Candidații la alegerile prezidențiale se străduiesc să arate că și ei sunt oameni. Mănâncă burgeri la fast food, fac poză cu animale simpatice, dau mâna cu oamenii, se prind în horă. Cât de mult îi prind ipostazele în care vor să arate că sunt simpatici? Doar electoratul va decide, la vot.
Dinainte de a începe campania propriu-zisă, candidații la prezidențiale au făcut eforturi mari să-și arate latura umană prin postări emoționante sau amuzante pe social media. Fără întrebări incomode, fără probleme arzătoare. O încercare evidentă de a se adresa publicului mai tânăr sau celor care votează și cu inima, nu doar cu mintea.
În social media, Marcel Ciolacu vrea să arate că este om simplu, cum îi place să se prezinte. Mănâncă de la fast food, își face singur cumpărăturile în supermarket, alături de prieteni din politică.
Elena Lasconi vrea și ea să ajungă la sufletul electoratului. Se prezintă tot ca un om simplu, din popor, sensibil și apropiat de semeni.
Mircea Geoană, fostul secretar general adjunct al NATO a lăsat cravata și a coborât printre oameni. Vrea să le arate tuturor că își conduce singur mașina și este preocupat de natură.
Nicolae Ciucă se înfățișează publicului drept un om prietenos și de treabă, în contrast cu imaginea „scorțoasă” a unui general de armată și fost șef al Statului Major.
George Simion este atât de hotărât să le arate scepticilor că poate face case cu 35 de mii de euro, încât a pus umărul la treabă.
Ce cred alegătorii despre prestațiile candidaților la alegerile prezidențiale
Oamenii le văd postările, dar spun că activitatea politică e cea care contează când aleg cu cine votează.
Cețățean: „Eu înțeleg că vor să pară oameni normali, dar până la urmă trebuie să știm și noi pe cine să alegem. Dacă
te duci să mângâi un animal nu pot să zic că mă impresionează pe mine neapărat.”
Jurnalist: „Dar, pe de altă parte, ce ați vrea dvs să aflați de la ei?”
Cețățean: „Păi, că știu să fie președinte și că știu exact ce ne trebuie nouă în momentul actual. Să nu zică niște chestii doar de dragul de a le zice și apoi să nu facă nimic.”
Tânăr: „Fiecare mai mângâie un animal, mai pupă un copil. Mie mi se pare chestia asta strict de marketing.”
Jurnalist: „Dar ce ați vrea să aflați de la ei sau în ce ipostaze ați vrea să-i vedeți ca să vă convingă?”
Tânăr: „Cât mai naturali. Doar să nu pară ceea ce nu sunt.”
Cețățean: „Practic ei fac o propagandă de populism din punctul meu de vedere. Și nu mi se pare normal doar în perioada asta să fie atât de solidari cu toată lumea. Ar trebui să fie cât mai naturali și să arate ceea ce ei sunt de fapt. Aș vrea să arate de fapt ce ne pot oferi și de ce sunt capabili.”
Campania prezidențială din 2024, între personalizare excesivă și lipsa de conținut
Adrian Zăbavă, consultant politic: „ Avem o personalizare excesivă din cauza slăbiciunii candidaților pe care-i avem. Majoritatea au probleme în a articula idei, programe propuneri care să devină asseturi de campanie. Aceste lipsuri proprii sunt înlocuite de chestiuni ușor de făcut, de fabricat, ușor de spus de către oricine, pentru că până la urmă fiecare dintre ei e un om și are o poveste personală de spus, povestea omului din spatele candidatului. E campania cea mai goală de conținut din câte am văzut eu în ultimii ani.”
Umanizarea candidaților la cea mai înaltă funcție din stat nu e o rețetă nouă și nici exclusiv românească. În Statele Unite, de exemplu, Donald Trump, candidatul republican la alegerile prezidențiale ce vor avea lor pe 5 noiembrie, a învățat cum se prăjesc cartofii într-un fast food.
Din campania electorală pentru alegerile prezidențiale s-a scurs deja o săptămână. Puțin timp a mai rămas până la primul tur, care va fi pe 24 noiembrie și care va decide primii doi clasați. Aceștia se vor confrunta în turul decisiv, de pe 8 decembrie.