Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Elevi din patru ani diferiți, un profesor, aceeași sală. Învățământul simultan încă se practică în România în școlile din mediul rural

În ciuda reformelor și a digitalizării, în învățământul preuniversitar se păstrează și în prezent clasele cu predare în regim simultan. Practic, elevi din mai mulți ani de studiu învață lucruri diferite în același timp cu un singur profesor  Și nu sunt cazuri izolate. Astfel de învățământ se practică în zonele cu puțini copii.

Așa începe o oră de predare în regim simultan într-o clasă în care învață în același timp elevi de a III-a și a IV-a, la școala din satul Bâlta, din județul Dolj. În 50 de minute cât durează ora, jumătate de clasă dă test la matematică, iar altă jumătate citește un text din manualul de Limba Română. Acesta este modelul cel mai cunoscut când vine vorba de învățământ în regim simultan, dar nu singurul. Sunt și clase în care învață în același timp elevi din patru ani diferiți de studiu. O astfel de situație este  în satul Răcari, din județul Dolj. 

Provocările învățătorilor în regimul de predare simultan

Pentru a se putea ocupa de toți elevii în același timp, învățătoarea care predă la patru clase odată, dă de lucru celor mari, care ies la tablă pe rând, și apoi își îndreaptă atenția spre cei mici.. Nu este însă deloc ușor să împarți 45-50 de minute, cât are o oră de curs, în două sau chiar în patru. 

Raluca Gheorghe, învățătoare: „Sincer, este destul de dificil dar cu efort din partea mea și bineînțeles cu ajutorul lor, că mai sunt cuminți. Cei mai mici pe partea aceasta, cei care încă nu au învățat scrisul de mână și toate cele, cei mai mari pe partea cealaltă. Pe cei mari, cei care știu, bineînțeles, o să le dau și lucru individual.” 

Ani Santini, părinte: „Dacă ar fi fiecare în clasa lui ar fi altceva, mă gândesc, nu știu. Ar învăța mai ușor, mai repede. Probabil. Acum depinde și de copil și depinde și de ajutorul părintelui. Vă dați seama că dacă vor să învețe, învață și la oraș, învață și la țară, care vrea să învețe.” 

Teoretic, o soluție ar fi mutarea copiilor în școli de la oraș, dar practic acest lucru s-a dovedit a fi imposibil.

Alina Mondescu, director școala gimnazială Filiaș: „E foarte greu să-I transportăm, ar trebui să vină dimineața, ar trebui să facă naveta, să se trezească foarte devreme. Ar trebui să aibă și însoțitor pentru că gândiți-vă avem și copii de la clasa pregătitoare și de la clasa I care sunt sub șapte ani. Ar trebui să aibă un însoțitor, e destul de dificil. Și sunt unii părinți care preferă să stea acolo în satul lor, să zicem așa, la școala din sătucul lor.”

Daniel Ion, inspector școlar general Dolj: „Ține și de organizarea unităților de învățământ dar și de alte măsuri ce nu depinde doar de Ministerul Educației, de o reformă administrativ-teritorială astfel încât să putem să avem cât mai puține clase de învățământ simultan.”

Școlile de la Bâlta și de la Răcari fac parte, de fapt, din Școala Gimnazială Filiași, cea mai mare unitate de învățământ din Dolj, care are peste 1.000 de elevi. Managerul spune că face eforturi pentru a reduce numărul claselor în care se învață simultan, dar uneori legea nu-i permite să schimbe lucrurile. Aceste se înființează atunci când pentru un an de studiu nu există minim 10 elevi. În județul Dolj sunt 70 de astfel de unități școlare cu învățământ simultan.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE