În România, nu doar că e foarte greu să construiești ceva nou, dar pare la fel de dificil și să folosești ceva ce ai primit la cheie. O linie de cale ferată de peste 40 de kilometri, cu tunel, viaduct, gară și tot ce mai avea nevoie, stă abandonată de aproape 35 de ani, timp în care n-a mai rămas aproape nimic din ea. Pe aici a apucat să treacă doar un tren pentru probe. Și atât. Linia dintre Vâlcele și Râmnicu Vâlcea ar fi scurtat inclusiv traseul București-Sibiu.
Pe aici ar fi trecut un tren
Discuție reporter - Gheorghe Manga, viceprimar Ciofrângeni, județul Argeș:
”Aici a fost șina de tren.
Da, aici a fost calea ferată, șina de tren, și aici începe peronul gării, chiar în partea asta. Mai mergem puțin mai în față și apare și gara.
Și pe aici a trecut vreodată vreun tren?
Aici, v-am spus, singurul tren care a fost pentru probe viaduct, un tren cu 42 de vagoane, încărcat cu piatră.
Fără probleme, bănuiesc.
Fără probleme. S-a testat, în regulă. În anul 1990 ar fi trebuit să circule trenul pe acest traseu, așa cum fost dat și în Mersul Trenurilor, în anii 90 și 91.
S-au investit probabil foarte mulți bani.
S-au investit foarte mulți bani.
Sacrificii.
Sacrificii. Noi am avut aici în jur de două mii de muncitori.
S-a terminat lucrarea.
S-a terminat lucrarea și când să treacă trenul...n-a mai trecut trenul!
Nu prea e de râs.
Asta este, dar este de râsu-plânsu”.
Discuție reporter – localnici:
”Știți cum e, unii fac și alții distrug! Așa este și în familie, unul face și altul risipește.
Ei au făcut o investiție ca să scurteze drumul de la Curtea de Argeș la Vâlcea. Acum, pe timpul ăsta fac autostrada ca să scurteze tot așa, dar pe alt traseu. Acum era o cale ferată care era foarte ușor de dat drumul, tunelele erau făcute, stâlpii erau. Acum este ieșită din garanție și la revedere.
S-a dus, ce mai...
Au luat toate alea! Nimeni nu mai asigură…Și betonul ăsta care are 40 de ani e mai bun decât ăsta care după 10 ani de zile…
Noi avem o campanie, ”România pierde trenul”.
Păi, ce să mai... Noi l-am pierdut din 90 trenul. Păi, nu e așa?!
Ați mai mers cu trenul?
N-am mai mers că nici nu mai ai siguranță în el”.
Pe traseul dintre Vâlcele și Râmnicu Vâlcea constructorii au săpat în munte două tuneluri, fiecare de aproximativ doi kilometri. Au construit și un viaduct impresionant, cel mai lung, dar și cel mai înalt din țară. În punctul maxim are o înălțime de 50 de metri.
Discuție reporter - Gheorghe Manga, viceprimar localitatea Ciofrângeni, județul Argeș:
”Cum vi se pare?
Tragic! Ce să vă spun! Păcat că s-a abandonat asemenea lucrare. Are o lungime de 1.450 de metri. Da, și înalt, și mare, și rezistent.
Și piatra asta pe care o vedem aici?
Este cea dintre șinele de cale ferată. Dintre traverse.
Pe aici era un singur fir de cale ferată.
Un singur fir. Și dacă observați, cu posibilitatea de a mai monta încă un fir. Au zis că dacă tot face această lucrare să fie de durată și să nu mai facă o nouă investiție dacă e vorba să facă al doilea fir. Numai că nu s-a făcut nici primul. Adică s-a făcut și primul, dar fără rezultate”.
Viaductul Topolog face parte dintr-un uriaș proiect început în 1979. A rămas, din păcate un veritabil monument feroviar, grandios, dar abandonat. La câțiva pași distanță, viaductul ar fi dus linia ferată spre unul dintre cele mai lungi tuneluri construite după del de-al doilea război Mondial. Tunelul Gibei.
Discuție reporter - Gheorghe Manga, viceprimar localitatea Ciofrângeni, județul Argeș:
”1989. Oamenii au sperat și au lăsat mărturie momentul finalizării lucrării, ca peste timp, când trece lumea cu trenul să vadă când s-a construit și cum se făceau niște lucruri cândva. Și la câteva luni distanță practic proiectul era aruncat la coșul de gunoi.
Da.
Este uscat.
Pe toată lungimea lui? Nu au fost lucrări de întreținere? Nu s-a infiltrat apa?
Nu. Tunelul celălalt, de la Ploștina, acolo nu au fost infiltrații de sus, au venit de jos apele”.
În octombrie 1989, pe calea ferată lungă de peste 40 de kilometri, prin munte și pădure, se făcea primul test cu trenul. A fost un succes, așa că rămăseseră de făcut doar câteva lucrări mici și de rezolvat semnalizarea.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Aici este stația Schitu Matei, are și un nume. Ar fi trebuit să fie plină de oameni. De fapt, cei de aici spun că în momentul când a trecut trenul de test, oamenii erau pe peron, erau aici pentru că era un mare eveniment. Clădirea este nouă, dacă putem spune așa, ea nu a fost folosită nici măcar o zi. În schimb, în decursul timpului, totul a intrat într-o stare de degradare, dacă pe aici trenul nu a trecut și nici oamenii nu au venit pe aici”.
Aceeași soartă a avut și gara aflată la câteva sute de metri distanță.
Discuție reporter - Gheorghe Manga, viceprimar localitatea Ciofrângeni, județul Argeș:
”Este singura gară din zonă. Deci prima care se desprinde din Pitești – Curtea de Argeș - Vâlcele. Și din Vâlcele mergea spre Râmnicu Vâlcea și asta este singura gară”.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Se pare că locuitorii din Argeș au pierdut trenul de-a binelea! Dar într-un mod care bate toate sensurile pe care le-am înțeles în decursul acestei campanii. Sunt pe un peron care nu a fost folosit, pe aici ar fi trebuit să fie șina de tren. Și în spate vedem gara. Toate au fost predate la cheie”.
La câțiva kilometri distanță, găsim un alt tunel, parte din același traseu feroviar.
Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Iar aici suntem în mijlocul pădurii și ai zice că peste tot ar trebui să găsești verdeață și copaci, ceea ce se și întâmplă, doar că undeva dincolo de perdeaua asta verde, în mijlocul naturii ai să găsești o construcție pur și simplu faraonică. E adevărat, e o construcție care a început undeva în 1979, s-a terminat în 1989. Iar pe aici ar fi trebuit să treacă trenul. Mai în față vedem un prim tunel, din cele două care sunt pe întregul traseu. Sunt lucrări aproape finalizate, dar care, în decursul timpului, au ajuns în stadiul ăsta de abandon și de uitare”.
Discuție reporter - Gheorghe Manga, viceprimar localitatea Ciofrângeni, județul Argeș:
”În anii ăștia s-au mai făcut lucrări de întreținere la tuneluri, la viaduct?
Nu! Deci din momentul când s-a abandonat, abandonat a rămas.
Și șina? Ce s-a întâmplat cu ea?
Știu că a fost luată prin anii 2004 - 2005, au fost niște mașini de Hunedoara, de armată păreau că sunt, cu o doamnă care s-a ocupat de ridicarea acestor șine de cale ferată, cu traverse cu tot. Au fost depozitate undeva la Vâlcele. Și de acolo nu se mai știe nimic.
Ce-i drept, s-au ocupat de calea ferată!
Da, s-au ocupat că au luat-o!”.
Așa că s-a ales praful de tot proiectul.
Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Ar scurta traseul către Sibiu, de la Pitești către Sibiu pe o rută aproape paralelă, interesant, cu actualul traseu al autostrăzii Pitești - Sibiu, ceea ce, zic eu, confirmă că pe acolo e drumul cel mai scurt. Din păcate acest proiect abandonat, început și dus în stadiu de finalizare practic, este, în momentul de față, abandonat. El nu și-a găsit loc în priorități, deoarece modernizarea infrastructurii feroviare din România este un demers extrem de costisitor și de anvergură, orientat pe principalele coridoare existente. Bugetul companiei naționale nu permite”.
Dacă linia ferată ar fi reabilitată și reintrodusă în circuit, specialiștii spun că drumul dintre București și Sibiu ar fi mai scurt cu aproximativ două ore.
Reporter: Cristian Popa
Imagine: Adrian Ghiță/Paul Melinte/Răzvan Nicolescu
Editor montaj: Cosmin Buță
Editor: Amalia Dascălu
Ce se va întâmpla cu această linie ferată și dacă există totuși șanse să fie introdusă în circuit, vedeți în următorul episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.