În contextul în care Twitter se află în centrul atenției de când Elon Musk a preluat controlul luna trecută, Mastodon, o alternativă descentralizată și deschisă, a înregistrat un val de noi utilizatori. Musk însuși a comentat despre creșterea de popularitate a rețelei rivale luni, într-un tweet, pe care ulterior l-a șters, spunând: „Dacă nu vă mai place Twitter, există un site minunat numit Masterbatedone”.
Ce este Mastodon?
Mastodon este o rețea de socializare gratuită în care puteți posta „toots” (în loc de tweet-uri), puteți urmări alte persoane și organizații, puteți da „like” și „boost” (retweet) la postările altor utilizatori.
În timp ce Twitter și Facebook sunt controlate de o singură companie, Mastodon este instalat pe mii de servere de calculatoare, în mare parte gestionate de administratori voluntari care își unesc sistemele într-o federație. Este important de menționat că, deoarece este administrată de voluntari, platforma este lipsită de reclame.
Mastodon este creația lui Eugen Rochko, un tânăr programator german, care a încercat să creeze o sferă publică care să nu fie controlată de o singură entitate. „Am ajuns astăzi la 1.028.362 de utilizatori activi lunar în întreaga rețea. Este destul de mișto”, a anunțat Rochko luni.
Această cifră este mică în comparație cu rivalii săi consacrați. Twitter a raportat 238 de milioane de utilizatori activi zilnici care au văzut o reclamă începând cu al doilea trimestru din 2022. Facebook a declarat că a avut 1,98 miliarde de utilizatori activi zilnici începând cu al treilea trimestru.
Rochko a înființat platforma în 2016, când se răspândeau zvonuri potrivit cărora fondatorul PayPal și aliatul lui Musk, Peter Thiel, voia să cumpere Twitter.
„Un miliardar de dreapta urma să cumpere un serviciu public de facto care nu este public Este foarte important să ai această platformă de comunicare globală de unde poți afla ce se întâmplă în lume și poți discuta cu prietenii tăi. De ce este aceasta controlată de o singură companie?”, a declarat Rochko pentru Reuters, citează Euronews Next.
Ce face ca Mastodon să fie diferit?
Susținătorii lui Mastodon spun că ceea ce îl diferențiază cu adevărat este abordarea sa descentralizată. În loc să apeleze la serviciul centralizat furnizat de Twitter, fiecare utilizator poate alege propriul furnizor sau chiar să își administreze propria instanță Mastodon, la fel cum utilizatorii pot trimite e-mailuri de pe Gmail sau de pe un cont furnizat de angajator sau își pot administra propriul server de e-mail.
Nicio companie sau persoană nu poate să-și impună voința asupra întregului sistem sau să îl închidă pe tot. În cazul în care o voce extremistă ar apărea cu propriul server, ar fi destul de ușor pentru alte servere să taie legăturile cu ea, lăsând-o să vorbească cu propriul grup tot mai mic de adepți și utilizatori.
Totuși, abordarea are și dezavantaje. Este mai greu să găsești persoane pe care să le urmărești Mastodon decât în piața ordonată și ordonată a orașului pe care o pot oferi Twitter sau Facebook, administrate centralizat.
Cum te poți înscrie în Mastodon?
Deoarece nu există un punct de intrare unic, oamenii trebuie să se înscrie pe un anumit server Mastodon. De asemenea, utilizatorii se pot alătura la câte servere doresc, pot urmări persoane pe mai multe servere și pot părăsi sau schimba instanțele în orice moment. Majoritatea serverelor Mastodon cu înregistrare deschisă cer doar adresa de e-mail și o parolă pentru a începe.
Aplicații gratuite precum Twitodon, Debirdify și Fedifinder pot ajuta apoi să urmăriți conturile pe care le-ați urmărit pe Twitter și care au migrat la Mastodon.
Cum se utilizează Mastodon?
Platforma permite publicare de postări scurte, fie pentru o audiență selectă, fie pentru a fi văzute de toată lumea. În loc de tweets, acestea se numesc „toots”.
Limita de caractere pentru o postare este de 500 și pot fi adăugate linkuri, imagini și clipuri video, precum și fișiere audio la postări, dar și funcții suplimentare, cum ar fi sondaje.
De asemenea, aveți mai mult control asupra celor care vă pot vedea publicațiile, deoarece puteți decide dacă doriți ca acestea să fie complet publice, doar pentru urmăritorii dvs. sau doar pentru utilizatorii pe care îi menționați în postare.
De asemenea, puteți edita postările pe Mastodon - o funcție care a întârziat mult timp să apară pe Twitter. Însă persoanele care vă redistribuie postarea primesc o notificare odată ce aceasta a fost editată, iar fiecare versiune a postării dvs. rămâne disponibilă pentru revizuire.
Hashtag-urile sunt, de asemenea, folosite pentru a identifica subiecte relevante și în trend, iar utilizatorii pot reposta postarea altcuiva prin „boosting” - echivalentul retweetului.
Conștient de confidențialitate
Rochko, a cărui fundație Mastodon funcționează cu un buget foarte mic, finanțat prin crowdfunding și completat cu o subvenție modestă din partea Comisiei Europene.
Comisarul pentru protecția datelor din Germania desfășoară o campanie pentru a determina organismele guvernamentale să își închidă paginile de Facebook, deoarece, spune el, nu există nicio modalitate de a găzdui o pagină care să fie conformă cu legile europene privind confidențialitatea.
Autoritățile ar trebui să se mute la instanța Mastodon a guvernului federal, spune el. Comisia Europeană menține, de asemenea, un server de pe care organismele UE pot să îl folosească.
„Nicio informație exclusivă nu ar trebui să fie trimisă pe o platformă discutabilă din punct de vedere juridic”, a declarat comisarul pentru date Ulrich Kelber la începutul acestui an.