

Ioana Nicolescu, jurnalist Euronews: Voiam să vă întreb despre modul în care evaluăm elevii. Noua lege a învățământului preuniversitar prevede două modificări importante care ar urma să intre în vigoare peste câțiva ani. Una dintre ele ar fi trecerea de la clasa a 8-a la a 9-a printr-un concurs organizat de licee. Practic, liceele să își poată selecta cel mai buni elevi direct. Aș vrea să vă întreb și în calitate de sociolog, psiholog, profesor universitar, cum priviți această selecție și cât de corectă sau incorectă este? Ați vrea să o modificați?

Daniel David, ministrul Educației: Lucrurile stau așa. Dacă te uiți la nivel internațional și european, o selecție atât de standardizată cum facem noi pentru trecerea din clasa a 8-a în a 9-a nu prea găsești. Sau nu găsești în formula asta. Trecerea se face altfel: portofoliul educațional, notele de pe parcursul gimnaziului, din ultimul an. Sunt diverse combinații. Nu sunt dispus în acest moment să discut despre schimbarea legilor, ci despre acte subsecvente pe care să le implementăm mai bine, dar sigur, dacă va fi o reformă pe termen lung astfel de analize trebuie făcute. Și probabil că unele lucruri vor trebui amendate. Nu știu dacă acest lucru. Dar știu că asta este o practică pe care noi am introdus-o nu ca urmare a unor practici internaționale de acest tip, ci am introdus-o pentru a standardiza altceva: faptul că există o discrepanță foarte mare între școlile pe care le avem. Unii copii vin din școli foarte bune, alții din școli slabe, și atunci ai avut nevoie de un element de standardizare și ai considerat că testarea națională este elementul de standardizare. Putem discuta dacă e bine sau nu, dar știu și asta pot să spun că această modalitate nu corespunde celor mai multe practici internaționale.

Cu selecția de liceu, lucrurile le văd un pic diferit. Nu sunt atât de împotriva acestui lucru dacă gândim în felul ăsta: un copil foarte bun, sau unul normal, care dă testarea națională, o evaluare punctuală, și are o zi proastă și are note foarte mici, dar el e bun la matematică, fizică, chimie. Pur și simplu a avut o zi proastă, niște momente proaste la testare. Dacă faci acel concurs la liceele în care el este bun, eu sunt de acord să îi dai o a doua șansă, nu ca o selecție. Ar trebui să fie întâi testarea națională și după aceea acest examen. Deocamdată nu sunt lucrurile clar precizate, dar eu cred că ar trebui să le păstrăm, dar ar trebui să vină după testarea națională în ideea că dai o a doua șansă unor copii care la testarea națională, din diverse motive, adesea mai subiective, au o performanță mai proastă.

Adriana Stoian, jurnalist Euronews: Dar de ce avem nevoie de această testare națională, în mijlocul parcursului academic, dacă nu selectăm nimic, pentru că liceul este obligatoriu. Adică un elev care ajunge cu media 3 la evaluarea națională, tot ajunge la liceu.

Daniel David, ministrul Educației: Nu pot să spun decât ce am spus înainte.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE