Tracul de a vorbi în public, la examene sau în societate poate fi combătut cu ore de dezvoltare personală prin actorie. Este ideea unui consilier școlar din București, care îi pregătește pe copii să facă față situațiilor de viață reale, ce necesită încredere de sine și abilități de comunicare. Cu doar o săptămână rămasă până la debutul Bacalaureatului, orele sunt binevenite pentru elevi.
Orele de dezvoltare personală încep cu jocuri de actorie care îi ajută pe elevi să capete mai multă încredere în ei, dar și să se relaxeze. Apoi, adolescenții și psihologul școlar discută cum au reacționat și ce au învățat din interacțiune.
Diana Ioaneș, psiholog școlar: „Cum a fost să-l susții pe celălalt? Câteva experiențe?
Elevă: „La început nu eram sigură dacă o să cad, dar mă gândeam că sunt destul de apropiați. Nu am cum să cad că e spațiul mic și la un moment dat am început să mă relaxez, să mă legăn, așa. Știu că era să cad, doar că m-au stabilizat ei.”
Elevă: „Eram puțin ușurată pentru că știam că nu ține de mine să mă țin pe picioare, ci de cei din jur. Am putut să mă relaxez pentru că nu era responsabilitatea în mâinile mele.”
Elevă: „Cred că a fost mai mult o incertitudine în propriile abilități decât ale celor din jurul meu, dar în momentul în care mi-am dat seama că trebuie să am încredere în ei, că sigur ei au grijă de mine, m-am relaxat.”
Cum îi ajută pe elevi orele de dezvoltare personală prin actorie
Sandra, elevă: „Simt că aceste ore mă ajută să mă gândesc mai bine la starea mea interioară cumva. Te ajută să te detensionezi, într-un fel, adică să știi că nu ești doar tu cu tine, ai și alții în jur care să te ajute.”
Anastasia, elevă: „Cu siguranță voi folosi încrederea pe care mi-au dat-o cursurile, dar și relaționarea cu oamenii pentru că pot interacționa mai ușor. Îi pot privi în ochi mai ușor, îmi pot da seama de ceea ce arată, ce simt.”
Emilia, elevă: „Am foarte multe ezitări și am multe ezitări în special față de necunoscuți și față de experiențe noi, să zicem. Simt că mă cunosc puțin mai bine. Simt că îmi cunosc emoțiile și că sunt mai atentă la ele în primul și în primul rând.”
Jocurile de actorie îi ajută pe copii să înțeleagă stările emoționale și relațiile sociale dintre oameni.
Ilinca, elevă: „Am înțeles ce e competiția, toată viața școlară e mai mult sau mai puțin o competiție. Unii o iau mai mult sau mai puțin în serios. Trebuie să fim competitivi, dar în același timp nu trebuie să îi tratăm pe ceilalați că sunt o piedică în calea noastră, ne sunt și de ajutor. Din experiențele pe care le avem în contact cu ceilalți, dacă trebuie să-i «învingem» ca să zic așa, tot trebuie să învățăm ceva și, de asemenea, le datorăm o parte in reușita noastră și lor.”
Opinia profesorilor despre dezvoltarea personală prin actorie: „Au rolul de a-i ajuta pe elevi să conștientizeze sfera trăirilor lăuntrice”
Diana Ioaneș, psiholog școlar: „Toate aceste exerciții în grupuri de dezvoltare personală, sau ateliere, cum le spun eu, au rolul de a-i ajuta pe elevi să conștientizeze sfera trăirilor lăuntrice și să facă legătura între felul în care sunt ei ca personalitate și cum interacționează ei, prin personalitatea pe care o au, cu lumea din jur, cu ceilalți, cu profesori. Cum se raportează la examene, la un interviu, cum se raportează atunci când întâlnesc persoane noi, cu toate situațiile de viață. Îi ajută în creșterea stimei de sine, a încrederii în ei înșiși.”
Dezvoltarea încrederii de sine este cel mai bun remediu pentru emoțiile dinaintea unui examen, susțin psihologii.